Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Strömberg/Strömbergshyttan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Inte Vickes vas - utan Gunnar Nylunds!
    På Antikfrågan i det nyutkomna numret juni-juli av Antik & Auktion frågas det på s. 93 om en osignerad vas:
    "Är det Vickes vas?" Nej, svarar jag - det visar sig vara ett "syskon" till en Nylundvas som jag har redovisat här på PES - i inlägg nr 42 här: http://www.precisensan.com/antikforu...?t=9174&page=5. Mönsterdekorerna är dock olika på de två vaserna.

    Frågaren får inte ett bestämt besked i tidningen, men ett sådant torde komma i nästa nummer. Här på ovanstående PES-sidor kan man nämligen få besked, att det gäller Gunnar Nylund på Strömbergshyttan 1954 - 67. "Syskonvasen" här i bilden är nämligen signerad: "B 701 C 539 GN Sh". B står vid modellnumret, C vid mönsternumret, GN = Gunnar Nylund och Sh står för Strömbergshyttan.

    I tidningen svaras det bl. a. att stilen inte riktigt stämmer med Vickes och man framhäver gravörens skicklighet. Experten är på rätt väg och mitt svar är: Gravören är min äldste bror Ragnar Bergqvist; skolad på Orrefors och verksam där 1918 - 30; flyttade därefter till Lindefors/Strömbergshyttan. Min attribuering styrks dessutom av ett besked i dag från RB:s brorson Åke Bergqvist, som hade RB till mentor i gravörverkstaden. Åke svarar: "Jo, jag såg direkt att det var en typisk Nylundfigur och har sett Ragnar arbeta med många olika sådana figurer".
    Bifogade filer
    Last edited by Rebello; 2009-05-20, 01:07.

    Comment


    • Vas i blockform B 1157

      Fann denna vas i blockform för ett mycket lågt kilopris signerad Strömbergshyttan B 1157. Glasmassan är den för Strömbergshyttan karakteristiska ljusblå. Kanten runt mynningen är slipad. Jag förmodar att den är tillverkad under under 1960-70-talet, men vem var verksam som formgivare under denna period?

      Höjd 16 , bredd 12 och djup 5,5 cm.
      Bifogade filer
      Last edited by Kaptenen; 2009-05-26, 14:02. Anledning: Lagt till måttuppgift

      Comment


      • Båda dessa är signerade: "Strömberg B 1050". Höjd 16 resp. 20 cm.
        Har nu kollat signeringen - det var länge sen senast - och har glömt notera formgivaren.
        Signeringen är inte lika som på din vas, Kaptenen. Kanske är det inte lika vaser?
        Som vanligt ingen formgivare i signeringen - fråga har just nu skickats till Glasriket.

        Mönstret är det samma på båda vaserna, men olika på fram- och baksida.
        Den stora vasen har upphöjda och planslipade cirklar vända mot betraktaren.
        Den andra sidan har planslipning runt omkring refflade fördjupningar, som visas i lilla vasens sida mot betraktaren.

        Två versioner av fotografering:
        Bifogade filer

        Comment


        • De räfflade fördjupningarna påminner om trädstammens struktur
          i Anders Solfors glasblock här: http://www.precisensan.com/antikforu...F6mbergshyttan .

          Comment


          • Jag kan inte se några skillnader, det är absolut en likadan vas som Din låga 16 centimeters.

            Comment


            • Som jag förmodade: det är Anders Solfors som är formgivare till dessa vaser, enligt ett snabbt svar från Småland nu i kväll.

              Anders Solfors gick på Konstindustriskolan i Göteborg 1968 - 1972. Strömbergshyttan lades ner 1979. Alltså gäller 1970-tal för dessa vaser.

              Uppgiften om AS kommer från hans konstnärskollega i Växjö: Åke Bergqvist som en period var glasgravör på Strömbergshyttan. Åke uppger om Anders: "Han är numera sin egen och gjuter block med inslag av graal och även ansikten."

              Här finns ett av Anders Solfors gjutna block med inslag av graal: http://www.vaxjokonstrunda.se/artists/show/44.
              Och här en ansiktsskulptur: http://www.uniktglas.se/120-2059.html.

              Comment


              • Åke Bergqvist om Anders Solfors vaser:
                "De här vaserna är tillverkade i kolfiberformar. Jag minns att Anders satt med bara en tunn mask och graverade
                in reliefen. Det var ett "skitgöra" och egentligen inte så hälsosamt. Kol överallt. Men vackert blev det till slut.
                "

                Comment


                • Tack för ett snabbt och initierat svar, som alltid Rebello.

                  Jag hade mina funderingar åt Solfors-hållet, när jag såg uggleblocket första gången.

                  Comment


                  • Jag har funderat på signeringen av din vas, Kaptenen. Bokstaven framför det fyrsiffriga numret kan inte vara ett "B" som jag tydde det på mina vaser - så slarvigt har man inte skrivit! Jämför också med din fotobild på signeringen! Strömbergshyttans vaser brukar ju ha bokstaven B för blomvas och följt av ett modellnummer.

                    Kollade nu signeringen noggrant med lupp - i samband med att jag har lagt ut ett avsnitt på tråden "Olika tekniker" och där beskrivit tillverkningen av denna vas. Det står inte "B" utan "AS", dvs. Anders Solfors signatur! Signaturen är skriven som ett monogram med S i ligatur med A, där bokstaven A nästan är som en triangel utan ben:
                    Bifogade filer
                    Last edited by Rebello; 2009-06-09, 10:18.

                    Comment


                    • Jag trixade lite med bilden på signaturen och det kanske stämmer som du säger. Signaturen på min sitter längst ner på vänstra kortsidan (framsidan är den med etiketten). Mycket prydlig förövrigt så det hade varit ett mycket slarvigt B i förhållande till resten av signaturen.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • Jag har skrivit till Anders Solfors och frågar om denna svårtydda signering -
                        och väntar också på besked från honom om tillverkningstekniken.

                        Comment


                        • Det kan bli fel ibland när man skickar en bild att granska, i stället för att ha glasföremålet live framför sig. Åke Bergqvist såg eller mindes fel, när han attribuerade vaserna till Anders Solfors!

                          Anders svarar i dag att vaserna är formgivna av Rune Strand under dennes andra period på Strömbergshyttan, 1963 – 68.
                          "De är gjorda i grafitform, fastblåsta och sedan slipade och polerade, men jag har inte gjort dom”, skriver Anders Solfors.

                          Nog kan man få vibbar åt Runes whiskeyservis, som han gjorde på Hovmantorps Glasbruk 1968 – 77. Jämför deras skrovliga bottenyta med de skrovliga partierna i den nersänkta ytan på vaserna:
                          Bifogade filer
                          Last edited by Rebello; 2009-06-12, 09:54. Anledning: Hofmantorps Nya kursade 8/3 1968; blev 2/9 1968 Hovmantorps Glasbruk

                          Comment


                          • Rune Strand på Strömbergshyttan.
                            Rune Strand föddes 1924 i skånska Glimåkra. Runes far Hilding var glasblåsarmästare och familjen flyttade till Lindefors glasbruk 1929. När Rune 1938 började arbeta som "hyttlu" där, hade bruket ändrat namn till Strömbergshyttan. Så småningom fick Rune lära sig gravöryrket med glasgravören Ragnar Bergqvist som mentor.

                            Rune Strand verkade som glasgravör och formgivare vid ett flertal glasbruk: Trelleborg, Kosta, Strömbergshyttan, Hovmantorp, SEA, Nybro glasbruk - Senyform, Studioglas Strömbergshyttan. Under åren 1963 - 68 var han alltså tillbaka på Strömbergshyttan - där han bl. a. formgav de här ovan behandlade vaserna. Det är kanske hans signatur RS som ingår i den svårtydda signeringen på dessa vaser?

                            Litteratur:
                            (Bokomslagets framsida visar Runes skulpterade flickhuvud från Hovmantorps Glasbruk.
                            Baksidan: ateljéfoto på Rune Strand i 50-årsåldern.)
                            Bifogade filer
                            Last edited by Rebello; 2009-06-12, 09:46.

                            Comment


                            • Vilken intressant och informativ tråd!

                              Denna vasen är ett riktigt loppisfynd för 10kr

                              Signerad B? As? 988,Signaturen ser ut samma som på kaptenens vas.
                              Tyvärr fick jag ingen bra bild på signaturen.
                              Bifogade filer
                              Loppisadiktus

                              Comment


                              • Med de nertill vasst kantade fasetterna anar jag samma formgivare som till denna

                                dvs. Asta Strömberg.

                                Comment

                                Working...
                                X