Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Strömberg/Strömbergshyttan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Rubus Arcticus Visa inlägg
    Hur blev det nu kilopris på denna vas nu? Vad för polett kom ner?
    - - -
    Betr. kilopris kunde det stått "lågt kilopris" för att tydligt markera vad jag menade och som du nu bekräftar.

    Betr. poletten: jag tänkte på ditt inlägg på en annan tråd här med dialekten i - "De säktes nôbôtt mot" -
    och då var steget inte långt till all blomsterprakten i Dalarna -
    alltså borde förklaringen på din Rubus-signatur finnas i Ursings flora -
    och då ska du ju självklart ha åkerbärsblomster i din vas!
    Last edited by Rebello; 2009-05-08, 16:07.

    Comment


    • Ursprungligen postat av Rubus Arcticus Visa inlägg
      - - - Annars finns det ju någon speciallitet som säkert Engelsson vet mer om:
      Av åkerbär kan göras en delikat sylt. En finsk specialitet är likören Mesimarja, som får sin smak från åkerbär.
      ("Mesimarja" är det finska namnet på åkerbär.)
      Då blir frågan: vilket av dina glas går bäst till Mesimarja - eller till din hemmagjorda variant?

      Har du något passande från Strömbergshyttan - här är mitt

      som klipptes och drevs av mäster Knut, på 1930-talet, och hans benmakare gjorde både ben och fot före puntlingen.
      Gerda Strömberg ritade denna variant, och utgick då från ett snarlikt glas som tidigare hade gjorts på Eda.
      Bifogade filer

      Comment


      • Eller något av dessa glas 7,5 cl eller 2 cl beroende på styrkan av åkerbärsbrygden.
        Dessa, som synes flitigt använda och tyvärr maskindiskade glas, är från Lindefors 1930.
        Formgivning och hyttarbete Knut Bergqvist - sprängda och kantslipade - blomslipade.
        Alltså från den tid, tre år före Strömbergs, då mäster Knut var delägare i bruket
        tillsammans med Axel Träff och Eugen Bergkvist. Axel hade varit ungdomskamrat till Knut på Kosta
        och Eugen var brodern Gustavs äldste son, sedermera hyttmästare på Orrefors.
        Och likören förvaras i tillhörande karaff - driven och med kulslipat puntelmärke.
        Bifogade filer
        Last edited by Rebello; 2009-05-08, 19:57.

        Comment


        • Åkerbärslikör i en vacker karaff Jag blir lyrisk samtidigt som det vattnas i munnen. Hade jag haft tid hade jag kommit över på en gång Synd att det är så långt.
          Lasse

          Comment


          • Jag förmodar att Du tillverkar Åkerbärslikören själv?

            Comment


            • Ursprungligen postat av Rebello Visa inlägg
              Eller något av dessa glas 7,5 cl eller 2 cl beroende på styrkan av åkerbärsbrygden.
              Dessa, som synes flitigt använda och tyvärr maskindiskade glas, är från Lindefors 1930.
              Formgivning och hyttarbete Knut Bergqvist - sprängda och kantslipade - blomslipade.
              Alltså från den tid, tre år före Strömbergs, då mäster Knut var delägare i bruket
              tillsammans med Axel Träff och Eugen Bergkvist. Axel hade varit ungdomskamrat till Knut på Kosta
              och Eugen var brodern Gustavs äldste son, sedermera hyttmästare på Orrefors.)
              Och likören förvaras i tillhörande karaff - driven och med kulslipat puntelmärke.
              Mmmmmmmmm dessa skulle passa bra. Inga du vill bli av med?
              Tror att 2 cl skulle räcka med den styrkan på åkerbärgs - drycken.
              ________________________________________________________________________
              "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
              så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
              Då måste man ju nedvärdera nuet."

              Comment


              • Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
                Jag förmodar att Du tillverkar Åkerbärslikören själv?
                Bränner inte själv - kryddar Bolagets rena vodka - här är kryddningsbibeln - som synes använd.
                Bara att tillsätta socker för likör.
                Bifogade filer
                Last edited by Rebello; 2009-05-08, 20:04.

                Comment


                • Ursprungligen postat av Rubus Arcticus Visa inlägg
                  Mmmmmmmmm dessa skulle passa bra. Inga du vill bli av med?
                  Tror att 2 cl skulle räcka med den styrkan på åkerbärgs - drycken.
                  Har tyvärr endast tre stora och ett litet glas - men det räcker på tu man hand - ingen storfest med dessa.
                  Vid kryddningen får jag en ganska smakstark essens, när bären eller bladen har dragit i spriten ett antal dagar.
                  Det lilla används till att pö om pö prova om inblandingen av essens i vodkan sedan blir lagom . . .
                  . . . den kanske bästa stunden i processen med att krydda dessa ädla drycker.
                  Men skogsvandringen för att samla in försommarens första späda porsblad på en myr -
                  eller vid stranden av en skogstjärn - det är också en högtidsstund!

                  Comment


                  • En kompis har en B 1031. Han är nyfiken på vem som formgivit.
                    Någon som vet?
                    Gud gjorde några perfekta huvuden,
                    resten satte han hår på.

                    Comment


                    • Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
                      Jag förmodar att Du tillverkar Åkerbärslikören själv?
                      Som sagts - tillverkar inte - men smaksätter. Det får räcka med att min far pikades för den tillverkning
                      som kan anas med anledning av detta inbjudningskort, ritat av Edward Hald!

                      Var och en av de inbjudna till denna Gates och Halds fest i Brukshotellet 1919
                      fick dessutom en nidvers. Knuts löd: "Herrens öga såg på Knut - när finkeln rann ut!"
                      Till glasmålaren och graaletsaren Heinrich Wollmann: "Wollman målat mången römer - han den gärna också tömmer."
                      Hyttmästaren Landås: "Landås med sitt norska språk - sällan ställer till nåt bråk."
                      Versen till Simon Gate: "Gate stundom smyger bak en skänk - lägger in en redig svensk mullbänk."
                      Den sista versen: "Hald riskerar bli på käften slagen - för han har diktat elakheter hela dagen."
                      Bifogade filer
                      Last edited by Rebello; 2009-05-09, 22:18.

                      Comment


                      • Ursprungligen postat av Rebello Visa inlägg
                        Tack cjf! Det bör då vara så här:
                        I annonsen från 1960 om B 940 och B 920 anges att de komponerades av Asta Strömberg 1957 - därför finns det inget i katalog från 1954. De omnumrerades tydligen till katalogen från 1973. Detta var alltså 16 år efter att de första hade designats och endast 3 år kvarstod till konkursen i juni 1976. Orrefors övertog bruket den 13 juli 1976 och lade ner det den 1 juni 1979.

                        (nytt nr 1045) Alegnis vas med h= 80 mm hade modellnr B 920 ("1" är nog en slarvskrivning, liksom B:et och 2:an).

                        Tack för svaret!

                        Comment


                        • Här kommer en skål signerad Strömbergshyttan, jag kan inte läsa vad som står efter. Tyvärr så lyckades jag inte få bra bild på 'siffrorna'. Någon som kan ge mig lite uppgifter om skålen, årtal, vem som designat, ingår den i någon serie mm..... ja, alla kommentarer är välkomna! Tack på förhand!
                          Skålen är i lätt blåtonat klarglas. Höjd 10cm, diameter 15cm.

                          .
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • En skål har T före modellnumret.
                            Det står T 105 och med ett så lågt nummer är det Gerda Strömberg 1937/38.

                            Dina utmärkta bilder ger extra fin strålglans åt denna för Strömbershyttan utmärkande blåtonade kristallmassa.
                            Och dina bilder visar också vad det betyder att ha väldiskat glas!

                            Här bifogas ett urval ur Strömbergshyttans sortiment - med modellbeteckningar:
                            Bifogade filer
                            Last edited by Rebello; 2009-05-10, 10:10.

                            Comment


                            • Tusen tack för ett utförligt svar!

                              Är detta en modell (T 105) som tillverkades under många år, en långkörare?
                              Jag har indikationer på att mitt exemplar är tillverkat under 1970-talet, kan det stämma?

                              Jag kan tillägga att skålen väger 1855g.

                              .

                              Comment


                              • Jo, det kan stämma gott. Många av Gerdas glas stod sig långt framåt.
                                En av de somrar som jag feriearbetade på glasbruket satt jag
                                och kopierade fram nya exemplar av arbetsritningar från 30-talet.
                                Kopierade för hand vid ett ljusbord.
                                Nya fräscha ritningar behövdes efter flitig använding i hyttan.

                                Comment

                                Working...
                                X