Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Strömberg/Strömbergshyttan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Jag kan inte detta med priser på Tradera etc.

    Comment


    • Ursprungligen postat av Bloodmoon Visa inlägg
      Ok men då är den tillverkad någonstans däremellan. Vad trodde du om min prisbild på 2000-2500 är den för hög? Tänkte på 385$ som förblev osåld på Freeform.
      Vadan detta intresse att PES skulle vara ett Forum för värderingar av saker = pengar. Jag har fått en helt annan uppfattning, här kan vi byta åsikter, intressen, samlingar eller annat vi ser som fint. Jag tar i nu. Lägg av att försöka få personer här (med mycket kunskap) att sätta ett värde på saker. Trist
      ________________________________________________________________________
      "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
      så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
      Då måste man ju nedvärdera nuet."

      Comment


      • Ursprungligen postat av Rubus Arcticus Visa inlägg
        Vadan detta intresse att PES skulle vara ett Forum för värderingar av saker = pengar. Jag har fått en helt annan uppfattning, här kan vi byta åsikter, intressen, samlingar eller annat vi ser som fint. Jag tar i nu. Lägg av att försöka få personer här (med mycket kunskap) att sätta ett värde på saker. Trist
        Jag är ny här (som säkert märks) jag ville ha reda på lite om designen och när min vas var tillverkad osv samtidigt som värdet för mig också är intressant som en del av helheten. Samlare/intressenter emellan finns det nästan alltid en prisbild från ett butikspris/auktionspris/genomsnittligt värde man snappat upp från objekt man sett och inte att förglömma sentimentalt värde som kan vara obestämbart.

        Comment


        • Ursprungligen postat av Rubus Arcticus Visa inlägg
          Vadan detta intresse att PES skulle vara ett Forum för värderingar av saker = pengar. Jag har fått en helt annan uppfattning, här kan vi byta åsikter, intressen, samlingar eller annat vi ser som fint. Jag tar i nu. Lägg av att försöka få personer här (med mycket kunskap) att sätta ett värde på saker. Trist
          Så djävla farligt är det väl inte
          Det är väl bara att låta bli att svara, håll inne med kunskapen!
          Last edited by Sladden; 2009-04-30, 17:10.
          Gud gjorde några perfekta huvuden,
          resten satte han hår på.

          Comment


          • Ursprungligen postat av Rebello Visa inlägg
            Ja - det förvånade mig att man i annonsen för de båda "kubiska"
            diamanterna från Strömbergshyttan benämnde dem "Blomglas".
            Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
            Här kommer en mindre, höjd 8 cm,
            inskription i botten, det ser ut att stå: Strömbergsh B 921
            Rebello, i den annons du visar upp står det B920.

            På min ser det ut att stå B921....... finns det en B921 eller ska det vara B920,
            är det en slarvigt skriven nolla??? Vad är höjden på B920?

            hälsningar,
            alegni

            Comment


            • Jag har inte kostat på mig något ex av Strömbergshyttans kataloger -
              men det finns andra PES-vänner som har det:
              välkomna att svara - när ni kommer in från "blommande sköna dalar"!
              Last edited by Rebello; 2009-05-02, 19:27.

              Comment


              • Ursprungligen postat av Sladden Visa inlägg
                Så djävla farligt är det väl inte
                Det är väl bara att låta bli att svara, håll inne med kunskapen!
                Jo det är det. Men din strategi fungerar nog bättre.
                Last edited by Rubus Arcticus; 2009-05-03, 08:00.
                ________________________________________________________________________
                "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
                så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
                Då måste man ju nedvärdera nuet."

                Comment


                • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                  Rebello, i den annons du visar upp står det B920.

                  På min ser det ut att stå B921....... finns det en B921 eller ska det vara B920,
                  är det en slarvigt skriven nolla??? Vad är höjden på B920?

                  hälsningar,
                  alegni
                  någon som har en kommentar?

                  tack!

                  Comment


                  • Det finns ett antal kataloger ute hos pesarna - kom igen nu - när fotbollen är över - i England minsann!

                    Comment


                    • Kan de här ha blivit omnumrerade/omdöpta på senare år? Jag hittar den inte i kuranten från 1954, men i den från 1973 (tror jag) finns fem modeller löpnumrerade mellan 1045 och 1049 som ser identiska ut (såvitt jag kan se). Dessa har höjderna 80, 100, 130, 150 och 220 mm.

                      Comment


                      • Tack cjf! Det bör då vara så här:
                        I annonsen från 1960 om B 940 och B 920 anges att de komponerades av Asta Strömberg 1957 - därför finns det inget i katalog från 1954. De omnumrerades tydligen till katalogen från 1973. Detta var alltså 16 år efter att de första hade designats och endast 3 år kvarstod till konkursen i juni 1976. Orrefors övertog bruket den 13 juli 1976 och lade ner det den 1 juni 1979.

                        (nytt nr 1045) Alegnis vas med h= 80 mm hade modellnr B 920 ("1" är nog en slarvskrivning, liksom B:et och 2:an).
                        (nytt nr 1046) Vas med h= 100 hade nr B 930.
                        (nytt nr 1047) Min vas med h = 130 hade nr B 940.
                        (nytt nr 1048) Vas med h= 150 hade nr B 950 (uppgift från annat forum).
                        Min vas med h = 165 är kanske ett udda exemplar - saknar nummersignering.
                        (nytt nr 1049) Höjd 220 mm borde då haft nr B 960, om den fanns innan man ändrade numren.
                        Last edited by Rebello; 2009-05-06, 08:28.

                        Comment


                        • Bidrar med denna helt omärkta vas. 21 hög. Kan det vara Gerda eller Asta?

                          Man kanske skulle köpa etiketterna på Tradera...
                          Bifogade filer
                          ________________________________________________________________________
                          "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
                          så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
                          Då måste man ju nedvärdera nuet."

                          Comment


                          • Ja, det kan det vara.
                            Skämt åsido - den ligger väl i den gråzon där man får gardera med kryss och skriva "Gerda eller Asta" -
                            som t o m Helmut Ricke har gjort i boken Glas in Schweden betr. B 868.

                            Vad säger cjf eller Bay Å? Ger katalogen något svar?
                            För en fem år sedan borde jag ha införskaffat ett ex av katalogen -
                            och låtit storebror hyttmästaren skriva in formgivare på varje modell -
                            kunde ha varit "guld värd" nu för alla frågande på PES - men då visste jag inte ens att ni finns!

                            Bay Åkerblom träffade då Putte oftare än vad jag gjorde - och tänker kanske också i de här banorna?
                            Men nu är det för sent och vi får leva med detta. Jag vill inte längre besvära Asta själv med dessa frågor per snigelpost.
                            Last edited by Rebello; 2009-05-08, 13:33.

                            Comment


                            • Rubus Arcticus - nu har det fallit ner ännu en polett -
                              du kan väl sätta en liten bukett åkerbär i din vas - när ni firar midsommar i eran Älvdal.
                              Då kan du glömma frågan om det är Gerda eller Asta.
                              Vasen får ge åkerbärsbuketten en huvudroll i stället - om den inte är för rar att plockas på er breddgrad -
                              men då finns det så mycket annat att plocka i er fagra natur.

                              Dessa vaser är det väl bara "kilopris" på i dag -
                              men de passar förträffligt till blombuketter från vårträdgården eller sommarängen!
                              Så njuter vi av våra vaser - lyckligt okunniga om designerns förnamn - men väl medvetna om hantverket bakom dem.
                              Last edited by Rebello; 2009-05-08, 14:00.

                              Comment


                              • Ursprungligen postat av Rebello Visa inlägg
                                Rubus Arcticus - nu har det fallit ner ännu en polett -
                                du kan väl sätta en liten bukett åkerbär i din vas - när ni firar midsommar i eran Älvdal.
                                Då kan du glömma frågan om det är Gerda eller Asta.
                                Vasen får ge åkerbärsbuketten en huvudroll i stället - om den inte är för rar att plockas på er breddgrad -
                                men då finns det så mycket annat att plocka i er fagra natur.

                                Dessa vaser är det väl bara "kilopris" på i dag -
                                men de passar förträffligt till blombuketter från vårträdgården eller sommarängen!
                                Så njuter vi av våra vaser - lyckligt okunniga om designerns förnamn - men väl medvetna om hantverket bakom dem.
                                Hur blev det kilopris plötsligt på denna vas nu? Du får gärna förklara. Jag gav 25 kr så det blir 12,50 per kilo.?

                                Klart man njuta av saker o ting.
                                Jag tar upp den till stugan i Lima och sätter Åkerbär i denna Annars finns det ju någon speciallitet som säkert Engelsson
                                vet mer om:
                                Av åkerbär kan göras en delikat sylt. En finsk specialitet är likören Mesimarja, som får sin smak från åkerbär.
                                ("Mesimarja" är det finska namnet på åkerbär.)
                                Last edited by Rubus Arcticus; 2009-05-08, 14:35.
                                ________________________________________________________________________
                                "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
                                så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
                                Då måste man ju nedvärdera nuet."

                                Comment

                                Working...
                                X