Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Strömberg/Strömbergshyttan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ljusstakar i Påsktid. Design Asta Strömberg, Strömbergshyttan.
    Man hade problem med de ljusstakar som inte har fast manschett.
    De har lätt för att falla omkull och går då ofta itu
    vid ett ställe ovan mitten där de är sammanfogade.
    De gjordes i två stycken som fogades samman - man kan ana skarven.
    Bifogade filer
    Last edited by Rebello; 2009-04-12, 20:15.

    Comment


    • Ett par inlägg om en fisk från Studioglas Strömbergshyttan har flyttats hit.

      //cjf

      Comment


      • Gunnar Nylund har formgivit den.

        Comment


        • Ursprungligen postat av Rebello Visa inlägg
          Nåväl detta är upp till var och en - men ve den som t. ex. använder
          denna min Nylundvas eller diamanten med blomvatten i !
          Båda har beteckningen B, liksom de i påskbuketten här -
          men hos de två pjäserna i bilden nedan vill jag inte tolka B:et som "blomvas", utan enbart "vas".
          Hej Rebello. Får jag fråga om din vas till Höger Diamanten. Är den signerad och av vem? Den är jätteläcker. Vilken höjd har den?
          ________________________________________________________________________
          "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
          så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
          Då måste man ju nedvärdera nuet."

          Comment


          • Ursprungligen postat av Rubus Arcticus Visa inlägg
            Hej Rebello. Får jag fråga om din vas till Höger Diamanten. Är den signerad och av vem? Den är jätteläcker. Vilken höjd har den?
            Höjd 13 cm. Osignerad, men en notering om proveniens kan gälla lika bra.
            I en annons från Strömbergshyttan 1960, med inlagt varumärke
            och med bild på två "diamanter", står det så här:
            "Blomglas B 940 och B 920. Komponerade av Asta Strömberg 1957."

            Vasen här tidigare på tråden är en av dessa som är mera åt den kubiska formen.
            Det finns också en variant B 950 som är mer utsträckt på höjden (16.5 cm):
            Bifogade filer
            Last edited by Rebello; 2009-04-28, 16:35.

            Comment


            • Ursprungligen postat av Rebello Visa inlägg
              Bra att du påpekar detta, om än ironiskt.
              En del vaser bör nämligen användas endast som prydnadsvas:
              de man sätter extra högt värde på.

              Nåväl detta är upp till var och en - men ve den som t. ex. använder
              denna min Nylundvas eller diamanten med blomvatten i !
              Båda har beteckningen B, liksom de i påskbuketten här -
              men hos de två pjäserna i bilden nedan vill jag inte tolka B:et som "blomvas", utan enbart "vas".
              Detta var väl en av de vaser där du tolkar B'et som vas. prydnadsvas (B940). I ditt inlägg
              http://www.precisensan.com/antikforu...&postcount=135.

              Tack för informationen angående vas "Diamanten"
              ________________________________________________________________________
              "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
              så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
              Då måste man ju nedvärdera nuet."

              Comment


              • Ursprungligen postat av Rubus Arcticus Visa inlägg
                Detta var väl en av de vaser där du tolkar B'et som vas. prydnadsvas (B940). I ditt inlägg
                http://www.precisensan.com/antikforu...&postcount=135.
                Ja - det förvånade mig att man i annonsen för de båda "kubiska"
                diamanterna från Strömbergshyttan benämnde dem "Blomglas".

                (Kuber är det ju inte, utan något slags modifierad polyeder, med 12 liksidiga
                och 12 likbenta trianglar i sidoytorna samt basytor av regelbundna sexhörningar.
                Lite knåp för fasettsliparen att få till detta utgående från en cylinderformad vas!)
                Bifogade filer
                Last edited by Rebello; 2009-04-28, 16:27.

                Comment


                • Här kommer en mindre, höjd 8 cm,
                  inskription i botten, det ser ut att stå: Strömbergsh B 921

                  .
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • Har en vas hemma som jag är nyfiken på vem som designat den och värdet givetvis.
                    Den är signerad Strömberg B936 och är 33cm hög i lilafärg och glas.

                    Den ser ut såhär:

                    Comment


                    • Ursprungligen postat av Bloodmoon Visa inlägg
                      Har en vas hemma som jag är nyfiken på vem som designat den och värdet givetvis.
                      Den är signerad Strömberg B936 och är 33cm hög i lilafärg och glas.
                      Jag vill säga: design Gunnar Nylund. Tänker då på de resonemang jag haft tidigare
                      med Bay Åkerblom, i samband med liknande "sommersovaser" här på tråden och hos Freeform USA.
                      Mycket stilrena former hos vasen och färgkärnan!

                      Problemet är som tidigare påpekats,
                      att Strömbergshyttans kataloger som regel inte anger formgivaren.
                      Last edited by Rebello; 2009-04-28, 19:19.

                      Comment


                      • Ok, men antagligen är det Gunnar Nylund då? Vad vet du om värdet på en auktion på en sådan vas.

                        Comment


                        • Ursprungligen postat av Bloodmoon Visa inlägg
                          Har en vas hemma som jag är nyfiken på vem som designat den och värdet givetvis.
                          Den är signerad Strömberg B936 och är 33cm hög i lilafärg och glas.
                          Här finns en vas som liknar den du visar, Bloodmoon. Höjd 30,5 medan du anger 33 för din vas.
                          Den attribueras till Gerda Strömberg - vilket jag betvivlar.
                          Både Bay Åkerblom och jag var i höstas överens om att det inte kan vara Gerda S.
                          Och av formen att döma så attribuerade vi den till Gunnar Nylund - inte Asta Strömberg heller.

                          Man skriver om denna katalognr 10: "Sommerso vase in pale brown and clear, 1958.
                          Engraved "Stromberg B963" Height 12" (30.5cm ) Width 2 1/4" (5.5cm) $365".
                          Högt pris - men den har stått där osåld sedan vi var i början av denna tråden i höstas.
                          (Såvida man inte har flera sådana?)



                          Man får rulla ner den högra remsan och klicka på t. ex. "Erik Höglund". Sedan rulla ner till objekt nr 10!
                          Last edited by Rebello; 2009-04-28, 23:10.

                          Comment


                          • Hej

                            Tycker dock objekt nr 6 är mycket mer likt min vas. Men tack för tipset 385$ är en del men vad ska man säga i rimliga siffor 2000-2500 kr?
                            Min är signerad "Strömberg B936"
                            Åldern på vasen borde vara 50-60 tal då ?

                            Mvh Andreas

                            Comment


                            • Ursprungligen postat av Bloodmoon Visa inlägg
                              - - -
                              Åldern på vasen borde vara 50-60 tal då ?
                              Mvh Andreas
                              Gunnar Nylund (1904 - 1997) var verksam som formgivare vid Strömbergshyttan från 1954 till 1967.

                              Comment


                              • Ok men då är den tillverkad någonstans däremellan. Vad trodde du om min prisbild på 2000-2500 är den för hög? Tänkte på 385$ som förblev osåld på Freeform.

                                Comment

                                Working...
                                X