Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Strömberg/Strömbergshyttan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av gello Visa inlägg
    Jag tackar jag. 385 USD för satsade 125 SEK det är ju fantastiskt, men vad var detta för ett pris? Har någon betalat detta eller är det vad någon drömt om att få. På Tradera såldes nyligen en likadan som den smalare B 252 för jag tror det var 575:- och det är väl mera realistiskt att hålla sig till detta.
    Då gello startade denna tråden frågade han om priset på sin vas, som torde vara en B 884 (och inte B 894) från Strömbergshyttan. Vi upptäckte detta om numret på tråden Fråga: Strömbergshyttan. Den tråden börjar med en vas B 894 och som inte har asymmetrisk färgkärna och som inte har på ena sidan uppdragen mynningskant. Dessutom upptäcktes att firman Freeforms har läst B 884 i signeringen på sin asymmetriska vas.

    Det var simco som ledde oss till vasen på Freeforms och en sådan vas ligger fortfarande ute där: http://www.freeformsusa.com/glass/misc.htm. Man skriver: "Asymmetrical "sommerso"vase in brown and clear, c. 1950s. Engraved "B884 x75" , bears Strombergshyttan label. Height 7 1/4" (18 cm ) Width 5" (13 cm) $385."

    Gello och simco funderar på om man kan få ut 385 dollar för en sådan vas. En sak är klar, apropå inlägg nr 134 och 135 här ovan: om den har använts med blommor och vatten upprepade gånger sedan 1950-talet – då är den inte värd det priset!

    Comment


    • Ursprungligen postat av Rebello Visa inlägg
      Bra att du påpekar detta, om än ironiskt.
      En del vaser bör nämligen användas endast som prydnadsvas:
      de man sätter extra högt värde på.
      Vasen får ju en dimmig eller mjölkaktig beläggning
      som blir värre för varje gång den används med blommor och vatten.
      Många här på PES har anmält detta problem
      och ber om råd hur man får bort beläggningen.
      Men ingen sådan metod är väl perfekt.

      Nåväl detta är upp till var och en - men ve den som t. ex. använder
      denna min Nylundvas eller diamanten med blomvatten i !
      Båda har beteckningen B, liksom de i påskbuketten här -
      men hos de två pjäserna i bilden nedan vill jag inte tolka B:et som "blomvas", utan enbart "vas".

      Jag vill alltså, enligt min smak, dela upp dessa B-betecknade glaspjäser i två kategorier - den ena att sätta snittblommor i och för den andra gäller: absolut icke blomster.
      Angående beläggningar i vaser och annat.

      Skvalpa runt/smörj in vasen med flytande paraffin INNAN du häller i vatten och blommor. Då får du inga problem med dimmighet och kalkbeläggningar.
      Paraffinet kan sedan tvättas bort med ljummet vatten och Yes.
      Glas är väl egentligen det sämsta materialet för vaser som skall användas, men vad gör man inte för lite lyst.
      Köp en vas av brons så är du säker!

      Flytande paraffin finns att köpa på närmaste apotek.

      Skvalpandet fungerar även på redan dimmiga, kalkbelagda vaser. De blir som nya, fast det är egentligen fusk och får INTE användas på pjäser som skall säljas. Inte för att PES:are skulle komma på den idén
      Last edited by Sladden; 2009-04-07, 00:51.
      Gud gjorde några perfekta huvuden,
      resten satte han hår på.

      Comment


      • OK - bra tips, Sladden - för de bruksvaser man vill vårda extra.
        Fast lite dimma stör mig inte - det syns inte då det kommer vatten och blommor i.
        Och när blommorna vissnat åker vasen in i skåpet.
        Men sådana vaser som man vill kalla konstglas - de gör sig bäst utan blomster - de vaserna talar för sig själva!

        Comment


        • Ursprungligen postat av Rebello Visa inlägg
          OK - bra tips, Sladden - för de bruksvaser man vill vårda extra.
          Fast lite dimma stör mig inte - det syns inte då det kommer vatten och blommor i.
          Och när blommorna vissnat åker vasen in i skåpet.
          Men sådana vaser som man vill kalla konstglas - de gör sig bäst utan blomster - de vaserna talar för sig själva!
          Visst!
          De är egentligen fullkomligt meningslösa.
          Därför ägnar jag mig åt bruksglas. Ting som inte utger sig för att vara annat än de är!
          Gud gjorde några perfekta huvuden,
          resten satte han hår på.

          Comment


          • Ursprungligen postat av Sladden Visa inlägg
            Visst!
            De är egentligen fullkomligt meningslösa.
            Därför ägnar jag mig åt bruksglas. Ting som inte utger sig för att vara annat än de är!
            Håller inte med om den meningslösheten - jag kan avnjuta både konstglas och bruksglas. Men det ska vara exemplar i vilka jag ser "glasets själ", där man låter glaset vara GLAS. Den upplevelsen är väl subjektiv och man märker ofta här på PES när någon svarar och har upplevt detta inför ett glas som någon annan har visat upp.

            Också bruksglas, som en munblåst och driven enkel glasburk med utvikt kant - att ha frukostens grynblandning i - eller vissa hyttarbetade dricksglas - de kan få mig att må gott. Tanken kan vända åter till en stämningsfull vintermorgon i barndomens glashytta. Atmosfären upplevs på nytt: med glasblåsarna i ljusskenet från den rundugn där sådana glas skapades . . .

            Bilden: Hushållsburk, frihandsblåst och driven av Knut Bergqvist, Lindefors glasbruk c:a 1930, höjd 18 cm, oslipat puntelmärke. Vänster bild är tagen i motljus och höger bild i direktljus. Viss dimmighet i bilderna beror på reflexer - glaset är bibehållet fritt från dimbildningar. (Lindefors var föregångaren till Strömbergshyttan, se tidigare i denna tråd.)
            Bifogade filer
            Last edited by Rebello; 2009-04-07, 14:26. Anledning: Kollat och ändrat glasbruket.

            Comment


            • Ursprungligen postat av Sladden Visa inlägg
              Visst!
              De är egentligen fullkomligt meningslösa.
              Därför ägnar jag mig åt bruksglas. Ting som inte utger sig för att vara annat än de är!
              Absolut inte meningslösa enligt MIN mening.
              Visst väcker det något i oss när vi ser ett Bruksglas/Kristall en tavla mm.
              som har en design/utformning/munblåst/antikt/puntelmärke
              eller en viss färg som någon lagt sin själ i.
              Tänk om allt var svart eller vitt och ... Vad trist.
              ________________________________________________________________________
              "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
              så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
              Då måste man ju nedvärdera nuet."

              Comment


              • Ursprungligen postat av Rubus Arcticus Visa inlägg
                Tänk om allt var svart eller vitt och ... Vad trist.
                Men så in i h-vete skönt!
                Dessutom så skulle ju jag ha rätt då!
                Gud gjorde några perfekta huvuden,
                resten satte han hår på.

                Comment


                • Ursprungligen postat av Sladden Visa inlägg
                  Men så in i h-vete skönt!
                  Dessutom så skulle ju jag ha rätt då!
                  Nä, det skall vara komplicerat med mycke intryck, känslor. blommor och blader och "VASER".
                  Du kan väl få rätt ändå.
                  Last edited by Rubus Arcticus; 2009-04-08, 20:51.
                  ________________________________________________________________________
                  "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
                  så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
                  Då måste man ju nedvärdera nuet."

                  Comment


                  • Ursprungligen postat av Rebello Visa inlägg
                    Då gello startade denna tråden frågade han om priset på sin vas, som torde vara en B 884 (och inte B 894) från Strömbergshyttan. Vi upptäckte detta om numret på tråden Fråga: Strömbergshyttan. Den tråden börjar med en vas B 894 och som inte har asymmetrisk färgkärna och som inte har på ena sidan uppdragen mynningskant. Dessutom upptäcktes att firman Freeforms har läst B 884 i signeringen på sin asymmetriska vas.

                    Det var simco som ledde oss till vasen på Freeforms och en sådan vas ligger fortfarande ute där: http://www.freeformsusa.com/glass/misc.htm. Man skriver: "Asymmetrical "sommerso"vase in brown and clear, c. 1950s. Engraved "B884 x75" , bears Strombergshyttan label. Height 7 1/4" (18 cm ) Width 5" (13 cm) $385."
                    [/I]
                    Fick hem den vas Rebello nämner signerad "Strömbergshyttan B 894"
                    Som syns på bilderna är den inte alls lik den Gello visar i början på denna tråd.
                    Den har ljusare färgat underfång än den med "uppdragen mynningskant".
                    Gello kan du inte kika en gång till och se om det står B 884 (om du har den kvar)? Denna är också 14 hög.
                    Bifogade filer
                    ________________________________________________________________________
                    "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
                    så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
                    Då måste man ju nedvärdera nuet."

                    Comment


                    • Hej Rubus Arcticus, jag har synat signeringen och min vas har inte en sådan nia som på din vas. Nedre delen på min nia är kanske avsedd att bli en ögla men ser mera ut som på bifogade bild.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • Hej Gello
                        Ja då stämmer det att din vas är likadan som den Rebello påpekar här: Grattis

                        Det var simco som ledde oss till vasen på Freeforms och en sådan vas ligger fortfarande ute där: http://www.freeformsusa.com/glass/misc.htm. Man skriver: "Asymmetrical "sommerso"vase in brown and clear, c. 1950s. Engraved "B884 x75" , bears Strombergshyttan label. Height 7 1/4" (18 cm ) Width 5" (13 cm) $385."
                        [/I]
                        ________________________________________________________________________
                        "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
                        så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
                        Då måste man ju nedvärdera nuet."

                        Comment


                        • Grattis både Rubus Arcticus och Gello till era fina Nylundvaser!
                          Och bra att vi nu fick detta klarlagt med numren 884 resp. 894.

                          Hoppas att ni låter B betyda vas och lika med konstglasvas - inget blomvatten i dessa vaser!
                          Ett citat från Bay Åkerblom 2008-05-15:

                          "Beläggningen invändigt är inte mycket att göra åt, det är blomvattnet som har frätt på kristallglaset
                          och det gör att det har bildats en vit hinna av små porer i glaset."

                          Låt blomstren få sin plats i andra glasvaser . . .

                          Comment


                          • Ursprungligen postat av Rebello Visa inlägg
                            Grattis både Rubus Arcticus och Gello till era fina Nylundvaser!
                            Och bra att vi nu fick detta klarlagt med numren 884 resp. 894.

                            Hoppas att ni låter B betyda vas och lika med konstglasvas - inget blomvatten i dessa vaser!
                            Ett citat från Bay Åkerblom 2008-05-15:

                            "Beläggningen invändigt är inte mycket att göra åt, det är blomvattnet som har frätt på kristallglaset
                            och det gör att det har bildats en vit hinna av små porer i glaset."

                            Låt blomstren få sin plats i andra glasvaser . . .
                            Som jag sagt tidigare. Fullkomligt meningslösa tingestar, dessa konstglasvaser
                            Gud gjorde några perfekta huvuden,
                            resten satte han hår på.

                            Comment


                            • Ursprungligen postat av Sladden Visa inlägg
                              Som jag sagt tidigare. Fullkomligt meningslösa tingestar, dessa konstglasvaser
                              Titta Sladden vilken vacker konstglasvas med vide i utan vatten. Strömbergshyttan
                              Bifogade filer
                              ________________________________________________________________________
                              "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
                              så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
                              Då måste man ju nedvärdera nuet."

                              Comment


                              • Ursprungligen postat av Sladden Visa inlägg
                                Som jag sagt tidigare. Fullkomligt meningslösa tingestar, dessa konstglasvaser
                                Vi är på avdelningen "Konstglas" på PES - och det är inte meningslöst . . .
                                Glad Påsk med konstglas!
                                Last edited by Rebello; 2009-04-09, 20:54.

                                Comment

                                Working...
                                X