Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Strömberg/Strömbergshyttan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Dokumentation: Strömberg/Strömbergshyttan

    Som helt okunning på glas har jag varit lite försiktig allt sedan jag på 60-talet brände en dagsinkomst på en helt värdelös öststatsvas.

    Dock, på loppis idag bet jag huvudet av skammen och gjorde ett nytt försök. Jag inhandlade en glaspjäs märkt Strömberg B 894. I bakhuvudet snurrar något om Strömbergshyttan men vet inget var den låg/ligger eller om deras formgivning mm.

    Jag har inget tält för fotografering av glas men har skjutit rakt av, det bruna är en slinga i högra kanten, inte som på bilden.

    Jag köpte den för att jag tyckte den var vacker och priset var denna gång inte en dagsinkomst, hur mycket skulle Ni som kan detta med glas betala?
    Detta för att jag skulle kunna lära mig något för framtiden.
    Bifogade filer

  • #2
    Med hjälp av dagsljus tycker jag att jag fått fram en något bättre bild. Har googlat på Strömbergshyttan men den uppgavs ha startat 1987 och jag inbillar att min pjäs är äldre. Jag har också hört talas om Asta och Gerda? Strömberg, hade Strömbergshyttan ett tidigare liv.

    Alla har vi varit små (och okunnigare)
    Bifogade filer

    Comment


    • #3
      Med hjälp av dagsljus tycker jag att jag fått fram en något bättre bild. Har googlat på Strömbergshyttan men den uppgavs ha startat 1987 och jag inbillar att min pjäs är äldre. Jag har också hört talas om Asta och Gerda? Strömberg, hade Strömbergshyttan ett tidigare liv.

      Alla har vi varit små (och okunnigare)

      Comment


      • #4
        Strömbergshyttan fanns tidigare startad av Gerda Strömberg. Läs mer här http://www.drangahuset.se/boken/ifgstromberg.htm
        Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

        Comment


        • #5
          Tack Samlartrollet. Vet Du om min uppfattning att vasen skulle vara före 1987 är riktig? Du kanske tom. vet när den gjordes och vem som var formgivare. Asta strömberg kan det vara en dotter till Gerda? Vad är rätt pris? Jag tycker den är vacker och har inte för avsikt att bjuda ut den utan endast få veta om 125:- var ett normalt pris. Skulle det vara så kanske jag kan våga mig på att köpa nåot mer i glas.

          Comment


          • #6
            Tyvärr ksn jsg inte för tillfället hjälpa dig mer.
            Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

            Comment


            • #7
              Hej Gello

              Gerda och maken Edvard Strömberg grundade Strömbergshyttan i början av 1930-talet, Strömbergshyttan var i drift tills 1979. Asta var gift med Gerda och Edvard Strömbergs son. Jag tror att din vas är från 1950-60 talet.
              I’m a real mean bitch!

              Comment


              • #8
                Är den rep & naggfri så var det ett bra köp!

                Comment


                • #9
                  Edvard Strömberg var född 1882 biskopsson från Strängnäs blev en av de mer dynamiska glaspersonerna i glasriket. Han tycks först ha jobbat på Kosta och blev vid 21 års ålder hyttmästare. Han arrenderade 1903 Sandviks glasbruk som han sedan köpte 1905. Han drev Sandvik fram till 1917, då Orrefors ville arrendera Sandvik då de låg inne med ett stort lager pottaska och borax som var eftertraktade varor. Året efter sålde han Sandvik till Orrefors samtidigt som han blev verkställande direktör i Orrefors. Han var på Orrefors under åren 1918-1927
                  Därefter blev E Strömberg ´verkställande direktör vid Kristallglasbruken först bosatt i Stockholm och sedan som chef vid Eda. Det gick emellertid sämre för Kristallglasbruken som avyttrade flera glasbruk Men Edvard Strömberg drog sig inte tillbaka utan som 62-åring 1935 köpte han Strömbergshyttan (lindefors som den hette innan). Hustrun Gerda blev det stora namnet som formgivare och Strömbergshyttan fick ett världsrykte för sin vackra produktion.
                  Sonen Eric övertog så småningom alla kontors och driftsuppgifter.
                  Edvard Strömberg dog 1946.
                  Strömbergshyttan levde dock vidare och tillverkade mycket av det glas som ritats tidigare. Dess fortsatta verksamhet är en annan historia som kan skrivas separat.
                  Ovanstående är ett mycket kortfattat utdrag ur boken "Från Småländska Glashyttor"
                  DG

                  Comment


                  • #10
                    Var inte Gunnar Nylund där också ett tag såg några vaser som tillskrevs honnom i stilen väldigt lika den du visar här .

                    Comment


                    • #11
                      Tack alla Ni som bidragit med uppgifter om Strömbergs glasproduktion. Vasen är felfri föutom botten som där man kan se att den stått på något som mattat bottenytan. Bedömningen att detta skulle var ett bra köp stärkte mitt självförtroende och jag kan kanske försöka mig på något vidare inköp. Mitt estetiska sinne kan nog leda mig på rätt väg men bristande kunskap om glasproduktion och prisbilder gör att jag vandrar i öknen.
                      Ronnebyglaset som flitigt diskuterats här på PES tilltalar mig mycket och skulle något sådant dyka upp så kan det nog bli affär om kassan tillåter.
                      Last edited by gello; 2008-03-04, 11:56.

                      Comment


                      • #12
                        gello häng lite på Tradera och kolla slutpriser på Auktionerna så ser du ju vart de hamnar på och får en aktuell prisbild gratis!

                        Comment


                        • #13
                          Edvard och Gerda Strömberg flyttade sommaren 1933 från det då tillfälligt nedlagda Eda glasbruk till Lindefors, som hade lagt ner driften 1931. Lindefors hade drivits av Axel Träff och från 1929 med mästaren Knut Bergqvist som delägare. Strömbergs återstartade och arrenderade Lindefors och gav det namnet Strömbergshyttan samt blev senare ägare till detta bruk. Edvard Strömberg återanställde Knut Bergqvist, som han kände väl från åren 1918 till 1927 då de båda hade verkat på Orrefors glasbruk. Strömberg var den perioden disponent på Orrefors och Knut Bergqvist var glasblåsarmästare där från 1914 - 1929. Strömbergs kompletterade också arbetarstyrkan på Lindefors med ett tiotal glasarbetare från Eda.

                          Comment


                          • #14
                            Välkommen Rebello. Och tack för klargörandet.
                            knappast meningslöst.

                            Comment


                            • #15
                              Gunnar Nylund

                              Gellos vas från Strömbergshyttan är typisk för Gunnar Nylunds design.
                              Gunnar Nylund (1904 - 1997) var verksam som formgivare vid Strömbergshyttan från 1954 till 1967. Han föddes i Paris som son till den finske bildhuggaren Felix Nylund och den danska målarinnan Fernanda Nylund född Jacobsen. G. N. är främst känd som formgivare för Rörstrand 1931 - 67 och var i unga år verksam vid Bing & Gröndal 1925 - 28.

                              Comment

                              Working...
                              X