Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 16

Ämne: Leksaks Symaskin

Leksaks Symaskin

Hejsan!
    Här kommer två bilder (den är lite dammig såg jag i efterhand...)
    av min symaskin som jag fick som leksak när jag var liten. Den är inhandlad i en handelsbod och de sa att den var gammal redan då, den är gjord i USSR enligt tryck på denna. Är det någon som kan säga om det finns samlare utav sådana här leksaker och skulle det vara någon idé att sälja (om det finns något värde eller ej?)
    //widerik
    Bifogade bilder Bifogade bilder    

*Generös s(v)amlare nisse 8s avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Den fungerar väl som en riktig symaskin, eller?

Ja, den ska fungera som en riktigt symaskin....(vad jag minns så sydde jag med den som barn, men hur det fungerade då man inte kan sy med undertråd vet jag inte.. he he) man kan fästa synål i denna och trä tråd (men ingen undertråd som sagt..?)
    Vet du något om denna??
    //Widerik

Reg.datum
    jan 2007
    Nej egentligen inte, men jag tror min mor har en sådan från sitt föräldrarhem, och den köptes till barnbarn men jag vet inte vilket år.
    Den var inte röd om jag minns rätt utan svart.
    Ryskt är ju inne så varför inte denna.
    Senast redigerat av nisse 8 den 2008-02-29 klockan 22:04.

Reg.datum
    jan 2007
    Jag tror inte den är jättegammal, kanske från 50talet.

Oki,den var inte så gammal då...(men äldre än mig hi hi) den är köpt inte så långt ifrån dina hemtrakter ser jag.... jag är uppfödd i Uppland och i den byn jag bodde då fanns det en gammal lanthandel som sålde denna till min mor. Det är i en lite by som heter Mehedeby...Och lanthandeln hette Gelott's.
    //Widerik

Likadana maskiner fanns att köpa i Polen på 80-talet. Maskinen syr s.k. kedjesöm, dvs. om man drar i tråden i rätt ända så kan man dra upp hela sömmen.

Seniormedlem Annettes avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    helt rätt... känner igen det sen, sen utb, i mora

Min kone har en tilsvarende i blå. Hun fik den som barn - sikkert arvestykke fra ældre søskende. Så 1950erne passer fint.

Citat Ursprungligen postat av Annette Visa inlägg
    helt rätt... känner igen det sen, sen utb, i mora
    Jag kanske är lite dum, men jag förstod nog inte riktigt vad du menade Anette med ditt svar?? (känner igen det sen, sen utb, i mora) kan du förklara dig? Jag är riktigt tacksam för all hjälp jag fått.

Denna symaskin är inhandlad i Sverige på slutet av 60-talet början av 70-talet, när den syntes i Polen på 80-talet var det på auktioner eller på loppisar? Och vilket pris såldes de för? Någon som vet?
    //widerik

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •