Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Leksaks Symaskin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Leksaks Symaskin

    Hejsan!
    Här kommer två bilder (den är lite dammig såg jag i efterhand...)
    av min symaskin som jag fick som leksak när jag var liten. Den är inhandlad i en handelsbod och de sa att den var gammal redan då, den är gjord i USSR enligt tryck på denna. Är det någon som kan säga om det finns samlare utav sådana här leksaker och skulle det vara någon idé att sälja (om det finns något värde eller ej?)
    //widerik
    Bifogade filer

  • #2
    Den fungerar väl som en riktig symaskin, eller?
    --eller hur det nu va.

    Comment


    • #3
      Ja, den ska fungera som en riktigt symaskin....(vad jag minns så sydde jag med den som barn, men hur det fungerade då man inte kan sy med undertråd vet jag inte.. he he) man kan fästa synål i denna och trä tråd (men ingen undertråd som sagt..?)
      Vet du något om denna??
      //Widerik

      Comment


      • #4
        Nej egentligen inte, men jag tror min mor har en sådan från sitt föräldrarhem, och den köptes till barnbarn men jag vet inte vilket år.
        Den var inte röd om jag minns rätt utan svart.
        Ryskt är ju inne så varför inte denna.
        Last edited by nisse 8; 2008-02-29, 23:04.
        --eller hur det nu va.

        Comment


        • #5
          Jag tror inte den är jättegammal, kanske från 50talet.
          --eller hur det nu va.

          Comment


          • #6
            Oki,den var inte så gammal då...(men äldre än mig hi hi) den är köpt inte så långt ifrån dina hemtrakter ser jag.... jag är uppfödd i Uppland och i den byn jag bodde då fanns det en gammal lanthandel som sålde denna till min mor. Det är i en lite by som heter Mehedeby...Och lanthandeln hette Gelott's.
            //Widerik

            Comment


            • #7
              Likadana maskiner fanns att köpa i Polen på 80-talet. Maskinen syr s.k. kedjesöm, dvs. om man drar i tråden i rätt ända så kan man dra upp hela sömmen.

              Comment


              • #8
                helt rätt... känner igen det sen, sen utb, i mora
                Varför göra livet krångligare än vad det är.....

                Comment


                • #9
                  Min kone har en tilsvarende i blå. Hun fik den som barn - sikkert arvestykke fra ældre søskende. Så 1950erne passer fint.

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Annette Visa inlägg
                    helt rätt... känner igen det sen, sen utb, i mora
                    Jag kanske är lite dum, men jag förstod nog inte riktigt vad du menade Anette med ditt svar?? (känner igen det sen, sen utb, i mora) kan du förklara dig? Jag är riktigt tacksam för all hjälp jag fått.

                    Denna symaskin är inhandlad i Sverige på slutet av 60-talet början av 70-talet, när den syntes i Polen på 80-talet var det på auktioner eller på loppisar? Och vilket pris såldes de för? Någon som vet?
                    //widerik

                    Comment


                    • #11
                      Kan samma maskin ha funnits i produktion en längre tid? Jag fick en sådan ca mitten-slutet av sjuttiotalet. Den var ny vid tillfället.

                      Comment


                      • #12
                        Maskinen fanns i öppna handeln, har aldrig varit på någon auktion i Polen. Situationen i öststaterna var inte riktigt som här i väst, en fabrik tillverkade en artikel och den kunde de hålla på med hur länge som helst då det inte fanns någon som konkurerade. Det fanns en leksakssymaskin som flickor kunde få, punkt och slut. Det är därför mycket möjligt att dessa maskiner började tillverkas på 50-talet och produktionen fortgick, som jag vet även på 80-talet.

                        Comment


                        • #13
                          Rysk symaskin

                          Ursprungligen postat av novis_2007 Visa inlägg
                          Hejsan!
                          Här kommer två bilder (den är lite dammig såg jag i efterhand...)
                          av min symaskin som jag fick som leksak när jag var liten. Den är inhandlad i en handelsbod och de sa att den var gammal redan då, den är gjord i USSR enligt tryck på denna. Är det någon som kan säga om det finns samlare utav sådana här leksaker och skulle det vara någon idé att sälja (om det finns något värde eller ej?)
                          //widerik
                          Hej!
                          Har en likadan maskin. På en bif. "lapp" står det present år 1940. Hittade en försäljning av troligen liknande symaskin. Priset blev då 350:- SEK.
                          Hälsningar Gothleij

                          Comment


                          • #14
                            Hej

                            Hoppas att novis_2007 och Gothleij kanske läser detta.

                            Den lilla symaskinen lär heta Orsha efter en stad i
                            Ukraina. Detta enl. Internet, men jag hittar endast en
                            stad i Belarus, så det verkar konstigt.
                            Den staden är berömd för att ha givit namnet åt en
                            krigsoffensiv i området 1943...(ja mitt födelseår)

                            Igår vågade jag mig ut till en loppis här i Bagis. Ja,
                            med munskydd och handskar. Där på ett bord hittade
                            jag den här, en nästan likadan, varmröd och vacker,
                            för 20 kronor.

                            På internet hittade jag en manual också. I det lilla
                            facket låg en bricka, en spole, en fjäder och symaskins-
                            nålar. Kan de höra till? Jag har inte provkört den.

                            Den är något annorlunda an den maskin novis_2007
                            visar.

                            Tillägg, jag lade till två bilder, en där vi ser fjädern som
                            håller trådrullen...ja, och en bild med text...

                            Hälsar
                            Staffan
                            Bifogade filer
                            Last edited by Staffan Kvist; 2020-09-07, 15:21.

                            Comment


                            • #15
                              Hej Staffan!

                              Bra spårat!

                              Jag gjorde en sökning på ryska, och flera källor menar att din symaskin är tillverkad på fabriken ЗШМ (Завод Швейных Машин, dvs ”Symaskinsfabriken”) i staden Orsja (Орша) i nuvarande Belarus. De tillverkade även ”riktiga” symaskiner, och din modell heter tydligen ”ДШМ-1”, som antagligen står för ”Barnsymaskin 1”. De hade ordentlig fantasi!
                              Last edited by jonasgun; 2020-09-07, 16:47.

                              Comment

                              Working...
                              X