Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 13

Ämne: Titta på den här kvartsstenen!

Medlem Molles avatar
    Reg.datum
    feb 2008

Titta på den här kvartsstenen!

Jag måste bara visa min kvartssten...Den som gräver han finner....
    -"stenrik smålänning"
    Senast redigerat av Molle den 2008-03-15 klockan 07:46.

Den Gamle (DG) LasseCs avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Helt riktigt. Det finns områden i Småland där man kan hitta den här typen av mjölkkvarts. Jag har också en stor klump på min altan. Ofta var det järnbruken och senare glasbruken som försökte att hitta kvarts. Järnbruken behövde det till flussmedel om man inte använde grönsten eller kalksten.
    Glasbruken använde det för att få till en smälta där kvarts är en stor beständsdel. Den jag har kommer förmodligen från ett fönsterglasbruk.
    DG

Medlem Molles avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Tack. Nu lärde jag mig att det heter mjölkkvarts. Men hur ofta hittar man så här stora stenar. Den väger ju mycket. Vad har kvarts för egenheter??? Är dom stenhårda eller spröda? Kan man bearbeta dom på nåt annat sätt än i en stenkross? Kan du skicka in en bild på din sten?

Reg.datum
    sep 2005
    Din mjölkkvarts är nog större än min tror jag. Men mjölkkvarts finns i stora mängder och stora brott där man bryter kvarts.
    Hoppas att det går att läsa det jag skrivit över stenarna
    DG
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Seniormedlem Keckes avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Citat Ursprungligen postat av Molle Visa inlägg
    Jag måste bara visa min kvartssten...Den som gräver han finner
    -"stenrik smålänning"
    Trevligt med porfyren du har till höger också även om de stenarna inte är så stora.

Citat Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
    Din mjölkkvarts är nog större än min tror jag. Men mjölkkvarts finns i stora mängder och stora brott där man bryter kvarts.
    Hoppas att det går att läsa det jag skrivit över stenarna
    DG
    Jag blir alltid lika glad när jag får se fina bilder av stenar.

Medlem Molles avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Tack för fina bilder på stenarna. Jo då min sten är mycket större. Den är över 1m åt alla håll. Har inte mätt den men ska nog göra detta.

Reg.datum
    sep 2005
    Tur att mina inte är så storafrugan tycker att det är bra som det är.
    Men Du vet 5 myror är fler än 4 elefanter
    DG

Vad roligt att se era bilder, tyvärr är jag ganska novis på detta område men man lär sig något nytt varje dag

Citat Ursprungligen postat av Molle Visa inlägg
    Jag måste bara visa min kvartssten...Den som gräver han finner....
    -"stenrik smålänning"
    Det var ingen liten kvarts bumling där.. Vad ska du göra med den? Prydnad eller?
    http://www.mineraler.net/phpbb2/ - Forumet för dig som gillar Mineral, Fossil & New Age.

Medlem Molles avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Tjena! Denna bumling är en minnessten för min döda 4 åring och får vara en prydnad. Jag hade tänkt att fixa till en vattenpump under stenen så att det porlar vatten över den lite stillsamt samt gräva ner kabel o montera spotlights som lyser upp i mörkret. Detta blir ett senare projekt. Lite blommor vid stenen skall oxå planteras. Kan tillägga att den är upphittad i vår skog för många år sen. Den forslades hem på dumpern och avtippad för många år sen. Svärfar skulle ha den i sin trädgård. Men ingen visste var man hade tippat av den. Den försvann... Svågern hittade den i uppvuxet gräs en av ängarna så då tog jag hem den med traktorgrävaren. På den vägen är det.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •