Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Korkkul

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Korkkul

    Dessa två flaskor är ungefär lika höga, ca 19 cm, men där slutar likheterna.
    Den vänstra, som rymmer 2 dl, har jag lärt mig är en gräddflaska. Blåst i tre-delad form och med hamrad yta. När var dessa i bruk ungefär?

    Den bruna, som rymmer 333 ml (har en likadan som är volymmärkt i botten), har som förslutning en gammal pilsnerkork från Maspelösa bryggeri.
    Bifogade filer

  • #2
    Den vänstra är en Apollinarisflaska, för olika typer av mineralvatten, när de
    var i bruk vet jag inte exakt, men jag har haft en maskinblåst sådan.
    Så jag kan tänka mig att de funnits i början av 1900 och då min var
    maskinblåst bör de ha funnits under 1930-1940-talet också.

    Den andra har nog inte en orginalkork, kan ju ha satts dit när som helst.

    Comment


    • #3
      Läste i somras om den vänstra flaskan på AntikPrat och förutom att modellen användes till mineralvatten, nämdes också att den hade innehållit grädde.

      Nej, förstås, pilsnerkorken till den bruna medicin/tekniska flaskan är inte original. Men vill med detta visa att man bör granska sina fynd noga och inte slänga bort gamla korkar...

      Comment


      • #4
        En bekant har en tidningsannonns från 1920-talet där det framgår att din vänstra flaska har använts av en gräddtillverkare. Men flaskans överlägset vanligaste användningsområde är det som AF skriver här ovan. Den finns i glasbrukspriskurant benämd apollinarisflaska samt i tillverkningsrapport från Årnäs glasbruk kallas den vattenflaska. Man kan för övrigt notera att den ser likadan ut som apollinarisflaskor av större storlekar.
        --I de blindas rike är den enögde kung.--

        Comment


        • #5
          Tackar, då är det helt utrett!

          Comment


          • #6
            Denna kork är stämplad i bägge ändarna med PILSENER BIER och ligger i en 1/3 lit. knoppöl med reklamtexten DRICK STORA BRYGGERIETS PILSENERÖL.


            Click image for larger version

Name:	pilsener bier liten.jpg
Views:	1
Size:	40,3 KB
ID:	562473

            Comment


            • #7
              I det här fallet så är det säkert original korken. Har hört att bryggerierna hade stora problem med att folk tryckte in korken i flaskan istället för att dra ur dem, kanske för att de saknade en korkskruv. Dessa krävde mycket jobb att avlägsna så säkert skrotades många flaskor istället.

              Comment


              • #8
                Korkverktyg

                Tror faktiskt inte att så många flaskor skrotades för korken skull eftersom det fanns enkla verktyg och arbetskraft var billig.
                Jag har ett av dessa verktyg och det fungerar mycket bra. Om inte korken kommer ut på första försöket så smulas den så pass att 2:a eller 3:dje försöket gör jobbet.
                Bifogade filer

                Comment


                • #9
                  Vet ej...

                  Ursprungligen postat av Roland S Visa inlägg
                  Tror faktiskt inte att så många flaskor skrotades för korken skull eftersom det fanns enkla verktyg och arbetskraft var billig.
                  Jag har ett av dessa verktyg och det fungerar mycket bra. Om inte korken kommer ut på första försöket så smulas den så pass att 2:a eller 3:dje försöket gör jobbet.
                  Hallå Roland,
                  Trodde i svagt ögonblick att jag visste, men hittar inte källan. Den är släkt med sk prong som har två "ben" som man sticker mellan halsen och korken men din krokar upp korken. Tror inte den är avsedd för ädlare drycker. Möjligen ett hjälpmedel för redan uppkorkade flaskor. Sorry och so long...

                  Comment


                  • #10
                    "Urkorkat"

                    Hej Kim
                    Det är precis som du säger att det är ett hjälpmedel för redan tömda flaskor.
                    Det fanns ju dom som tryckte ned korken i stället för att dra ur den med en korkskruv och då användes detta verktyg till att få ur korken ur flaskan så att den gick att återvinnas.

                    Comment

                    Working...
                    X