Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mustaschborste

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Mustaschborste

    Har ärvt en mustachborste, skall enligt uppgift komma från morfars morfar. 1850-talet har nämnts, han var född -39 så behov av dylikt dök väl upp därikring, dock rät osäkert. Initialerna på ovansidan är antagligen hans, C J H.

    Hursomhelst, försökte ta reda på lite mer om dylikt, men Google har gett okarakteristiskt usel utdelning. Så då undrar man om någon här har någon fena på mustaschborstar och tror sig kunna säga något om denna? Verkar vara tillverkad i silver (oxiderade åt det svarta när den lämnades ensam, fotograferad efter en omgång med guldsmedens silverputs), ingen kattfot synlig dock. Borsten är fastsatta i en benplatta. Stämpeln i bild två gissningsvis uppochner, verkar stå 830, även om 8'an inte tog något vidare.



  • #2
    jo den er god nok 830 sølv, men det tredje stempel - det som siger noget. Hvad indeholder det?

    I Danmark indføres decimal betegnelsen 830 i 1893.
    Men et mustage - det skal man vel også være over 50 år førend man får en børste.

    Comment


    • #3
      Nog finns det en kattfot där alltid längst till höger på bilden. Men S:et och halten 830 är alla fall inga gamla svenska silverstämplar.
      S:et införs på Svenskt silver 1913.
      Borsten är ju en jugendboste, och blommorna på trädstammarna ser ut som ganska sen jugend, så jag skulle nog kunna tänka mig att den är nyare än 1913.

      Comment


      • #4
        Det ser ju ut som syntethår i borsten också - fast de kan ju ha blivit bytta.

        Comment


        • #5
          S:et ser å andra sidan inte ut som ett Svenskt silver-S; och kattfoten användes på importarbeten före 1913, så den kan vara tillverkad före 1913 och importerad.
          Fast före 1895 är den inte tillverkad, förmodligen inte före 1900.

          Comment


          • #6
            Är sista bokstaven verkligen ett H? Jag tycker det ser ut som C. J. L.
            Mest liknar det ju ett alliansmonogram med stort J i mitten. C. och L. med J. i efternamn.
            Fast det behöver ju inte vara så.

            Comment


            • #7
              Att det skulle vara ett L stämmer nog, jag verkar ha drabbats av tillfällig förvirring ovan nämligen, ha hette Lamberg i efternamn. Dateringen är dock rätt intressant, då jag fått höra att han skulle ha dött 1909, men där får vi nog sätta ett frågetecken i antavlan. Någon med efternamn som börjar på J återfinns inte heller i den delen av släktträdet, skulle väl vara någon bortgift syster, men då kan man ju undra varför borsten hamnat hos mig till slut.

              Tack för hjälpen i vart fall.

              Comment

              Working...
              X