Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mats Jonasson

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Mats Jonasson

    Mats Jonasson är ju välkänd för sina objekt/glasblock med djurmotiv.

    Nu undrar jag när han började med dessa, vilket år dök dom ursprungligen upp?
    Jag har t.ex. sett dom med märkning RK (Royal Krona).



    1981 kom dom som "väggsmycken".
    Tar med en annons som jag hittade. Den är från branschtidningen GLAS och PORSLIN, nr 4/81.

    Jag har 2 av dom som är med i annonsen.
    Övre raden: den i mitten samt den till höger
    .
    Bifogade filer

  • #2
    Jag nämnde mina Mats Jonasson väggsmycken för evigheter sedan........

    Nu har jag äntligen kommit mig för att fotografera dom! Hoppas ni gillar bilderna!
    Bifogade filer
    Last edited by alegni; 2012-11-30, 02:42.

    Comment


    • #3
      Hej!
      Inte mycket till svar du fått i den här gamla tråden.
      Info om Mats Jonassons tidiga år verkar vara svår att hitta på nätet i alla fall.
      På den här sidan: http://www.20thcenturyglass.com/glas...lass_home.html
      ...står det bland annat att han började jobba i Målerås 1959, så hans tidigaste verk borde vara någon gång från den tiden?

      Dina fåglar är mycket fina! Jag gillar mycket av Mats Jonasson och hade köpt betydligt mer om det inte varit så dyrt. Jag bor endast några mil från Målerås, så jag är där minst en gång om året och tittar på allt det fina. De limiterade, stora föremålen i utställningsrummet är ju helt fantastiska!
      Här är en bild på min lilla "Målerås-familj" som består av betydligt nyare föremål, alla ur "Masq"-serien.

      Click image for larger version

Name:	Målerås.jpg
Views:	1
Size:	138,9 KB
ID:	555650

      Comment


      • #4
        Vilken fin samling du har fått ihop! Snyggt!


        Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
        ...står det bland annat att han började jobba i Målerås 1959, så hans tidigaste verk borde vara någon gång från den tiden?

        Mats Jonasson, född 1945. Han var 14 år när han 1959 började på Målerås, som gravörlärling. Jag har googlat men hittar inte heller så mycket på nätet.

        Zeruel, det här kanske är intressant att läsa då du gillar Mats Jonasson Målerås
        inlägg #9: http://precisensan.com/antikforum/sh...ll=1#post38721

        Comment


        • #5
          Han är alltså nästan 70 år gammal. Jag har inte reflekterat över det förut. Jag hoppas han kan och vill hålla på länge till med sitt fantastiska arbete.

          Intresset för Målerås-glas verkar inte så jättestort här, men jag passar ändå på och postar en bild till, på hela min "Målerås-familj".
          De två övre större pjäserna heter Nike I och II och är gjorda av järn och kristall i 99 exemplar, den nedre heter Kilroy IV och är av brons och kristall och gjord i 49 exemplar.


          Click image for larger version

Name:	Målerås2.jpg
Views:	1
Size:	112,7 KB
ID:	556168

          Comment


          • #6
            Varför inte läsa Hans-Olof Lundmarks bok "Kristallen och friheten. En bok om glaskonstnären Mats Jonasson". Den kom ut redan 1996.

            Comment


            • #7
              Jag vill gärna veta allt fram till och med idag, så om det kommer ut en ny bok så småningom så är jag intresserad.

              Från och med idag (11/10) och några veckor framåt är det förresten 50-70% rabatt på utgående sortiment i Målerås, så om någon har vägarna förbi så passa på! Det är både olika skulpturer, såsom ansikten, djur mm och även smycken, skålar osv. Dock inga limiterade utgåvor, förstås. De får man leta efter på Tradera istället om man vill ha dem för halva priset.

              Jag var i Målerås en sväng och köpte några kompletterande ansikten för halva priset.

              Jag möblerade om lite i samlingen, men vad svårt det är att ta bra bilder på många glasföremål samtidigt! Jag misstänker starkt att varken fotografen eller kameran är tillräckligt bra, men det kan ju också vara endast fotografen ; ) Här är mitt bästa försök:

              Click image for larger version

Name:	Målerås3.jpg
Views:	1
Size:	108,9 KB
ID:	556169

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av CBA Visa inlägg
                Varför inte läsa Hans-Olof Lundmarks bok "Kristallen och friheten. En bok om glaskonstnären Mats Jonasson". Den kom ut redan 1996.
                Tack för tipset! Om man inte vill köpa boken så finns den att låna på biblioteket.


                Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
                Från och med idag (11/10) och några veckor framåt är det förresten 50-70% rabatt på utgående sortiment i Målerås, så om någon har vägarna förbi så passa på!
                Jag möblerade om lite i samlingen, men vad svårt det är att ta bra bilder på många glasföremål samtidigt! Jag misstänker starkt att varken fotografen eller kameran är tillräckligt bra, men det kan ju också vara endast fotografen ; ) Här är mitt bästa försök:
                Tack för bra tips här också! Det hade varit roligt men tyvärr så har jag inte vägarna förbi Målerås!

                Ta bilder på många glasföremål samtidigt, det är inte lätt! Jag gav mig på en samlingsbild idag med 7 st. föremål. Du har alla dina föremål på höjden på denna bild, jag har mina på bredden. Bild kommer så småningom i min favorittråd, då vet du var du ska leta!

                Din samling växer så det knakar! Trevligt att se!

                Comment


                • #9
                  Idag har familjen fått tillökning igen, den här gången av en 44cm hög och 10kg tung Kilroy I.

                  Click image for larger version

Name:	KilroyI.jpg
Views:	1
Size:	98,4 KB
ID:	556344

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
                    Idag har familjen fått tillökning igen, den här gången av en 44cm hög och 10kg tung Kilroy I.
                    Häftigt! Stort grattis till denna pjäs!

                    Comment


                    • #11
                      Här kommer några fler trevliga små figurer från Mats Jonassons Masq-serie.
                      Click image for larger version

Name:	Målerås4.jpg
Views:	1
Size:	135,7 KB
ID:	556621Click image for larger version

Name:	Målerås5.jpg
Views:	1
Size:	126,6 KB
ID:	556620Click image for larger version

Name:	Målerås6.jpg
Views:	1
Size:	87,0 KB
ID:	556619

                      Comment


                      • #12
                        Här kommer några bilder på mitt favoritkonstverk av Mats Jonasson: Ymer III.

                        Click image for larger version

Name:	Ymer iii 1.jpg
Views:	1
Size:	139,3 KB
ID:	556644

                        Click image for larger version

Name:	Ymer iii 2.jpg
Views:	1
Size:	72,9 KB
ID:	556645

                        Click image for larger version

Name:	Ymer iii 3.jpg
Views:	1
Size:	139,9 KB
ID:	556646

                        Click image for larger version

Name:	Ymer iii 4.jpg
Views:	1
Size:	125,5 KB
ID:	556647

                        Click image for larger version

Name:	Ymer iii 5.jpg
Views:	1
Size:	139,4 KB
ID:	556643

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
                          Här kommer några bilder på mitt favoritkonstverk av Mats Jonasson: Ymer III.

                          Helt klart min favorit också! Den här skulle jag gärna ha på min vägg!!

                          Comment


                          • #14
                            Eftersom vi dokumenterar Mats Jonasson Målerås här så måste ju min lilla Funimal få vara med också!

                            design: K-G Tinbäck

                            Känns lite aktuellt just nu med den röda nosen! Musen kanske heter Rudolf...vem vet?

                            Click image for larger version

Name:	1.jpg
Views:	2
Size:	29,8 KB
ID:	556704

                            Click image for larger version

Name:	2.jpg
Views:	2
Size:	32,6 KB
ID:	556705

                            Click image for larger version

Name:	3.jpg
Views:	2
Size:	34,6 KB
ID:	556706

                            Click image for larger version

Name:	4.jpg
Views:	2
Size:	41,5 KB
ID:	556707

                            Click image for larger version

Name:	5.jpg
Views:	2
Size:	31,5 KB
ID:	556708

                            Click image for larger version

Name:	6.jpg
Views:	2
Size:	32,5 KB
ID:	556709

                            Click image for larger version

Name:	7.jpg
Views:	2
Size:	26,0 KB
ID:	556710

                            Comment


                            • #15
                              Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                              Helt klart min favorit också! Den här skulle jag gärna ha på min vägg!!
                              Det finns ca 10 st kvar av de 49 exemplaren, så chansen finns fortfarande ; )


                              En sådan mus (eller liknande glasdjur i övrigt) har jag aldrig sett i Målerås, är den gammal?

                              Comment

                              Working...
                              X