Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mats Jonasson

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
    Jag vet tyvärr inte mer om fyrklövern, har inte köpt skulpturen därifrån. Råkade bara hitta en gammal sida där det stod att endast de sålde den och att den var slutsåld.
    Just nu så säljer fyrklövern en Athena skål från Målerås glasbruk, också blå, och skålen finns tydligen i den färgen endast där.

    Den största Ideo är 30 cm hög och väger ca 10 kg, den minst är 6 cm hög och väger ca 100 g, så visst är det skillnad.

    Jag vet att jag sett en Lucifer på tradera för inte så värst länge sedan, men hur lång tid det tar tills nästa dyker upp vet man förstås inte, du får hålla utkik! : )
    Oj, 10 kg! Får vara ett stadigt vitrinskåp om du förvarar dem i det!? Blir ju lite pyssel och funderingar på hur och var man ställer pjäserna nu, särskilt när vikten stadigt ökar med. Utrymme, belysning, vikt och utseende spelar stor roll i sammanhanget.
    Något jag inte var riktigt förberedd på, men det är ju också fantastiskt roligt att bli nöjd med sina tekniska lösningar, inredning och planlösningar, m.m! Det ingår ju i helheten av intresset. Det ska ju presenteras (använd valfritt begrepp här) vackert för en själv dagligen och man skall kunna njuta av föremålen på bästa vis. Lättare sagt än gjort dock!

    Ok, känns inte omöjligt att det endast är blåa exemplar som går via fyrklövern då. Något som hade varit underlättande för oss samlare iaf.

    Mvh!

    Comment


    • #32
      Jag använder mig av Ikeas vita Billybokhyllor, med Morliden vitrindörrar.
      Varje hyllplan är klassat för 30 kg.
      Vit bakgrund tycker jag passar bäst för glas. Träfärg (brunt) t.ex. tycker jag ser väldigt fult ut när man ser det genom glaset.
      Sen kan man ju anpassa höjden mellan hyllplanen som man vill, och även köpa till extra hyllplan.
      De vitrindörrarna använder jag eftersom de skymmer minst.
      Belysningen har jag i taket i form av spotlights, eftersom jag tycker det är enklast så, inget krångel med sladdar i hyllorna osv.

      Här är en gammal tråd där samma sak diskuterats: http://precisensan.com/antikforum/sh...n-keramik-glas

      Comment


      • #33
        Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
        Jag använder mig av Ikeas vita Billybokhyllor, med Morliden vitrindörrar.
        Varje hyllplan är klassat för 30 kg.
        Vit bakgrund tycker jag passar bäst för glas. Träfärg (brunt) t.ex. tycker jag ser väldigt fult ut när man ser det genom glaset.
        Sen kan man ju anpassa höjden mellan hyllplanen som man vill, och även köpa till extra hyllplan.
        De vitrindörrarna använder jag eftersom de skymmer minst.
        Belysningen har jag i taket i form av spotlights, eftersom jag tycker det är enklast så, inget krångel med sladdar i hyllorna osv.

        Här är en gammal tråd där samma sak diskuterats: http://precisensan.com/antikforum/sh...n-keramik-glas
        Tack för länk och tips! Ja det var mycket snyggt med din uppsättning, stilrent, enkelt och föremålen är det som fångar uppmärksamheten! Även antalet objekt i skåpet, jag har alldeles för många och kommer behöva flera skåp till för att sortera dem bättre.

        Tyvärr går mitt i mörk brun och brun-svart, men tycker jag fått till det hyfsat i första försök iaf. Men det är något som definitivt kommer utvecklas och förändras. Jag gillar lite ålder i möbler etc med, så jag försöker hitta lite speciella objekt och skapa en kanske lite personlig prägel på det. Brunt är ganska vanligt i antika möbler dock.. och priserna gör att man inte gärna vill påverka öht. Så nu blev det ett beg Hemnes (tror jag) från Ikea, den var inte besvärande att borra etc i iaf! Satte 3 led spot och det blev kanon! Kan ha 5 totalt och det hade blivit ännu bättre. Har även ett skåp nästan helt i glas och med spegelvägg, men glasskivorna känns inte pålitliga i den tyngden en del objekt ger. Dessutom är fästet som håller glaset i trästommen av plast och ytterst kort, smal och bräcklig. (En är av så jag vet)

        Mvh!

        Comment


        • #34
          Ursprungligen postat av Skogens Visa inlägg
          Tack för länk och tips! Ja det var mycket snyggt med din uppsättning, stilrent, enkelt och föremålen är det som fångar uppmärksamheten! Även antalet objekt i skåpet, jag har alldeles för många och kommer behöva flera skåp till för att sortera dem bättre.

          Mvh!
          Den bilden är nästan fyra år gammal, idag är det inte nödvändigtvis alls lika glest i hyllorna ; )
          Jag har dumpat glasskåpet och kör enbart med vita Billy, vill ha det så enhetligt som möjligt.

          Huvudsaken är att man själv är nöjd. Det är ju inte för någon annans skull som man samlar.

          Nästa år kan jag rekommendera att gå på vernissagen i glasriket som brukar vara i April/Maj.
          Jag brukar alltid vara i Målerås då, spännande att se de nya konstverken på plats och dessutom kanske få en chans att dela några ord med formgivarna/glaskonstnärerna, bland annat Mats Jonasson.

          Comment


          • #35
            Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
            Den bilden är nästan fyra år gammal, idag är det inte nödvändigtvis alls lika glest i hyllorna ; )
            Jag har dumpat glasskåpet och kör enbart med vita Billy, vill ha det så enhetligt som möjligt.

            Huvudsaken är att man själv är nöjd. Det är ju inte för någon annans skull som man samlar.

            Nästa år kan jag rekommendera att gå på vernissagen i glasriket som brukar vara i April/Maj.
            Jag brukar alltid vara i Målerås då, spännande att se de nya konstverken på plats och dessutom kanske få en chans att dela några ord med formgivarna/glaskonstnärerna, bland annat Mats Jonasson.
            Absolut, men "nöjd" är ett svårt begrepp tycker jag och jag har inte resurserna för att nå dit riktigt.
            Men jag ser det som en ständig rörelse i förbättring.
            Tyvärr är man ju ny på samtliga områden och då blir det lätt en del snedsteg. Hade inte en tanke på vilken färg som bäst skulle återspegla objekten, innan jag upplystes om det här. Så det blev ett mörkt tema i mitt fall och blir alldeles för omständigt att ändra nu.
            Mörkt hjälper ju klarglas och vita nyanser bra iaf!
            Mitt glas + spegelskåp funkar med alla färger, men har ytterst svag belysning och så måste ju vikten vara låg på objekten.. Men spegel och glasskåp är bra annars iaf, tycker jag.

            Jag blandar och ger lite, kan inte annat göra nu heller. Men jag håller med dig annars, föredrar enhetligt och stilrent! Dock finns det alltid 2 sidor av ett mynt och kärleken till möbler etc, figurerar ju också i sinnet. Det är synd att det är så svårt att harmonisera dem sinsemellan, men det är väl en del i "spelet"..? En egen personlig stil kan också bli en fullpoängare givetvis och det är ju en del av spänningen. Vissa udda objekt går ihop med vissa udda möbler, det finns nog ett häftigt pussel att lägga för den som ser bitarna bra!
            Mats Jonassons kreationer passar bra med mörkt eller svart tycker jag, men det hänger ju på objektet som sagt!

            Tack för tipset, det kommer jag definitivt besöka!
            Det hade ju varit fantastiskt att få utbyta några ord med Mats!

            Mvh!

            Comment

            Working...
            X