Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilket arbete!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Vilket arbete!!

    Var och när kan man ha utfört sådana här arbeten? Väldigt mycket jobb nedlagt på denna träsko. Tror att den varit använd som förvaringsask, den ser använd ut ovantill men inte alls under. Härliga färger. men olika på de båda sidorna. Ca 20 cm lång. Norsk? Samisk?
    Bifogade filer

  • #2
    Det är vad jag kallar snidarglädje, snygg sak som jag tyvärr inte vet något om.

    Comment


    • #3
      Ungefär 1870... bra träsko, inte så mycket karv i förhållande till vissa andra man sett men likväl god klass.

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av 766
        Ungefär 1870... bra träsko, inte så mycket karv i förhållande till vissa andra man sett men likväl god klass.
        Vet du var man kan beskåda fler av dessa och varifrån de kommer?

        Comment


        • #5
          En flög till Norge, liten välgödd norrbagge prutade till tusen och fick en liknande, så han tog den nog dit.

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av 766
            En flög till Norge, liten välgödd norrbagge prutade till tusen och fick en liknande, så han tog den nog dit.
            Hem till Hardangervidda kanske, får flyga efter till grannlandet och leta bland tunellerna og fjordarna.

            Comment


            • #7
              Det är nog inte lönt eftersom det var ett tag sedan han köpte den, har nog vid detta laget slitits upp, som sagt lite rund om maggen och det vet ju var och en att sådan klump går tung med stort slitage som följd.
              Har den dessutom varit med om att stampa i julenissarnas vaktparad så är den nog bara spinkved.

              Comment


              • #8
                EB.
                Dessa träskor användes vanligen upphängda på väggen med en klädborste i.
                Har en enklare variant själv, enbart målad, från 1939.
                Bifogar en länk till Tradera med en liknande, dock inte lika vacker som din.
                Sveriges största cirkulära marknad. Köp & sälj begagnat & second hand, enkelt & hållbart. Mode, Inredning, Elektronik, Motor, Samlarobjekt & mer | Tradera.

                Comment


                • #9
                  Tack så mycket Kecke. Jag antog att det var någon form av förvaring eftersom slitaget är på ovansidan och inte på undersidan. Min saknar hål för upphängning, men det fanns kanske olika varianter. 17-1800 tal var en tuff åldersbestämmelse, om man nu inte menar spannet från 1700-1899 . Har du någon koll på var de kan komma ifrån? Har kollat med några norrmänn, de är lite tveksamma.

                  Comment


                  • #10
                    Ja, åldern var lite diffus.
                    Min träsko har en vanlig ögla fastskruvad längst upp. Jag har sett både hål och andra typer av fastsatta upphängningsanordningar.
                    Vet att jag sett en sko påminnande om din för längesedan på Tradera. Hittar den inte nu. Den skulle vara från Norge.
                    Hursomhelst så är din sko en bland de vackraste jag sett. Hoppas någon kan komma fram till var och när den är tillverkad.

                    Comment


                    • #11
                      Nu känns den tysk eller varför inte Polen. Dom hade vassa knivar i både det ena och det andra landet, för att inte tala om Finland.
                      Nu har vi mycket att välja på, Herre vad intressant, man blir sååå uppspelt.
                      Är den gjord i ebenholst så kommer den från Elfenbenskusten, jag träbiten alltså. Den är väl inte gjord i tigerträ för då kommer den med största sannolikhet från en sjöstad.

                      Comment


                      • #12
                        Då kanske det är Finland, om vi nu ska gå på nivars vasshet. Såg någonstans en liknande sko, men då hade den ett litet lock och var ursprungligen en nålask, kanske min har tappat locket. Vad tror du 766, du verkar ju vara intresserad av denna, eller...

                        Comment


                        • #13
                          Vi får har ett gott arbete som jag såg på nätet, än om det inte är så gammalt så får det duga.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #14
                            Nästan på dagen 10 år sedan min sko lades upp och diskuterades lite här. Idag hittade jag en liknande upplagd på auktion och kategoriserad som Fästmansgåva från Österlen, mitten på 1800-talet.

                            Comment

                            Working...
                            X