Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Grön vas, formgivare? [ID:Marcolin, Ronneby]

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Grön vas, formgivare? [ID:Marcolin, Ronneby]

    Hej!

    Vem kan ha formgivit denna lilla vas?
    höjd 8,5 cm
    bredd 10 cm

    Tack!
    .
    Bifogade filer

  • #2
    Undrar om det är Sverige? Sån där frostning ser man sällan här.

    Comment


    • #3
      Hej, den här slipningen och gula auran känner jag ingen från andra Muranoglas.

      Comment


      • #4
        Nu har min lilla gröna vas legat inne i en vecka och det kanske inte blir så
        många fler svar nu. Tack Peter S och Linda för era svar.

        Jag la den anonymt i en egen tråd för att nå fler PESare, dvs. de som
        vanligtvis inte läser FM tråden för denna vas är nämligen gjord av FM
        Konstglas, Ronneby. Jag var nyfiken att se om den påminde er om något annat
        glasbruk.
        När jag först såg den kändes det inte riktigt som FM. Färgerna stämmer i och
        för sig men just denna typ av vas/form hade jag inte sett tidigare.
        "Frostningen" var också ny för mig.
        Vasens form kändes mer svensk än något jag stött på tidigare hos FM.
        Intressant att man hela tiden kan överraskas av deras produktion.

        Det kanske också var min tanke att jag skulle överraska er! FM Konstglas är
        inte bara djurfigurer utan även en hel del andra vackra objekt som t.ex.
        vaser och brevpressar!

        Avslutar med en bild på vasen med etikett. Etiketten daterar vasen till ca 1965-1971.

        .
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Tjusig vas Alegni.
          Jag undrade faktiskt om du skojade med oss.
          Du brukar ju inte visa annat än FM.

          Comment


          • #6
            Visserligen samlar jag på Gullaskruf, men följer alltid FM-tråden.
            knappast meningslöst.

            Comment


            • #7
              Det var inte meningen att "skoja" med er utan snarare en uppriktig undran om
              detta påminner om något annat glasbruk...... en så kallad "second opinion".
              Jag vet att många läser FM tråden, det ser jag ju på antal visningar men dom
              som inte gör det kanske kunde lockas in här .....och dessutom bli lite
              allmänt nyfikna på FM!

              När jag är ute på mässor och loppisar tittar jag runt och man blir ju
              alldeles matt av allt som står uppställt, att hitta FM är numera som en nål
              i en höstack. Det gäller att veta vad man ska leta efter.... och då det
              finns inga böcker och extremt få kataloger tillgängliga över FMs produktion
              så är det en utmaning! Den lilla gröna vasen hade jag aldrig hittat om jag
              inte hade blivit tipsad om den. Det här uppfattade jag inte som FM och blev
              därför glatt överraskad!

              Josef och Benito Marcolin, och även Josefs fru Inga-Lill, formgav mycket
              själva. Även glasmästarna på bruket formade sina egna produkter.
              Men intressant är att dom även har använt sig av Konstfackselever som
              formgivare.

              Vad blev det då av dessa Konstfackselever? Detta är något som jag funderat
              över.
              Någon från Konstfack som fortfarande arbetar med glas eller har gått över
              till andra material än glas, och kanske är känd för annan produktion.

              Finns det mer eller mindre "kända" namn som har varit på FM? Ja, det verkar vi
              kanske inte få svar på i denna tråd! I alla fall inte idag...... kanske det så småningom
              dyker upp någon som kan kasta lite ljus över detta!
              Last edited by alegni; 2008-03-02, 17:40.

              Comment

              Working...
              X