Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mjölkvitt glas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Att kalla sakerna mediokra var kanske att ta i. Det jag menar är att det är sorgligt att en konstnär frammanar en nystil som är så lik förebilden att de knappt går att skilja dem åt.

    Mitt intresse för företeelsen var nog inte egentligen gullaskruvsinlägget. Det var nog mer artikeln i Antikbörsen. (Förvillande lika vinglas). Pokalen och karaffen i inlägget här var nog det som utlöste min skrivlusta.

    Det är mycket olyckligt när kopian eller kanske mer rätt pastischen anses som om det vorde originalet. Så var fallet i en diskussion på ett annat forum för något år sedan. Någon hade lagt ut en bild på en Tysk emaljmålad plunta från 1750-talet. Flaskan blev av en kunnig glasprofil bedömd som en ovanlig produkt av just Hugo Gehlin. Jag påpekade i den diskussionen att de tagit fel på några hundra år i sin bedömning, sen var den diskussionen tyst.

    Men det kanske är jag som är fel ute, kopian är mer känd än originalet, det är bara att acceptera.

    Jag är på intet sätt emot utveckling, men det skall vara en utveckling, inte en kopia. Det många konstnärliga ledare gjort är att de tittat mer på de tidiga alstrens formspråk och detaljer än de gör på teknik och material och arbetssätt. Utifrån detaljerna och materialval gör de något som blir nästan identiskt med de tidiga originalen. Så har de självklart gjort i fallet med nystilarna som Peter S nämner ovan och så har Gehlin och Ollers gjort.
    Jag tycker inte det är rätt. Varför inte se på de tidiga teknikerna, materialen, arbetssätten mm och utifrån det göra något eget.

    Ett exempel på vad som verkligen nydanat och fört Svenskt glas framåt och skapat nutidshistoria är Arieltekniken vem det nu var som var pappa till den Edvin Öhrström eller Vicke Lindstrand.

    Här har man utgått från tidiga metoder i form av luftinneslutningar i glas och skapat något nytt som kom att revolutionera glasindustrin. Det är ingen kopia, det är en tillbakablick som lett till en otrolig utveckling och en reell historieskrivning.

    De avbildande kopiorna som Hugo Gehlin, Edvin Ollers mm har gjort kommer aldrig att påverka kulturhistorian såsom de nydanande verken av Lindstrand, Öhrström mm.

    Comment


    • #17
      Intressant diskussion, en utvecklande sådan som eventuellt för tanken och kunskapen framåt.
      En sak, vilken säkerligen har påverkat ett antal glasbruk att nytillverka saker efter gamla förebilder, är den ekonomiska situationen bruket befunnit sig i. Har man inte klarat av att komma på något säljbart hamnar man ofta i en situation där två saker är gällande, nyproduktion av gamla alster eller nedläggning. Ur ett ekonomiskt betraktelsesätt kan man förstå varför nyproduktion har förekommit/förekommer, men ur en konstnärlig synpunkt behöver man kanske inte försvara företéelsen. Det är väl som med allt annat, det är både på gott och ont.
      --I de blindas rike är den enögde kung.--

      Comment


      • #18
        Min Hugo vas är en typisk kopia av norsk 1700-tal sen å andra sidan så är det inget som säger att Norge var först.
        Dom konstnärliga alstren i nuläget är i regel rena blaha i jämförelse med dom som har flera hundra år på nacken, detta ha vi vant oss vi så vi tål även Hugos prylar såvida dom inte är pressglas för då är det svårt.

        Comment


        • #19
          Ursprungligen postat av LS
          Intressant diskussion, en utvecklande sådan som eventuellt för tanken och kunskapen framåt.
          En sak, vilken säkerligen har påverkat ett antal glasbruk att nytillverka saker efter gamla förebilder, är den ekonomiska situationen bruket befunnit sig i. Har man inte klarat av att komma på något säljbart hamnar man ofta i en situation där två saker är gällande, nyproduktion av gamla alster eller nedläggning. Ur ett ekonomiskt betraktelsesätt kan man förstå varför nyproduktion har förekommit/förekommer, men ur en konstnärlig synpunkt behöver man kanske inte försvara företéelsen. Det är väl som med allt annat, det är både på gott och ont.
          En riktig konstnär styrs inte av mammon. Han styrs av sin skaparglädje

          Comment

          Working...
          X