Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 19

Ämne: Mjölkvitt glas

Manchester United E.B.s avatar
    Reg.datum
    sep 2005

Mjölkvitt glas

Vilka svenska bruk hade produktion av mjölkvitt glas? Eller kanske är det så att sådana här skålar importerades? Den är ganska tunn i glaset och är bemålad. Färgen är lite sliten på sina ställen så det är väl inte emaljfärger utan någon annan typ. Skulle tro att den är gjord i tre delar, cuppa, ben och fot som sedan satts samman. Vad tror vi om ålder? Början på 1900? Blev tilltalad av den vackra formen. Den är ca 13 cm hög.

Som vanligt dåligt ljus här på jobbet.
    Bifogade bilder Bifogade bilder    

Gullaskrufs glasbruk gjorde en del "benvitt" glas, bland annat den här med målning av Swärds måleri.
    knappast meningslöst.

Manchester United E.B.s avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Tänkte lite åt Gullaskrufshållet när jag först såg skålen, men inte när jag lyfte den. Den var tunnare i glaset och alltså en markant lättare än de pjäser jag sett och känt på från Gullaskruf. Formen skulle väl kunna stämma med något som Stenberg designat. Har eller har haft en grön skål på fot med svart dekor som känns liknande i designen, men det stämmer inte med tyngden.

Don Fingal A.Fs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Trevliga saker!

Raoul är det en tallrik till någon servis eller är det bara ett prydnadsfat?

Citat Ursprungligen postat av A.F
    Trevliga saker!

Raoul är det en tallrik till någon servis eller är det bara ett prydnadsfat?
    Det är en skål ur serien Randi, formgiven av Lennart Andersson 1957. Serien bestod av assietter, skålar och uppläggningsfat (se bifogad bild).
    knappast meningslöst.

Don Fingal A.Fs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Aha jag tyckte jag kände igen mönstret på utsidan av skålen, trevlig
    är den med målningen.

Vad är "Swärds måleri"? Utan att ha sett närmare på skålen ser det ut att vara gjort av en amatör. Visserligen välgjord, men ser ut att sakna schwunget i linjeföringen och noggrannheten i guldkanten. Kan det vara samma typ av måleri som ofta förekommer på vitt porslin? Skålen och dekoren passar inte heller riktigt ihop i stilen, tycker jag.

Skålen finns förmodligen bara i ett exemplar med denna målning, eftersom det är en bröllopspresent. Frida och Edvin Swärd har målat allt tidigt glas från Gullaskrufs glasbruk, och det mesta i produktionen var beställningar från affärer och privatpersoner. De målade även tallrikar med bl a kyrkor, tavlor och idrottspriser

Samma "amatör" har målat denna pokal!
    knappast meningslöst.

Don Fingal A.Fs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Amatör var att ta i Raoul, den pokalen skulle AF väldigt gärna ha!

Har inte modernare glas som mitt största samlarområde direkt, men det
    finns nog inte många som inte gillar den här pokalen, grym!

Citat Ursprungligen postat av A.F
    Amatör var att ta i Raoul, den pokalen skulle AF väldigt gärna ha!

Har inte modernare glas som mitt största samlarområde direkt, men det
    finns nog inte många som inte gillar den här pokalen, grym!
    Amatör var svar till Peter S.
    Edvin Swärd gick utbildning på konstfack. Frida Swärd fick utbildning av sin far Karl, som för övrigt var Österrikare, och i Johansfors lärde han en del svenskar konsten att måla på glas. Nej, de var inga amatörer.

Pokalen är gjord till Stockholmsutställningen 1930, så det beror ju på vad man kallar modernt, men snygg är den där den står i vitrinskåpet ihop med denna, också gjord till 1930 års Stockholmsutställning. (Formgivare: Hugo Gehlin)
    knappast meningslöst.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •