Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Symaskiner

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Fick just svar från en komis. Fabriken låg vid bastubacksbron i Mora, och jag mindes rätt, en annan kompis från Mora hade visat mig på byggnaderna, de gamla fabriksbygnaderna finns kvar (fast inget av inventarierna, tror att något annat inrymdes där efteråt)
    Symaskinerna är tydligen ganska ovanliga, eftersom fabriken drevs så kort tid. Tydligen var maskinerna dessutom ganska dyra - de utländska maskinerna var billigare.
    Det finns tydligen en del om fabriken i en bok som heter "Vardagens teknik : exemplet Dalarna 1700-1900" av Anna Götlind, lärare vid Högskolan Falun/Borlänge.

    Jag skall försöka komma ihåg att meddela dig om jag hittar mer, eller kan hitta den där fotografierna. Tror att det var någonstans i Dalarnas musei årskrift jag såg något.

    Comment


    • #17
      Står lite om Mora och symaskiner i boken: Symaskinen historiskt och socialt av Kerstin Sjöqvist. Återkommer i kväll om ingen annan hinner före med uppgifter om tillverkningen. Finns några bilder från fabriken men vad jag kan se ingen med stativ som passar Gellos.

      Comment


      • #18
        Jag har nu googlat lite och hittat en gammal artikel i Eskilstuna-kuriren från 2001 där man frågat om Johan Hedlunds symaskinstillverkning. Finns ingen bild kvar men det verkar som om johan gjorde symaskiner någon gång på 1860-1870-talet.

        Comment


        • #19
          Har fått fram lite uppgifter om min maskin. Startade 1865, gjorde konkurs 1877. Verksamheten bedrevs i Finngården Östnor. 1870 hade fabriken 80 anställda och tillverkade som mest under ett år 1000 maskiner.

          Comment


          • #20
            Lite kul det här med teknikhistoria. Symaskinerna kom ju och slog igenom ganska fort på 1860-talet - inom skrädderiet slog det ganska snabbt ut handsömnaden, men enklare saker fortsatte man ju handsy i hemmen en lång tid framöver.
            I början var ju maskinsydda kläder något fint.
            Kommer inte ihåg om jag visat den här Leksandsvästen förrut? Den är från slutet av 1800-talet, skulle tro att den är gjord på 1870-talet. Maskinsömmarna är väldigt tydligt placerade och sydda i gul tråd för att märkas, så att man kunde stoltsera att man kunde bära kläder sydda på maskin
            Bifogade filer

            Comment


            • #21
              Mora

              Här kommer lite uppgifter om symaskinen från Mora. Produktionen startade 1866 och höll på i tolv år och under denna tid producerades ca 5500 stycken maskiner. De tillverkade några olika modeller bland annat en som till större del var gjord i mässning (typiskt för Östnor). Det finns ca ett femtiotal morasymaskiner bevarade på museer o hembygdsgårdar runt om i Sverige. Produktionen skedde även i byn Östnor utanför Mora, där nu tillverkningen av kranar ligger. En annat intressant sak är att i samband med att symaskinstillverkningen satte igång i slutet av 1860-talet startades även ett "velocipedbolag". Arbetarna tillverkade cyklar av de maskiner som fanns i verkstaden. Huvudsyftet med cyklarna var att de skulle lånas ut till arbetarna, det finns dock inte något bevarat exemplar. Det tillverkades inte speciellt mycket cyklar i Sverige under denna tid och det tog fram till 1880-talet innan de slog igenom. Hoppas det gett lite mera Hittade även en gammal bild på en tidningsannons... Kanske kan ge en hint om underredet.
              Bifogade filer

              Comment


              • #22
                Tack Kickster, oh om jag hade ett sådant stativ! Det är trevligt att ha även annonsen. Bilden visar att tyget fördes från väster till höger vilket förefaller lite avigt, jämfört med moderna maskiner.

                Comment


                • #23
                  Hejsan!

                  Kan man få lägga in en fråga om leksaks sysmaksin oxå?? Jag har en gammal ifrån Ryssland (USSR), som var gammal när den köptes åt mig som barn i en lanthandelbod.
                  Om Ni kan hjälpa mig så lägger jag in en bild så fort jag bara kan.
                  //widerik

                  Comment


                  • #24
                    Hej Kickter!
                    Kul att du dök upp :-)
                    Skulle du inte passa på att visa fler saker? Jag tror att flasksamlarna skulle tycka att din Förbudsomröstningsläsk från 1922 var intressant.
                    Annars har du ju massor av skojiga saker :-)

                    Comment


                    • #25
                      Ursprungligen postat av novis_2007 Visa inlägg
                      Hejsan!

                      Kan man få lägga in en fråga om leksaks sysmaksin oxå?? Jag har en gammal ifrån Ryssland (USSR), som var gammal när den köptes åt mig som barn i en lanthandelbod.
                      Om Ni kan hjälpa mig så lägger jag in en bild så fort jag bara kan.
                      //widerik

                      Det är klart du ska visa bild, symaskin som symaskin
                      --eller hur det nu va.

                      Comment


                      • #26
                        Hej själv FBQ!
                        Jo, vart ett litet gästspel Ska väl ta mig i kragen då och fota av lite prylar
                        På återseende!

                        Comment


                        • #27
                          Hej!
                          Hur kan jag ta reda på om det finns något samlarvärde i min gamla symaskin som jag ärvde av min mormor?

                          Comment


                          • #28
                            Det enda sättet att ta reda på ett föremåls värde är tyvärr att sälja det. Det finns ju dock andra värden t ex affektionsvärde eftersom det har varit mormors eller bruksvärdet. En gammal symaskin har många fördelar framför en ny. Den är billig eftersom man redan äger den, den har ingen krånglande elektronik och den har inga "självsmörjande" lager och nöjer man sig med raksöm syr den alldeles utmärkt.
                            Nej, det är inget loppspel.

                            Comment


                            • #29
                              Denna symaskin hade min svärmor med sej när hon gifte sej nån gång på 30talet,de va en lyx att äga en symaskin på den tiden. Denna tycker jag är mycket vacker å den går hur perfekt som helst, Tyvärr skänks de bort på auktioner idag, eller rent av slängs på soptippen för man har ingen plats för dem å de är en konst att sy på en trampmaskin också! Själv syr jag idag på en gammal Durkopp raksömsmaskin å en Mausers Spezial overlocks med 3trådar,gamla industrimaskiner,funkar bra men inte vackra å se på.
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • #30
                                Jag har en Husqvarna symaskin märkt SM14-220 som väl är alldeles för modern för att egentligen platsa i den här tråden. Den är nog blott drygt ett halvsekel gammal.

                                Men jag tänkte passa på och fråga om ni symaskinsvänner känner till något ställe som säljer passande remmar? Naturligtvis har jag frågat i affärer som påstår sig kunna serva Husqvarnas symaskiner - och detta i huvudstaden - men de sa sig icke kunna fixa fram rätt remmar.

                                Eftersom elmotorn är inbyggd rör det sig om tämligen korta remmar och justermöjligheter saknas nästan helt, så ersättningsremmarnas mått torde behöva stämma mycket väl med orginalremmarnas.

                                Tips?

                                Comment

                                Working...
                                X