Sidan 1 av 4 1 2 3 4 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 38

Ämne: Symaskiner

Avstängd Liljeriks avatar
    Reg.datum
    apr 2006

Symaskiner

Startar en symaskinstråd där vi kan visa upp våra maskiner Har idag köpt en kul symaskin i Kopparberg. Lägger in bild ikväll när vi kommit hem.
    Om samlartrollet vill så kunde ju hon lägga in sin fina (tyckte den gamla tråden blev för rörig), ja, ni andra med som har maskiner hemma

Manchester United E.B.s avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Hittade du något annat kul i Kopparberg? Vilka ställen kollade du in? Symaskiner har vi inga, här har vi tummen mitt i näven vad gäller sådant.

Medlem zezas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Jasså det finns fler som köper på sig symaskiner...
    Hemma hos mig finns två industrisymaskiner som jag använder för "hobbyprojekt" och fyra andra mer eller mindre antika och fungerande.
    Min industrioverlock från Singer med klassiskt bordsunderrede i svart järn, fungerar lika bra nu som när den var ny. Jag köpte den 1989 av ett skrädderi i Solna, instruktionsbok medföljde! Lägger in bilder senare. Är det någon som vet ungefärlig ålder? 50,60,70,80 år gammal

Medlem zezas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Att scanna gick fortare än jag trodde
    Här kommer bilder på instruktionsboken.
    Bifogade bilder Bifogade bilder    

Glasnoja i överflöd Samlartrollets avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Menar du denna? Har även en singer som tyvärr saknar en låda.
    Senast redigerat av Samlartrollet den 2008-02-19 klockan 17:48.
    Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

Avstängd Liljeriks avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Ja just den, Samlartrollet riktigt snygg

zeza, du lägger väl in bilder på dina maskiner sen också

Här kommer symaskinen som jag bara var tvungen att köpa
    Den är från "JOH.HEDLUND&SON Eskilstuna". Tyvärr så är väl orginalfärgen övermålad. Vet inte om marmorplattan har funnits där från början? Det är väl kålmårdsmarmor?
    Låda är också häftig, bakstycket sitter "utanpå" och är träpluggat fast. Det står en text på insidan av locket, översta raden/raderna går knapp att se, men vi gissar att det på slutet står ".....som är min största(eller hjärtans) glädje"
    Säljaren hade en uppgift att modellen skulle ha börjats att tillverkas 1829.....finns det någon som har koll på sånt?
    Senast redigerat av Liljerik den 2008-08-27 klockan 19:49.

Den Gamle (DG) LasseCs avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Wow Vilken häftig apparat. Verkligen teknikhistoria. Gratulerar
    DG

Seniormedlem Kolmårdstrollets avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Jodå Kolmårdsmarmor.

Mitt bidrag till symaskinens historia är den här tillverkad vid Mora Mekaniska Fabrik. Jag har fått uppgift om att då Moraklocksförsäljningen gick trögare 1870-talet var det några som tidigare tillverkat urverken till dessa klockor som startade tillverkning av den här symaskinen. Troligen blev det ingen vidare framgång för tillverkningen upphörde snart.
    Min uppgiftslämnare påstod att det på ett museum skulle finnas en likadan.

Det må jag alltid betänka, då jag mina rader skriver ner,
    det finns tusenden som vet mindre än jag men ock hundraden som vet mer.

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Njae tror inte 1829. 1844 tillverkas väl den första riktiga symaskinen. Under 1860-talet gör de sitt segertåg över världen. Främst efter nordamerikanska inbördeskrigets slut får de sitt verkliga genombrott.
    Fast just de här handvevade hör till de allra första modellerna. Kan bara läsa "Carl(o?) som är min största glädje.".
    Går det att se mera av texten?
    Har själv inte så mycket i symaskinsväg. Själv använder jag en eletrisk Singer som mormor köpte kort efter kriget (det senaste). Sedan har jag en svart husqvarna efter mormors mor, den tror jag hon köpte begagnad för modellen fanns alla fall redan på 1880-talet, fast symaskinsbordet är omgjort till trädgårdsbord.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •