Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Rörstrandsfat - Heidi Heimann?

Rörstrandsfat - Heidi Heimann?

Hej,

Undrar över det här fatet som är signerat K Å samt med ett R för rörstrand.
    Signturen är väl en s k målarsignatur som tydligen inte är så lätta att spåra..?

Har sett en annan tråd här gällande en urna i stengods(?) med vit glasyr som hade liknande målat motiv. I den tråden meddelades att Heidi Heimann formgivit föremålet och att hon var verksam vid rörstrand på 40-talet.

Nu undrar jag fårstås vad ni kan säga om det här fatat..?

Mått: Ca 30 cm i dia, väger drygt ett kilo.
    Bifogade bilder Bifogade bilder    
    Senast redigerat av CVH den 2008-02-19 klockan 15:24.

Heidi Heimann har gjort fat och vaser med liknande dekorer som din. Jag tycker det verkar osannolikt att hon inte skulle gjort förlagan till denna också (fatet är i samma storlek och form som de övriga). Men eftersom jag inte själv sett något produktmaterial för hennes produktion så går jag på hörsägen. Det är Tord Gyllenhammar som tipsat om att dessa är Heidi Heimann.

Tack Peter. Jag har ställt frågan till Tord via Antik & Auktion nu, jag postar hans svar här om/när jag får något.

Jag köpte en kasse med gamla veckotidningar igår och till min stora glädje låg det gamla postorderkataloger i bottnen.

I Allmänco AB, Borås vår och sommarkatalog 1949 hittade jag ditt fat (30 cm i diameter) som ingående i serien Mexico. Modellerna gjorda av C. H. Stålhane. Sedan är det en fråga om hur vi ska tolka ordet modellerna. Är det form och dekor av CHS eller enbart form? Lägg märke till att det uttryckligen står, att varje föremål är signerat av dekoratören!

Namn:  Mexico Modell Stålhane res.jpg
Visningar: 237
Storlek:  63,9 KB

Heidi Heimann, ja jag förutsätter att serien Heyman har dekorer efter förlaga av henne. Stilmässigt skiljer sig de två serierna, även om båda skildrar sydeuropeisk / mexikansk bebyggelse och folkliv. Har man givit serien namnet Heyman endast för att Heimann klingade för tyskt 1949?

Namn:  Heimann Heyman res.jpg
Visningar: 220
Storlek:  63,3 KB
    Senast redigerat av Kaptenen den 2012-08-06 klockan 12:06.

Grattis Kaptenen, vilken lycka du måste ha känt när du hittade dessa uppgifter! Frågor om dessa signaturer dyker ju ständigt upp och nu finns det äntligen ett svar.

Tack så mycket, nittan!

Det är alltid roligt att finna information "svart på vitt" från tiden, så visst blev jag glad att kunna delge dessa ny fakta.

rörd keramikvän Gideons avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Lite mer fakta, om än lite, finns att hämta i boken "Rörstrand" (1989) av Ann Marie Herlitz-Gezelius:
    "Ett par produkter med stor spridning var Heimann-fajansen och Flambé. Heidi Heimann ritade italienska och spanska motiv, enkla mallar som målarna arbetade efter. Föremålen var vaser och krukor formgivna av Gunnar Nylund."

Ännu ett fat av Heimann finns här:
    http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post229662
    Senast redigerat av Gideon den 2013-02-20 klockan 14:08.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •