Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pukeberg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Om du klickar på det lilla gula "vykortet" med bergstoppar och klistrar in bildlänken i rutan som kommer upp så får du bilden så här:
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

    Comment


    • #17
      Ooo, mycket bättre! tack för tipset. En sån här skulle jag tacksamt ta emot, om den gavs till mig, och så upp i taket här hemma!!
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

      Comment


      • #18
        Såg att mitt inlägg är daterat 18 februari 2008, det dröjde ända till 25 februari 2009 innan jag blev ägare till ett solglas,en vas. Det gäller att aldrig ge upp
        Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

        Comment


        • #19
          Är tvungen att visa de jag har hittat så jag uppdaterar den här gamla tråden.
          Bifogade filer
          Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

          Comment


          • #20
            Så du har lyckats hitta en till på 3 veckor? Den undre är nyare va?
            Gud gjorde några perfekta huvuden,
            resten satte han hår på.

            Comment


            • #21
              Japp, idag vid en stadspromenad besökte jag en ny (för mig) antikhandel.
              Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

              Comment


              • #22
                Grattis! Både till vas och en ny antikhandel.
                Gud gjorde några perfekta huvuden,
                resten satte han hår på.

                Comment


                • #23
                  Gratulerar Tingeling
                  Lasse

                  Comment


                  • #24
                    Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                    Besökte Pukeberg i helgen. - - -
                    Under besöket i museet imponerades jag av den väldiga spännvidd glasbruket haft/har. Nu finns där skojfriska ungdomar som skapar glas man blir glad av, väldiga ljuskronor i bjärta färger var en fröjd för ögat. De museala föremålen med företrädelsevis Notini i spetsen visade upp fantastiskt vackert och vältänkt glas. Väl värt ett längre besök.
                    Här ytterligare ett par exempel på de museala glasen i bjärta färger från Pukebergs samlingar. Färger som kanske passar inför den stundande påskhelgen.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #25
                      Dessa solglas finns i museisamlingarna på Pukeberg.

                      Jag instämmer i att man ska besöka Pukeberg - och ta god tid på sig. Storartat, vad man har åstadkommit efter nedläggningen av det tidigare glasbruket, nämligen Pukebergs glascenter! Pietetsfullt bevarat den gamla hyttlokalen från 1800-talet som har blivit konsertlokal. Den vägg i vägg liggande moderna hyttan har fått fortsatt liv genom mäster Micke Johanssons verksamhet där – och restaurang med isterband eller hyttsill m.m. att avnjuta i hyttan.
                      På Pukeberg finns också Designhögskolan http://www.hik.se/pages/cgi-bin/PUB_...=1197884254765 och
                      Designarkivet http://www.designarkivet.se/.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #26
                        Solglas från Pukeberg?

                        På loppis i Skene idag hittade jag den här vasen för 25 kr. Tyckte mig minnas att jag sett något liknande glas på PES och funderar nu på om min vas är Solglas från Pukeberg. Höjd ca 19 cm.
                        söffe
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #27
                          Ursprungligen postat av söffe Visa inlägg
                          På loppis i Skene idag hittade jag den här vasen för 25 kr. Tyckte mig minnas att jag sett något liknande glas på PES och funderar nu på om min vas är Solglas från Pukeberg. Höjd ca 19 cm.
                          söffe
                          Visst är det solglas. Grattis! Vår lilla PeterPanälva blir nog lite avis.
                          Gud gjorde några perfekta huvuden,
                          resten satte han hår på.

                          Comment


                          • #28
                            Kul, framförallt att jag faktiskt kom ihåg vad glaset kallades för. Skönt att minnet fungerar åtminstone ibland.
                            söffe

                            Comment

                            Working...
                            X