Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gråmönstrad Rörstrand [ID: Restaurangporslin dekor Sober]

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Gråmönstrad Rörstrand [ID: Restaurangporslin dekor Sober]

    Hejsan!

    Är det någon som känner igen den här Rörstrands modellen? Köte den i en antikvitets affär för ett par år sedan, (8 st koppar med fat + gräddsnipa för ca 600 kr) men har inte lyckats hitta någon info om den. Tror att det är 50-tal men är ej säker. Designer? Värde? Namn? Berätta allt ni kan!

    Vänliga Hälsningar

    Anna
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2011-03-23, 14:39.

  • #2
    Har aldrig sett den förut. Det känns som om det är en restaurangmodell (bl.a. de små hålen i foten). Är porslinet lite tjockare än vanligt?
    Isåfall blir det svårt att hitta info om det.

    Comment


    • #3
      Skulle kunna vara Marianne Westman?
      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
      Konfucius

      Comment


      • #4
        Jag är möjligen mer inne på Christina Campbell... Men då är det lite senare i tiden...

        Comment


        • #5
          Ja, de kan nog anses vara rätt kraftiga i porslinet. Har ni tips var jag kan söka mer info? Nu är jag ruskigt nyfiken bara för att det tycks vara omöjligt att hitta svar!! Skulle stämpeln kunna hjälpa?

          Comment


          • #6
            Stämpeln kan ge indikation på tidsperiod. Men jag kan säga att det kommer att ligga orimlig tid på arkivet hos Rörstrand för att eventuellt komma fram till vem som ritat dekoren. Vill man bara ha lösa funderingar ska man titta på Agda från Rörstrand, som påminner ganska mycket om denna dekor.
            svenskt-porslin.net är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, svenskt-porslin.net har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!

            Comment


            • #7
              Jag drar tillbaka mitt förslag och röstar nu på Christina Campbell. Det var nästan på pricken likt.
              Glunt är ju inte heller olik, CC verkar ha ett givet tema...
              Bifogade filer
              "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
              Konfucius

              Comment


              • #8
                Bollar och cirklar verkar vara hennes melodi.

                Comment


                • #9
                  Jag föreslår Inger Persson eftersom vi ändå är inne på personbudna mönster
                  Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                  Comment


                  • #10
                    Tack för ert engagemang! Det var dock svårare än jag trodde att få fram modellen men visst håller jag med om likheten med de ni nämner så designern är kanske klar i alla fall. Skickar med stämpeln här så ni kan se om tidsperioden stämmer.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #11
                      Jag tycker inte du ska räkna designern som "klar". Det kan lika gärna vara någon dekorritare som blivit inspirerad av Christina.
                      Tidsmässigt stämmer stämpeln. VDN-märket började användas på porslin i slutet av 60-talet.

                      Comment


                      • #12
                        Även kända formgivare som Westman, Campbell och andra agerade "dekorritare". De fick ofta göra göra uppdrag som de inte satte sitt namn under.
                        "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                        Konfucius

                        Comment


                        • #13
                          Ja särskilt till restaurangserviser och dekorer för bland- eller andrasortering var det inte lätt att få någon att vilja skylta med namnet. Det är lite annorlunda med de genomtänkta, framvärkta och genuina dekorerna som man lyfte fram nästan som konstgods.

                          Comment


                          • #14
                            Jag kollade med Rörstrands museeum och de hälsar att serien heter "Sober" och att den som ni mycket riktigt sa, är en resturang eller storköks service. Inget direkt värde då, men jag gillar den ändå! De visste inte årtal eller desiger tyvärr. Skulle ni stöta på den i framtiden så får ni gärna höjta till.

                            Tack igen för hjälpen. Jättegulligt av er!

                            Anna

                            Comment


                            • #15
                              Det var kul att det kom ett namn till också!

                              Comment

                              Working...
                              X