Sidan 10 av 10 FörstaFörsta ... 7 8 9 10
Resultat 91 till 98 av 98

Ämne: Brevpressar

Seniormedlem Legions avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Citat Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
    När jag för några år sedan köpte denna brevpress, läste eller hörde jag att den skulle vara gjord vid Kungälvs glasbruk, eftersom man där kunde "skriva" i glaset. Men jag har inga belägg eller hänvisningar. Någon som vet mer? 10 cm hög.

Jag vågar påstå att man gjorde brevpressar med text i glaset på alla glasbruk. De gjordes ofta av glasarbetarna på raster som presenter till släktingar och arbetskamrater. Inte sällan är det tex. ett födelsedatum tillsammans med ett namn.
    Det är olika, ibland har jag rätt och ibland har du fel

Seniormedlem Surmasens avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Jaha!
    Då har det blivit en samling......
    En liten 6 cm i millefioreteknik med stavarna ganska jämnt avkapade med kulslipning under.
    Ålder vetesjutton,någon?
    En märkt God Jul 1903
    Bifogade bilder Bifogade bilder        
    Senast redigerat av Surmasen den 2012-06-11 klockan 00:24.

Ärvde denna från min Morfar

Ärvde denna från Morfar.Har ingen aning om ålder eller ursprung men ser ut som att mönstret är inblåst och inte gjutet.

Namn:  IMG_0723.jpg
Visningar: 230
Storlek:  112,3 KB
    Namn:  IMG_0725.jpg
Visningar: 229
Storlek:  131,1 KB

Är sådana här brevpressar (?) med bubblor nåt som tillverkas i parti och minut någonstans, eller kan man säga var den är tillverkad?
    Den är helt plan och jämn i botten.

Vad svårt det är att fota glas förresten, det kommer ju en massa speglingar som man inte räknat med och inte tänker på innan bilden syns i datorn! Namn:  20120904-015.jpg
Visningar: 215
Storlek:  73,3 KB

Citat Ursprungligen postat av Rosino Visa inlägg
    Är sådana här brevpressar (?) med bubblor nåt som tillverkas i parti och minut någonstans, eller kan man säga var den är tillverkad?
    Den är helt plan och jämn i botten.

Vad svårt det är att fota glas förresten, det kommer ju en massa speglingar som man inte räknat med och inte tänker på innan bilden syns i datorn! ]
    Nåja, jag borde ha kollat Tradera innan jag postade inlägget, där tycks det finnas en hel massa liknande Ikea-brevpressar

Å, vad kul att hitta den här tråden- på så sätt fick jag ju veta att mitt loppisfynd är från FM Ronneby (snäckan), guldig och fin! Men, och nu vet jag att fotot är lite dåligt, kan min lilla uggla i form av ett glasägg också betecknas vara en brevpress - och är det månne någon här som isåfall kan berätta vem som har gjort den och var?

Sprang över den här stora brevpressen (15 cm hög) i form av en droppe på en loppis idag. Trots idogt googlande kan jag inte hitta vem som har gjort den (ej signerad, ingen etikett). Någon som tycker sig känna igen den och kan tipsa mig om vem som kan ha gjort den?

(Svårt att de på bilden, men den har en mörkblå botten och så den där vit-knottringa munk-formade saken svävandes ovanför, med en genomskinlig pärla som svävar ovanför munken! (Den lilla munkformade saken i halsen på droppen är bara en rolig synvilla från den stora munken. )

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009

Karmosinröd slinga

Riktigt fin liten brevpress med märke efter rörpuntel. Ålder ?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •