Sidan 3 av 11 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 ... SistaSista
Resultat 21 till 30 av 102

Ämne: Keramisk Konst Orsa

rörd keramikvän Gideons avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    För att följa Polssons trevliga namngivningar på lergodsföremål, väljer jag att kalla det här paret för droppvaser.
    De är lika, men ändå inte. Den rödgröna är tyngre och någon centimeter kortare än sin tvilling från Orsa, och märkt ABT, alternativt ATB. Vilken av dem som är äldst, återstår att se.
    Om vi bortser från dropparna, och sätter dit hänklar istället, så har vi samma vas i Bengts exemplar, vars bild jag lånat ur tråden och förstorat.
    Ännu en jämförelse görs, och den kanske är långsökt, och i denna har jag satt Orsavasen samman med Evald Dahlskogs vas (i produktion 1941-48) från Bo Fajans. På den sitter dropparna upp och ner, men det är ändå inte utan att jag inbillar mig att Dahlskog kan ha fått inspiration av droppvaserna tidigare.
    Bifogade bilder Bifogade bilder              

Reg.datum
    aug 2005
    Slutligen har vi den här vackert rinniga vasen i gröna skiftningar, som har den okända ABT/ATB-stämpel, i likhet med den rödgröna vasen.
    Jag är nästan helt nollställd här och det går bara att spekulera tillsvidare, men vi får vara tacksamma för den här "felande länken" i droppvasen.
    AktieBolaget T... eller A Ture Bouvin (som Bengt H. framlagt som en möjlighet) är frågan.
    Den enda Bouvin som passar in släktförskarbundets skivor, är den Carl Ture Bouvin, som gick bort 1946 och begravdes i Stockholm, och kan inte hittas bakåt. Han titulerades Ingeniör.

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Denna tråd har jag missat helt och hållet.........dags för lite catch uppande !
    ATB, ABT eller varför inte TAB. Om AB står för Aktiebolag så går ju det första bort ATB. Kvar blir T......Aktiebolag och Aktiebolaget T........

Reg.datum
    aug 2005
    Citat Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Denna tråd har jag missat helt och hållet.........dags för lite catch uppande !
    ATB, ABT eller varför inte TAB. Om AB står för Aktiebolag så går ju det första bort ATB. Kvar blir T......Aktiebolag och Aktiebolaget T........
    Trodde Du hade dammsugit PES på allt av värde vid det här laget?

Ja, åtminstone Aktiebolag bör vara med i tolkningen - och då har jag en annan tråd färskt minne, den om AB C.L. / L.C. Hälsingborg. Den var också ett aktiebolag, om än ett grossistföretag som köpte in halvfabrikat.
    Den gröna vasen kan inte sägas vara det, utan är drejad, vilket känns med fingrarna på insidan.
    Båda droppvaserna är dock gjutna, liksom de flesta av produkterna från Keramisk Konst Orsa.

Den här bilden har jag haft ett tag, men kommer bara inte ihåg varifrån den kommer. Från Traderaauktion eller en samlarvän.
    Dock bör den visas och visst blir det ett spörsmål om båda företagen är lika gamla eller om ABT/ATB är äldre.

Manchester United E.B.s avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ytterligare en teori som jag kastar fram angående ABT kan väl härledas till det som skrivits i denna tråd redan, kanske du har svaret i Bröderna Tagesson som kanske fortsatte i samma anda som Orsa Keramik?!?

Roligt att tråden fått nytt liv, och att den fått en tydligare rubrik.

Bröderna Turesson skall nog inte ha ägnat sig åt keramiktillverkning efter tiden på keramikfabriken i Orsa. I alla fall inte efter de upplysningar som lämnats av en dotter till en av bröderna. Även de upplysningar som jag fått av en äldre Orsa-bo, som har och har haft kontakt med bröderna säger inget om någon sådan versamhet.

Från den ovan nämnde Orsa-bon har jag fått upplysningen att formerna till fabrikens keramiktillverkning såldes på auktion någon gång på 1930-talet. Kanske fick dom tjäna som former till ytterligare keramiktillverkning?

Av samme uppgiftslämmnare har jag fått upplysningen att Orsa-fabrikens formuppsättning troligtvis köptes från en firma i Stockholmstrakten. Vem som stått för formgivningen är oklart. Kanske sålde Stockholmsfirman sina former till olika verkstäder?
    Teorier, teorier.

Tyvärr kan PRV inte hitta några patent på varken Keramisk konst Orsa eller Möller vare sig på den mönsterskyddade busklien "Acer" eller den lufttäta tobaksburken.

Reg.datum
    aug 2005
    Tack Bengt, för Dina ansträngningar.
    Det är synd att det inte finns några dokument hos PRV. Man kan ju tro att ansökningar om patent, trots avslag, bevaras i deras arkiv - men det kan ju helt enkelt vara så att folk i denna tid, tog mer lätt på detta i marknadsföringar?
    En del företag fanns inte noterade på papper, utan bara i luften, precis som med L.C. A.-B. i Hälsningborg, för att ta ett ovidkommande exempel.

Bröderna Turesson ska det naturligtvis vara. Det blev hjärnsläpp under skrivandets gång.
    ABT-föremålen känns dock äldre än Orsa-sakerna och inte gjorda inpå sent 30- eller 40tal, framförallt inte den gröna som har tjock blank glasyr undertill, men den kan mycket väl vara samtida också.
    I Falu Kuriren från -81, skrivs att "original av andra konstnärer köptes in och dessutom gjordes keramikfigurer av egna modeller".
    Döderhultarna är goda exempel och dessa är, med förlov sagt, kopior av original.
    ABT verkar ha varit kortlivat, och man kan spekulera i om C.S. Möller hade ett finget med i spelet och att ABT var hans första projekt på annan ort, innan han flyttade med familjen till Orsa för att starta nytt.
    Det vet vi inte ännu.

Vi får spåna vidare och göra så gott det går i efterforskningarna kring Keramisk Konst i Orsa och kopplingarna till andra företag och konstnärer.

Fejig fyndjägare luchurs avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Detta måste dock har varit det roligaste fyndet i fredags! Köpt som ett Ufo, bara för att 10 minuter senare bli identifierad av Gideon och Tingeling Tackar!!

Roligt att det dyker upp någon sak från Orsa emellanåt.

Grattis till fyndet, luchur!

Fejig fyndjägare luchurs avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Tack

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •