Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Keramisk Konst Orsa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Tack för att du delar med dig! Bilderna på keramiken du nämner, är det något som finns i tryckta källor?
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

    Comment


    • #17
      De flesta av bilderna har jag fått av en dotter till en person som tidigare var anställd vid fabriken. Föremålen är fotograferade hos henne och hennes syster samt hos fadern.
      Några föremål finns ju avbildade i den omtalade foldern.
      Kanske har du ännu inte fått den?
      Själv har jag försökt att få tag på ytterligare exemplar men inte lyckats.

      Comment


      • #18
        Nej, trots påstötningar så blev det ingen folder över åt mig tydligen. Så hittar du fler så hör av dig.
        Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

        Comment


        • #19
          Keramisk Konst Orsa framstår som ett allt större mysterium, framförallt i de föremål som framställdes och vilka formgivare de kanske kan knytas till.
          Mycket är oklart, och det blir inte bättre av de bilder som visas i slutet - nämligen vasen som är en tvilling till Orsavasen, men stämplad ABT alternativt ATB och en annan vas, som tack vare tvillingen har kvar sin koppling till Orsa...

          Bengt H. har utmärkt väl redovisat vad som är känt om företaget, och mina rader kan till stora delar tyckas bli upprepningar, men vi gör så gott vi kan på vägen till utropstecken kring Keramisk Konst Orsa.

          Det stämmer att Carl Sune Magnus Möller, med sin fru och en son, år 1900 var skriven i Kungsholms Rote 4 i Stockholm och det är också antecknat att de alla var frånvarande vid inskrivningen.
          Redan då var alltså Carl Sune M. uppe i arbetet med järnvägen i norra Norrland. Det året föddes sonen Karl Gösta Gunnar (i Stockholm), och det var han som sedan kom bli att den drivande i keramikföretaget.

          Det är lite förvirrande att läsa den lilla foldern, "Keramisk konst i Orsa", som Kristina Klockar och Monika Wennergren sammanställde 2005, och jämföra den med artikeln ur Falu Kuriren 1981. Var det fadern eller sonen som startade och drev företaget?
          Det ligger närmast till hands att anta att Carl Magnus stod för kapitalet, medan sonen Gösta (Gunnar) hade kreativiteten och kunskaperna.
          Bengt H. nämner busklien "Acer", som "G. Möller" signerat och i foldern nämns en helikopter, som störtade - måhända ett samprojekt med fadern, som ju var ingenjör?

          G. Möller ska ha ansvarat enbart för glasyrexperimenten, men inget säger att han inte företog sig mer än så - han verkar på mig ha varit en "tusenmannakonstnär". Att gjuta lergods, borde vara enklare än att sätta sig vid drejskivan och forma och varför inte? Det var ju ett litet företag.
          Ture Bouvin nämns som den keramikkunnige och då har vi samspelet, om teorin håller, blir i enlighet med tidningsartikel från 1981, som säger att: "Carl Sune Möller hade ett par medhjälpare anställda på keramiktillverkningen och bland annat en av hans två söner."
          För den korta verksamhetsperioden, c:a 1925-1932, nämns i foldern "Keramisk konst i Orsa", ytterligare medarbetare, som bröderna Tagesson och sju andra. De är oklara i sina roller, och medan tid är borde t.ex. Tage Turesson tillfrågas om mer än vad som framkom under sammanställningen av foldern och vad han själv mer minns.

          Tidningsreportage, annonser med postorderförsäljning, samt kungörelser finns säkert och de upplysningarna ligger bara och väntar på att bli återupptäckta och lästa. Dessa ger vidare ledtrådar.
          Bifogade filer

          Comment


          • #20
            En hel del fina alster har visats i tråden, och som ni sett av gruppbilderna ovan, finns det fler att presentera.
            Förhoppningsvis dyker det också upp bra bilder på "Döderhultare, terrakottafigurer, vaser, urnor, hushållsartiklar av konstnärlig form, skrivbordsset med björnar m.m." (Citat ur foldern)

            När jag köpte dessa lockburkar, vid skilda tillfällen, förundrade det mig att locken inte ville sitta som de "skulle". De glider runt och vickar i mynningarna, båda två.
            Bonbonjärer, för konfekt, antog jag från början att de var, men locken har extra falsar runtom.
            Förklaringen finns i den lilla foldern, "Keramisk konst i Orsa", som säger:
            "Man tillverkade förvaringsburkar i keramik som kunde användas till mat, kaffe, snus etc. Burkarna var försedda med gummipackning, för att hålla dem lufttäta."
            Extravaganta förvaringsburkar, skulle man nog säga!
            Båda har extranoteringen "Pat. Sökt" och det kan vara som just förvaringsburk patentet söktes, och inte för glasyrernas skull, eftersom vi har två olika sådana på dem.
            Kanske kan det vara värt att fråga igen i denna kategori, med Karl Gösta Gunnnar Möller (född 1900) som sökande, Bengt H.?
            Bifogade filer

            Comment


            • #21
              För att följa Polssons trevliga namngivningar på lergodsföremål, väljer jag att kalla det här paret för droppvaser.
              De är lika, men ändå inte. Den rödgröna är tyngre och någon centimeter kortare än sin tvilling från Orsa, och märkt ABT, alternativt ATB. Vilken av dem som är äldst, återstår att se.
              Om vi bortser från dropparna, och sätter dit hänklar istället, så har vi samma vas i Bengts exemplar, vars bild jag lånat ur tråden och förstorat.
              Ännu en jämförelse görs, och den kanske är långsökt, och i denna har jag satt Orsavasen samman med Evald Dahlskogs vas (i produktion 1941-48) från Bo Fajans. På den sitter dropparna upp och ner, men det är ändå inte utan att jag inbillar mig att Dahlskog kan ha fått inspiration av droppvaserna tidigare.
              Bifogade filer

              Comment


              • #22
                Slutligen har vi den här vackert rinniga vasen i gröna skiftningar, som har den okända ABT/ATB-stämpel, i likhet med den rödgröna vasen.
                Jag är nästan helt nollställd här och det går bara att spekulera tillsvidare, men vi får vara tacksamma för den här "felande länken" i droppvasen.
                AktieBolaget T... eller A Ture Bouvin (som Bengt H. framlagt som en möjlighet) är frågan.
                Den enda Bouvin som passar in släktförskarbundets skivor, är den Carl Ture Bouvin, som gick bort 1946 och begravdes i Stockholm, och kan inte hittas bakåt. Han titulerades Ingeniör.
                Bifogade filer

                Comment


                • #23
                  Denna tråd har jag missat helt och hållet.........dags för lite catch uppande !
                  ATB, ABT eller varför inte TAB. Om AB står för Aktiebolag så går ju det första bort ATB. Kvar blir T......Aktiebolag och Aktiebolaget T........

                  Comment


                  • #24
                    Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                    Denna tråd har jag missat helt och hållet.........dags för lite catch uppande !
                    ATB, ABT eller varför inte TAB. Om AB står för Aktiebolag så går ju det första bort ATB. Kvar blir T......Aktiebolag och Aktiebolaget T........
                    Trodde Du hade dammsugit PES på allt av värde vid det här laget?

                    Ja, åtminstone Aktiebolag bör vara med i tolkningen - och då har jag en annan tråd färskt minne, den om AB C.L. / L.C. Hälsingborg. Den var också ett aktiebolag, om än ett grossistföretag som köpte in halvfabrikat.
                    Den gröna vasen kan inte sägas vara det, utan är drejad, vilket känns med fingrarna på insidan.
                    Båda droppvaserna är dock gjutna, liksom de flesta av produkterna från Keramisk Konst Orsa.

                    Den här bilden har jag haft ett tag, men kommer bara inte ihåg varifrån den kommer. Från Traderaauktion eller en samlarvän.
                    Dock bör den visas och visst blir det ett spörsmål om båda företagen är lika gamla eller om ABT/ATB är äldre.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #25
                      Ytterligare en teori som jag kastar fram angående ABT kan väl härledas till det som skrivits i denna tråd redan, kanske du har svaret i Bröderna Tagesson som kanske fortsatte i samma anda som Orsa Keramik?!?

                      Comment


                      • #26
                        Roligt att tråden fått nytt liv, och att den fått en tydligare rubrik.

                        Bröderna Turesson skall nog inte ha ägnat sig åt keramiktillverkning efter tiden på keramikfabriken i Orsa. I alla fall inte efter de upplysningar som lämnats av en dotter till en av bröderna. Även de upplysningar som jag fått av en äldre Orsa-bo, som har och har haft kontakt med bröderna säger inget om någon sådan versamhet.

                        Från den ovan nämnde Orsa-bon har jag fått upplysningen att formerna till fabrikens keramiktillverkning såldes på auktion någon gång på 1930-talet. Kanske fick dom tjäna som former till ytterligare keramiktillverkning?

                        Av samme uppgiftslämmnare har jag fått upplysningen att Orsa-fabrikens formuppsättning troligtvis köptes från en firma i Stockholmstrakten. Vem som stått för formgivningen är oklart. Kanske sålde Stockholmsfirman sina former till olika verkstäder?
                        Teorier, teorier.

                        Tyvärr kan PRV inte hitta några patent på varken Keramisk konst Orsa eller Möller vare sig på den mönsterskyddade busklien "Acer" eller den lufttäta tobaksburken.

                        Comment


                        • #27
                          Tack Bengt, för Dina ansträngningar.
                          Det är synd att det inte finns några dokument hos PRV. Man kan ju tro att ansökningar om patent, trots avslag, bevaras i deras arkiv - men det kan ju helt enkelt vara så att folk i denna tid, tog mer lätt på detta i marknadsföringar?
                          En del företag fanns inte noterade på papper, utan bara i luften, precis som med L.C. A.-B. i Hälsningborg, för att ta ett ovidkommande exempel.

                          Bröderna Turesson ska det naturligtvis vara. Det blev hjärnsläpp under skrivandets gång.
                          ABT-föremålen känns dock äldre än Orsa-sakerna och inte gjorda inpå sent 30- eller 40tal, framförallt inte den gröna som har tjock blank glasyr undertill, men den kan mycket väl vara samtida också.
                          I Falu Kuriren från -81, skrivs att "original av andra konstnärer köptes in och dessutom gjordes keramikfigurer av egna modeller".
                          Döderhultarna är goda exempel och dessa är, med förlov sagt, kopior av original.
                          ABT verkar ha varit kortlivat, och man kan spekulera i om C.S. Möller hade ett finget med i spelet och att ABT var hans första projekt på annan ort, innan han flyttade med familjen till Orsa för att starta nytt.
                          Det vet vi inte ännu.

                          Vi får spåna vidare och göra så gott det går i efterforskningarna kring Keramisk Konst i Orsa och kopplingarna till andra företag och konstnärer.

                          Comment


                          • #28
                            Detta måste dock har varit det roligaste fyndet i fredags! Köpt som ett Ufo, bara för att 10 minuter senare bli identifierad av Gideon och Tingeling Tackar!!
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #29
                              Roligt att det dyker upp någon sak från Orsa emellanåt.

                              Grattis till fyndet, luchur!

                              Comment


                              • #30
                                Tack

                                Comment

                                Working...
                                X