Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Keramisk Konst Orsa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Dokumentation: Keramisk Konst Orsa

    Igår på Antikrundan pratade de om Tage Zickerman, att han var den som stog bakom Keramisk konst i Orsa. Idag sprang jag på 2 pjäser märkta just med Keramisk Konst Orsa så min undran är om någon vet något om det företaget? Var det hans egen verkstad eller arbetade han där?

    Dåliga bilder men kunde inte få till det bättre.
    Bifogade filer
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

  • #2
    Hur var det värderaren sa. Var det via någon släkting till T Z i samband med rundans besök i Norland hon blev upplyst om att T Z var verksam i Orsa. Fick inte klart för mig att så var fallet eller om det bara var vad som troddes. Har sökt fram och tillbaka både i böcker och på nätet om det är sant. Hittar inget som bekräftar. Värderingen på vasen var ju ganska hög så det måste väl vara sanning. Lyssnade som sagt inte så noga på inslaget men någon i vårt avlånga land borde veta. Om värderingen som gjordes stämmer så måste det innebära att dina saker också har ett bra värde.
    Last edited by Ulferic; 2008-02-08, 18:36.

    Comment


    • #3
      Mycket spännande vaser vem som än står bakom. Hoppas vi får fram fakta om Zickerman

      Comment


      • #4
        Jag hade aldrig tidigare hört talas om detta Orsaföretag och har aldrig sett en pjäs därifrån förut. Konstigt att det inte finns omnämnt någonstans, vaserna ser ju strålande ut, både dina Tingeling och den på Antikrundan igår. Nya saker att leta efter......härligt!!!

        Comment


        • #5
          Att för första gången igår höra talas om Orsa keramik och sedan idag springa på 2 stycken är otroligt! Den stora vasen såg jag först men den hade en otydligare märkning så jag ställde ner den för att på nästa bord plocka upp den lilla skålen som har en supertydlig stämpling Det var bara att backa ett steg och plocka med sig den första och gå och betala....... Roligast är iallafall att det är något nytt som man inte visste om och att sekelskifteskeramiken här hemma fick en påfyllning.
          Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

          Comment


          • #6
            Jag vet ju inte vad Eva Seeman fick för information i Skellefteå, men jag tycker att det låter mycket överraskande om Zickerman har haft något engagemang i "Keramisk konst i Orsa".
            Det har forskats lite grann i Orsa om detta företag, och bl.a. har Monika Wennergren och Kristina Klockar framställt en mycket trevlig folder om fabriken. Tyvärr har upplagan nu tagit slut, men förhoppningsvis skall det tryckas flera exemplar. Den som är intresserad kan nog beställa foldern här: monika.wennergren@bredband.net eller kristina.klockar@orsa.se
            Återger här lite kortfattat en del information som finns i foldern:
            Keramisk konst i Orsa skall ha startat i mitten av 1920-talet av en järnvägstjänsteman vid namn Möller. Det var i huvudsak gjutna föremål som tillverkades. Bl.a. lyckades Möller att få rättighet att tillverka keramikkopior av Döderhultarns figurer. Även kopior av Per Hasselblads statyer skall ha blivit gjutna där. Verksamheten upphörde dock i början av 1930-talet, och Möller flyttade till Skåne.
            Något föremål finns på Dalarnas museum och några hos Orsa kulturförvaltning.

            Några uppgifter om Zickerman finns dock inte.
            Visar bild på en vas som jag köpte för några år sedan.
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Ska se om det går att få tack på en folder, tack för info! Finns det någon keramikverkstad som du inte har en pjäs ifrån eller inte vet något om? Verkar vara en fin samling som du har lyckats få ihop.
              Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

              Comment


              • #8
                Detta låter mycket besynnerligt. Tage Zickerman kom hem från Paris typ 1909 och var verksam i Vittsjö norr om Hässleholm där han byggde en av de första starkeldsugnarna. hans hustru var kändare än Tage, hon var textilkonstnärinna.
                Själv är jag lycklig ägare till ett par TZ-grejor. Har inte bilderna på denna dator.
                Detta skrivet i alla hast, årtal och sådant kan diffa på ett och annat år eller så.
                www.starkeld.com

                Comment


                • #9
                  Den lilla foldern ramlade ner idag. Ser ut att vara riktigt trevliga föremål, de där från Orsa. Hoppas att man springer på någon en dag.

                  De skrev även att de skulle försöka undersöka mer om uppgifterna om Zickermans inblandning. Vi hoppas på fortsättning.

                  Comment


                  • #10
                    Nu har jag hittat några till saker från Keramisk konst i Orsa.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #11
                      Den höga var riktigt fin! Hade faktiskt glömt bort Orsa Keramiken, fick aldrig någon folder så jag får försöka igen.
                      Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                      Comment


                      • #12
                        I går hittade jag ännu en vas från Orsa.

                        Tjusig glasyr. I varje fall den övre delen.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #13
                          Verkligen fina saker från Orsa. Bengt H:s nytillskott riktigt lystrar!
                          Tyvärr har Seemans påståenden i Antikrundan, för mig alltmer blivit otillförlitliga eller så är hon ofta dåligt påläst när det gäller keramik i periferin. I periferin av känt lergods och stengods, och då är det bättre att hålla tyst istället för att skapa förhoppningar hos ägarna.

                          Istället får vi spåna i bakgrunden, tills verkliga fakta framkommer, sammanställa dem och se om allt stämmer.

                          Jag har inte läst den skrift ni nämner, så jag vet inte vad som står där, förutom det Bengt H. citerat.
                          Men vi kan börja med platsen för verkstaden, och den enda person som är relaterad till keramik år 1900 i Orsa är:
                          von Knorring, Karl Ludvig
                          Kakelugnsmakare
                          f. 1858 i Järna (Kopparbergs län, Dalarna)
                          Gift man, far i familjen
                          Nederberga
                          Orsa (Kopparbergs län, Dalarna)
                          Födelseort i källan: Järna Kopparbergs län

                          Kanske är det hans verkstad, som övertogs av Möller, eftersom befintlig ugn borde funnits kvar?

                          Det är dags att byta rubriken till dokumentationstråd för "Keramisk Konst Orsa"
                          Last edited by Gideon; 2009-08-21, 16:16.

                          Comment


                          • #14
                            Det dyker inte upp många från Keramisk Konst i Orsa men du har haft turen och hittat några! Gör mig nyfiken på om de har hållit sig till kopparlustreglasyren eller om det finns annat gods.
                            Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                            Comment


                            • #15
                              Jag har försökt att hitta lite upplysningar om keramiktillverkaren och dess ägare. Om den senare har jag lyckats rätt bra, men om själva tillverkningen har det gått sämre.
                              Till och börja med fick jag de första viktiga informationen från Järnvägsmuseet i Gävle och sedan är det en kunnig bekant som letat fram upplysningarna.
                              Carl Sune Magnus Möller var under de första åren av 1900-talet skriven i Stockholm, men bosatt i nordligaste Sverige tillsammans med sin familj som bestod av hustru och två söner (Gunnar och Sven). Han arbetade där som ingenjör i samband med bygget av järnvägen mellan Gällivare och norska gränsen. Efter några år mantalsskrev sig familjen i Gällivare, och där föddes dottern Greta.
                              Därefter blev Göteborg bostadsorten fram till 1921 när flytten gick till Orsa.
                              Där startades så den keramiska verkstaden efter några år av Carl Sune Möller. Även en av sönerna skall ha varit verksam i företaget, som förutom de gjutna vaserna även tillverkade diverse figurer. Bl.a. skall Möller ha fått tillstånd att tillverka avbilder av Döderhultarns figurer en även Per Hasselblads och Milles verk skall ha fått tjäna som förebild till produktionen.
                              Jag har lyckats att få se en hel del bilder på föremål från fabriken, och mycket har den mörkröda kopparglasyren. Men det finns också en mycket vacker skimrande grön glasyr. Tyvärr har jag inte sett den i verkligheten.
                              Döderhultarns figurer har en blandning av färger, och har nog en speciell glasyr. Det är svårt att se riktigt på en bild.
                              Trots att jag har haft kontakt med Boverket, PRV och länstyrelsen i Falun har jag inte kunnat få fram när tillverkningen skedde, men troligen från mitten av 1920-talet, och fram till början av 1930-talet. Enligt uppgift gick företaget i konkurs.
                              Möllers svåger Ture Bouvin skall enligt annan uppgift varit den som hade keramikkunnandet och därigenom stått för produktionen.
                              Företaget tycks även ha sysslat med annat än keramiktillverkning, för genom Kungl. biblioteket har jag fått tag i ett blad där företaget gör reklam för en produkt kallad busklien "Acer". Det är alltså en kraftigare slags lie som kunde användas vid röjning av buskage t.ex. längst järnvägen. Bladet är undertecknat G. Möller, så det är säkert sonen som stod för denna verksamhet och fadern skötte nog försäljning och marknadsföring hos sin järnvägskollegor.
                              Jag har hittat en tidningsartikel om företaget från Falu kuriren 1981. Tyvärr ger denna inte så mycket mer information.
                              Makarna Möller skall ha lämnat Orsa 1934 och bosatt sig i Stockholm, där dom levde resten av sitt liv.
                              Sönerna fick inget långt liv utan avled bägge under åren 1940-41 ca. 40 år gamla. Gunnar som frivillig i finska kriget och Sven genom blodförgiftning.
                              Förutom en dotter till Sven finns inga arvingar efter syskonen.
                              Denna dotter har jag pratat med, men eftersom hon föddes bara något år innan fadern dog har hon inte fått sig något berättat om fabriken och kunde därför inte lämna några upplysningar.

                              Säkerligen finns det tidningsreportage från fabriken i ortens tidningar från den tiden, men det gäller bara att ha tid och möjlighet att bläddra igenom dom.

                              Comment

                              Working...
                              X