Sidan 1 av 13 1 2 3 4 11 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 121

Ämne: Keramisk Konst Orsa

Shoppoholic Tingelings avatar
    Reg.datum
    aug 2005

Keramisk Konst Orsa

Igår på Antikrundan pratade de om Tage Zickerman, att han var den som stog bakom Keramisk konst i Orsa. Idag sprang jag på 2 pjäser märkta just med Keramisk Konst Orsa så min undran är om någon vet något om det företaget? Var det hans egen verkstad eller arbetade han där?

Dåliga bilder men kunde inte få till det bättre.
    Bifogade bilder Bifogade bilder      

Hur var det värderaren sa. Var det via någon släkting till T Z i samband med rundans besök i Norland hon blev upplyst om att T Z var verksam i Orsa. Fick inte klart för mig att så var fallet eller om det bara var vad som troddes. Har sökt fram och tillbaka både i böcker och på nätet om det är sant. Hittar inget som bekräftar. Värderingen på vasen var ju ganska hög så det måste väl vara sanning. Lyssnade som sagt inte så noga på inslaget men någon i vårt avlånga land borde veta. Om värderingen som gjordes stämmer så måste det innebära att dina saker också har ett bra värde.
    Senast redigerat av Ulferic den 2008-02-08 klockan 18:36.

Manchester United E.B.s avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Mycket spännande vaser vem som än står bakom. Hoppas vi får fram fakta om Zickerman

Reg.datum
    sep 2005
    Jag hade aldrig tidigare hört talas om detta Orsaföretag och har aldrig sett en pjäs därifrån förut. Konstigt att det inte finns omnämnt någonstans, vaserna ser ju strålande ut, både dina Tingeling och den på Antikrundan igår. Nya saker att leta efter......härligt!!!

Reg.datum
    aug 2005
    Att för första gången igår höra talas om Orsa keramik och sedan idag springa på 2 stycken är otroligt! Den stora vasen såg jag först men den hade en otydligare märkning så jag ställde ner den för att på nästa bord plocka upp den lilla skålen som har en supertydlig stämpling Det var bara att backa ett steg och plocka med sig den första och gå och betala....... Roligast är iallafall att det är något nytt som man inte visste om och att sekelskifteskeramiken här hemma fick en påfyllning.

Jag vet ju inte vad Eva Seeman fick för information i Skellefteå, men jag tycker att det låter mycket överraskande om Zickerman har haft något engagemang i "Keramisk konst i Orsa".
    Det har forskats lite grann i Orsa om detta företag, och bl.a. har Monika Wennergren och Kristina Klockar framställt en mycket trevlig folder om fabriken. Tyvärr har upplagan nu tagit slut, men förhoppningsvis skall det tryckas flera exemplar. Den som är intresserad kan nog beställa foldern här: monika.wennergren@bredband.net eller kristina.klockar@orsa.se
    Återger här lite kortfattat en del information som finns i foldern:
    Keramisk konst i Orsa skall ha startat i mitten av 1920-talet av en järnvägstjänsteman vid namn Möller. Det var i huvudsak gjutna föremål som tillverkades. Bl.a. lyckades Möller att få rättighet att tillverka keramikkopior av Döderhultarns figurer. Även kopior av Per Hasselblads statyer skall ha blivit gjutna där. Verksamheten upphörde dock i början av 1930-talet, och Möller flyttade till Skåne.
    Något föremål finns på Dalarnas museum och några hos Orsa kulturförvaltning.

Några uppgifter om Zickerman finns dock inte.
    Visar bild på en vas som jag köpte för några år sedan.

Reg.datum
    aug 2005
    Ska se om det går att få tack på en folder, tack för info! Finns det någon keramikverkstad som du inte har en pjäs ifrån eller inte vet något om? Verkar vara en fin samling som du har lyckats få ihop.

Detta låter mycket besynnerligt. Tage Zickerman kom hem från Paris typ 1909 och var verksam i Vittsjö norr om Hässleholm där han byggde en av de första starkeldsugnarna. hans hustru var kändare än Tage, hon var textilkonstnärinna.
    Själv är jag lycklig ägare till ett par TZ-grejor. Har inte bilderna på denna dator.
    Detta skrivet i alla hast, årtal och sådant kan diffa på ett och annat år eller så.

Reg.datum
    sep 2005
    Den lilla foldern ramlade ner idag. Ser ut att vara riktigt trevliga föremål, de där från Orsa. Hoppas att man springer på någon en dag.

De skrev även att de skulle försöka undersöka mer om uppgifterna om Zickermans inblandning. Vi hoppas på fortsättning.

Nu har jag hittat några till saker från Keramisk konst i Orsa.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •