Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Knoppölflaskor från ??????

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Knoppölflaskor från ??????

    jag har lyckats hitta fem knoppölflaskor med tre *** och på tre av dem finns bokstaven L och de andra två bokstaven H.
    under två av dem som det står L på finns det ett q under och på den sista finns det ett n.
    på den ena med H finns det ett m och på den andra ett s. det finns inget markerat angående liter eller stop och det finns ingen märkning i botten på dem. kan någon vara så snäll och informera mig vad detta betyder.
    tack på förhand

  • #2
    Vilken storlek är det på dem? 33 cl?
    De L-märkta är tillverkade av Surte år 1935 (n) och 1938 (q).
    De H-märkta kommer från Hammar och är från 1934 (m) och 1940 (s).
    Men jag tror inte det rör sig om knoppölsflaskor...

    Comment


    • #3
      Hej Per kan du motivera varför det ej skulle vara knoppisar ??

      Mvh mrmagic
      The future is unwritten lets create tomorrow

      Comment


      • #4
        Man slutar tillverka knoppisar 1932. Det borde väl vara fråga om "tungviktsflaskor" för kapsyler med korkinlägg av det slag som tillverkades 1932-1949.

        Comment


        • #5
          här kommer bilder på knoppölflaskorna

          skulle någon kunna se efter på mina bilder ( inte bästa kvalitet), och kanske berätta lite mer historia om desa flaskor och kanske deras värde. är det någon som är intresserad av att ge ett ärligt pris så är de till salu också.
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Dessa är som redan nämnts inte knoppölsflaskor, fr. tiden eft. -32. Intresset för dem är ännu så länge, vad jag vet, ringa och
            och värdet på dem likaså.
            Om du vill leta information kring flaskor överhuvudtaget, så finns under denna rubrik ett , vad jag tror, största svenska "arkivet" med information på en internetsajt. Använd sökfunktionen
            Last edited by Äjth; 2008-02-10, 13:11.
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

            Comment


            • #7
              vad för flaskor är det då????????

              jag fick till svars att det var inte några knoppölflaksor. vad är de för några då???
              DET FINNS DE TRE *** och det finns en bokstav imellan, sedan finns det som jag tidigare skrev ingen märkning på botten av någon av flaskorna.
              de har inte någon märkning av vad för mängd de kan innehålla.
              skall dessa flaskor gå till det "runda arkivet" eller?????
              snälla hjälp mig.

              Comment


              • #8
                Det är alltså som Per, FBQ och Äjth säger, inte knoppölsflaskor.
                Vanliga ölflaskor är det, dock med en viss ålder.
                Samlare torde det nog inte finnas så många av.
                Så här ser en knoppölsflaska ut.
                Bifogade filer

                Comment


                • #9
                  Här har du en länk, scrolla dig ner till bryggerier. Här har du folk som känner sina bryggeri-flaskor av nyare sort oxå. Själv är jag inte bra på de nya.
                  Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                  Comment


                  • #10
                    Nej curiosa, släng dem inte!

                    Det finns samlare av dessa flaskor också. De som har etiketter kan dessutom vara intressanta för bryggerisamlare.

                    Alkaflaskor (efter kapsylen tillverkad av Alka) skulle man kunna kalla dessa för att skilja dem från knoppölen. Formen är praktiskt taget densamma som dagens 33 cl, de har lite tjockare halsar (och tjockare glas).

                    Värdet någon tia styck eller åtminstone minst 60 öre (de går fortfarande att panta, men undvik automater :-))

                    Sedan har faktiskt knoppöl tillverkats efter 1932, se http://www.precisensan.com/antikforu...ead.php?t=7736, åtminstone 2/3 liter.
                    Last edited by Per; 2008-02-12, 12:35.

                    Comment


                    • #11
                      Jag misstänker en viss begreppsförvirring. När flasktypen fick en så kallad alkamynningsring kan de inte längre kallas knoppöl i och med att knoppen ersatts med en mynningsring för ALuminiumKApsyl ALKA blir förkortningen. 1930, -31 och -32 tillverkades flasktypen med både knopp och alkaring längst upp, efter -32 tillverkades det bara alkamynningsring på flasktypen, men resten av flaskan såg likadan ut. Nu är det den förhärskande storleken 1/3 lit jag skriver om, vad gäller 1/6 samt 2/3 lit förekommer avvikelser. En del av informationen har säkert någon skrivit om tidigare i denna tråd, detta är ett försök till sammanfattning..

                      Hur som helst, det gläder en gammal glasindustrihistoriskt intresserad nörd att det finns en viss kunskapstörst, och kan man mot förmodan tillföra något till en törstande i ämnet så är det gott.
                      --I de blindas rike är den enögde kung.--

                      Comment

                      Working...
                      X