Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugfångare med charm

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Flugfångare med charm

    Jag vet inte men visst är denna flugfångare trevligare en varm sommardag i stället för de där klibbiga banden med en massa flugor på.
    Bifogade filer

  • #2
    Det var den charmigaste flugfångare jag sett i glas, ser dem då och då men
    ingen med sån charm som din har Kallin.

    Här behöver man nog inte tveka på att den är antik.

    Comment


    • #3
      Hur fungerar den? Söt vätska i botten? Läcker!

      Comment


      • #4
        Lite saft i botten och de tokiga getingarna landar under glaset och flyger in för att lapa i sig av den smaskiga sötman. Den drift som fann vägen in i behållaren fungerar inte när de skall ut igen. "Varför ge sig av när här finns så mycket mums" När det ändå blir dags följer de fysikens lagar och ger sig iväg uppåt där det tyvärr sitter en glaskropp och den väg de kom in ger dem ingen återvändo. De dränks slutligen i sitt eget begär. Ack!!!!
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Äjth
          Lite saft i botten och de tokiga getingarna landar under glaset och flyger in för att lapa i sig av den smaskiga sötman. Den drift som fann vägen in i behållaren fungerar inte när de skall ut igen. "Varför ge sig av när här finns så mycket mums" När det ändå blir dags följer de fysikens lagar och ger sig iväg uppåt där det tyvärr sitter en glaskropp och den väg de kom in ger dem ingen återvändo. De dränks slutligen i sitt eget begär. Ack!!!!
          Mycket poetiskt beskrivet hur en geting går från det sockersöta livselixiret som saften utgör till den oundvilkiga döden som fysikens lagar tillser.

          Faktum är att man nästan aldrig ser dessa flugfångare kompletta med propp. De brukar ej heller ha någon trevlig glasmassa.
          Den jag förevisar är utrustad med bådadera.

          Comment


          • #6
            Jag kan inte heller säga att jag sett dessa MED propp och för den delen, har ringen suttit ända uppe vid mynningen, inte en bit ner som på denna. Mkt trevlig.
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

            Comment


            • #7
              Är inte getingfälla ett bättre namn? De kan inte alls konkurrera med klisterpappren när det gäller att fånga flugor.

              Comment


              • #8
                Visar gärna bild på mina två, tyvärr bägge utan propp men man kan inte begära allt!! Olika storlekar och dimensioner på dessa. Den med en kantnagg är jag personligen mest förtjust i.
                Bifogade filer
                Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                Comment


                • #9
                  FD Glasblåsaren

                  Hej! År 1900 kostade dom här flugfångarna 45 Kr för 100 st Örnberg & Andersson Häls: Ingemar Nilsson Fåglavik.
                  SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                  Comment


                  • #10
                    Så är jag då äntligen ägare till en flugfångare.
                    Ett absolut måste.
                    Ingen propp och alldelens för fint glas men man kan ju inte begära allt.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #11
                      Även jag....

                      ...har sent omsider blivit med flugfångare, inte så dum eller hur?
                      Saknar dessvärre som de flesta propp.........
                      Bifogade filer

                      Comment

                      Working...
                      X