Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Åhh, en sån ståtlig misse, Alegni! Förstår att han trivs i fönstret!

    Nu ska jag ge mig ut att fotografera min and som landade snyggt och prydligt i brevlådan idag! Bilder kommer!!!!
    Last edited by Cina PB; 2010-05-11, 14:40.

    Comment


    • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
      Då hälsar vi din son varmt välkommen till FM tråden. Roligt att han har fastnat för FM. Han har god smak!

      Senaste nytillskottet är en tidig sak, tidigt 1960-tal. Valen är jättefin!

      Han har en trevlig samling föremål. Trångt på hyllorna blir det också, och ja, det är nog ett problem för oss alla, att hitta plats åt våra saker.
      Överfulla hyllor ger mig huvudbry, och hjälp, jag behöver fler hyllor .... men var ska jag ställa dom???
      Har rensat ut en del föremål så just nu är det rätt så ok på mina hyllor men det fylls på hela tiden, så plocka runt på hyllorna börjar bli ett tidsfördriv!
      Tackar för välkomnandet!
      och informationen om valen!
      Ja, han har bra smak min son. En riktig liten estet, sitt övriga rum har han inrett i asiatisk stil. Väggen bakom hyllan, i mitt förra inlägg,
      är en fondvägg i guld som han valde tillsammans med en ljust jadegrön färg på övriga väggar.
      Han vet vad han vill ha.
      Tog fram några av de andra glasföremålen som trängdes på hyllorna (behöver också fler hyllor), dammas behövdes de också!
      Gjorde en lite intressant observation.

      Bild 1 & 2: Fågeln till höger märkt: Mantorp och den bulliga blå fågeln (FM?) är båda planslipade i botten och har likadana runda ögon.

      Bild 3: Brevpress, planslipad med rester av puntelmärke, alltså inte FM.
      Bifogade filer

      Comment


      • Ursprungligen postat av claesoland Visa inlägg
        Hej på er!

        Lite fakta om Ölandshyttans anknytning till Marcolin.
        Luigi Barbaro från Venedig
        (bror till Alessandro Barbaro http://www.signoretti.it/inglese/barbaro.asp)
        jobbade på FM i slutet på 60-talet till början 70-talet.
        Kom till Ölandshyttan ca 1975 och jobbade där till och från ett 10-tal år.
        Här är lite bilder på Luigis glaskonst!
        Forts.....

        Sköldpaddan (eller vad det är?) är likadan som claesoland visar i inlägget ovan, enda skillnaden är att denna sitter på en sockel med ringar i botten. Formgivare antagligen då Luigi Barbaro, som jobbat på FM. Skölpaddan har likadana runda ögon som fåglarna från Mantorp och FM(?) Denna köpte min son när han var 5 år.

        Sist men inte minst en liten millefiori-fisk som inte har någon identitet. Men får följa med, då min son verkar ha haft en dragning åt italienskt glas en längre tid.

        Högst på önskelistan just nu ligger: En FM-Budda i guld, Asien och FM i ett= det bästa av två världar. Matchar ju dessutom guldväggen väldigt bra...
        Och Alegnis gul/svarta räv (som du haft i din avatar) vilken var en av de "finaste han hade sett" Säkert svåra rackare att få tag på, men skulle ni få nys om någon får ni gärna kontakta mig.

        Funderar på om det finns en koppling mellan fåglarna och sköldpaddan med de runda ögonen. Har Mantorp haft några italienare?

        Tack för att ni visar upp era fina föremål!
        Bifogade filer

        Comment


        • De är här!!!

          Äntligen! En and och en duva har hittat hem. Invägning på smått blygsamma 768 gram för anden, och betydligt maffigare 1 443 gram för duvan. De mådde bra vid ankomsten, och verkar återhämta sig bra efter sina respektive resor.

          Anden är otroligt uttrycksfull, kan onekligen se likheterna med livs levande gräsand. Vill minnas att Alegni har en likadan... Duvan är en härlig pjäs av neodymiumglas. Hittade ett par små mörka prickar ingjutna i glasmassan nertill, samt ett par minimala små utbuktningar fram på bröstet (inga hack, utan mer som skrovligt i glaset).

          Etiketterna är inte likadana och ingen av fåglarna är vare sig ringmärkt eller graverad.

          Tidigt i den här tråden fälldes kommentar i stil med att det börjar smått, sen är man fast. Okej, jag är fast nu!

          Bilder på anden och dess etikett, samt duvan i solljus resp lågenergilampsken samt dess etikett. Tre fåglar inalles - ingen med likadan etikett.

          /Cina
          Bifogade filer

          Comment


          • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
            Fina färger. En sådan brevpress önskade jag mig i födelsedagspresent för några år sedan men det blev inte av att jag fick en .... men nu när jag har flera andra föremål i just denna färgkombination så "saknar" jag den inte i min samling.

            På andra bilden, bredvid etiketten, syns signeringen. Är den signerad bredvid etiketten? Jag frågar eftersom FM inte brukar signera på sidan.....
            Hej! Jo den är signerad på sidan med "FM Ronneby Sweden".

            Comment


            • Ursprungligen postat av ObdevilX Visa inlägg
              Jag tror nog att den lilla blå fågeln är Gränna. Men säkrast vore om pappa fick kolla in den,

              Paul Padoan
              Tack, roligt att veta. :-)

              Comment


              • Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                Bild 1 & 2: Fågeln till höger märkt: Mantorp och den bulliga blå fågeln (FM?) är båda planslipade i botten och har likadana runda ögon.
                Ser ut som en liten blå fågel från FM.


                Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                1) Sist men inte minst en liten millefiori-fisk som inte har någon identitet.

                2) Högst på önskelistan just nu ligger: En FM-Budda i guld, Asien och FM i ett= det bästa av två världar.
                Och Alegnis gul/svarta räv (som du haft i din avatar) vilken var en av de "finaste han hade sett" Säkert svåra rackare att få tag på, men skulle ni få nys om någon får ni gärna kontakta mig.

                3) Funderar på om det finns en koppling mellan fåglarna och sköldpaddan med de runda ögonen. Har Mantorp haft några italienare?
                1) jag får lite Kina vibbar på fisken

                2) jag håller ögonen öppna! Jag har bara sett en FM räv, den som jag köpte, och det var på Tradera, från en säljare i Göteborg.
                Är det någon annan som sett en sådan räv, ni som är runt på en massa loppisar och mässor?

                3) jag har hört några obekräftade uppgifter, men än så länge är det obekräftade uppgifter, och då är det inte värt att nämna.

                Härliga färger i sköldpaddan!
                Last edited by alegni; 2010-05-13, 01:09.

                Comment


                • Ursprungligen postat av Poppe Visa inlägg
                  Hej! Jo den är signerad på sidan med "FM Ronneby Sweden".
                  Tack för ditt svar.

                  Comment


                  • Ursprungligen postat av Cina PB Visa inlägg
                    Äntligen! En and och en duva har hittat hem. Anden är otroligt uttrycksfull, kan onekligen se likheterna med livs levande gräsand. Vill minnas att Alegni har en likadan... Duvan är en härlig pjäs av neodymiumglas.
                    Visst är dom fina!
                    Det stämmer bra det, att jag har en likadan and, i denna färgkombination. Jag hittade först en fisk, och tänkte den färgkombinationen har jag inte sett förut, men sedan blev det en and, en ekorre och en katt .... så nu passar jag mig för att säga att något är ovanligt. Katten var ju med nyligen, inlägg 1380, och dom andra ser ni här: http://precisensan.com/antikforum/sh...postcount=1161

                    Ursprungligen postat av Cina PB Visa inlägg
                    Tidigt i den här tråden fälldes kommentar i stil med att det börjar smått, sen är man fast. Okej, jag är fast nu!

                    Comment


                    • Lite smått och gott!

                      Hej igen!
                      Haft problem med uppladdning av bilder. Nu äntligen verkar det fungera igen. Skickar in några fina fiskar. Är väldigt glad för min B-673 som verkligen är i fin kondition. Undrar dock varför munnen är avkapad och slipad. Den kan ju inte stå på den ytan. Alegni trodde att det kanske var puntelmärket som suttit där. Låter ju rimligt! Kanske Hirvi eller Mike. har någon annan förklaring.

                      Mvh. BirgerClick image for larger version

Name:	006.jpg
Views:	1
Size:	76,4 KB
ID:	491292

                      Click image for larger version

Name:	008.jpg
Views:	1
Size:	41,1 KB
ID:	491293

                      Click image for larger version

Name:	012.jpg
Views:	1
Size:	71,5 KB
ID:	491294

                      Comment


                      • Lite mera helggodis!

                        Hej igen!

                        Kan ju inte låta bli att skicka in lite andra små fynd jag gjort senaste tiden, av lite blandad kompott. Fick en mycket snygg spov, tror jag? från tradera samt en härlig hund M-575 (öron ner) kostade 1kr!!!! Den lilla vackra ugglan är köpt på Ebay och kom inflaxande igår.

                        Jag får hålla med Cina PB. Det börjar med en liten sak och sen är man fast,fast,fast

                        Mvh. Birger!Click image for larger version

Name:	009.jpg
Views:	1
Size:	104,8 KB
ID:	491295

                        Click image for larger version

Name:	025.jpg
Views:	1
Size:	55,1 KB
ID:	491296

                        Click image for larger version

Name:	018.jpg
Views:	1
Size:	40,2 KB
ID:	491297

                        Click image for larger version

Name:	019.jpg
Views:	1
Size:	60,4 KB
ID:	491298

                        Comment


                        • Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
                          Hej igen!
                          Haft problem med uppladdning av bilder. Nu äntligen verkar det fungera igen. Skickar in några fina fiskar. Är väldigt glad för min B-673 som verkligen är i fin kondition. Undrar dock varför munnen är avkapad och slipad. Den kan ju inte stå på den ytan. Alegni trodde att det kanske var puntelmärket som suttit där. Låter ju rimligt! Kanske Hirvi eller Mike. har någon annan förklaring.

                          Mvh. Birger[ATTACH]61701[/ATTACH]

                          [ATTACH]61702[/ATTACH]

                          [ATTACH]61703[/ATTACH]
                          Jag tror att fisken är gjord för att se ut som den gör,
                          den ar gjord i ett stycke så pipan (spiken) har suttit där munnen är slipad,
                          ingen puntel på den, båda ytorna slipade efter den lämnat hyttan,
                          det finns mycket (tänk) bakom detta anser jag,
                          dom var duktiga på flera vis på FM.
                          Hirvi
                          SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                          Comment


                          • katt på vift!

                            Hej Hirvi!
                            Tack för ditt svar. Uppskattar verkligen den djupa kunskap om glaskonst, tekniker mm. som du och andra på tråden äger. Tack för att ni delar med er av den. Det möjliggör ju för en nybörjare som jag, att också förstå mer om denna ädla konst. Dessutom så inspirerar det mig till mer än att bara samla.

                            Kan inte låta bli att visa en katt som kommit till mitt hem. Är som alla katter lite egensinnig och vill inte komma in. Jag fick därför fota av den ute. Jag tror nog ändå att den snart vill komma in, den blir väl hungrig någon gång?

                            Trevlig helg.Birger!
                            Click image for larger version

Name:	004.jpg
Views:	1
Size:	39,2 KB
ID:	491320

                            Click image for larger version

Name:	003.jpg
Views:	1
Size:	42,2 KB
ID:	491321

                            Comment


                            • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                              Ser ut som en liten blå fågel från FM.

                              1) jag får lite Kina vibbar på fisken

                              2) jag håller ögonen öppna! Jag har bara sett en FM räv, den som jag köpte, och det var på Tradera, från en säljare i Göteborg.
                              Är det någon annan som sett en sådan räv, ni som är runt på en massa loppisar och mässor?

                              3) jag har hört några obekräftade uppgifter, men än så länge är det obekräftade uppgifter, och då är det inte värt att nämna.

                              Härliga färger i sköldpaddan!
                              Tack för svaren!
                              Kul att få lära sig lite mer och få synpunkter från er som är hemma på FM:s produktion. Satt i går med min son och kikade igenom denna gedigna tråd, hur mycket vackert som helst! Tänkte i mitt stilla sinne att det skulle vara trevligt med ett gemensamt fotoalbum. Bilder på, som Alegni kallar det "fågel, fisk och mitt i mellan". Signaturer och etiketter samt kommentarer med beteckning/katalognr. Jag vet inte riktigt hur detta skulle gå till, säkert ett hästjobb, men det har visats så mycket fint att det skulle vara kul att se bilderna på ett överskådligt sätt. Sedan blir man ju riktigt inspirerad av alegnis fina album

                              Fina fynd som trillat in de sista dagarna! Cina PB:s vackra and och duvan i neodymium-glas. Samt birgers fina växande samling, den lilla hunden för 1kr
                              grattis!

                              Återkommer med en vit svan med röda ögon, såg en liknande någonstans här i tråden med en äldre etikett.

                              Trevlig fredagskväll!

                              Comment


                              • Hej!
                                Är det en FM som har flugit in hos mig tro? Eller är den en kopia på FMs fågel? Blank botten (som min FM katt)

                                Comment

                                Working...
                                X