Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
    Tack för bilderna. Vilken fin fågel ... grattis!

    Etiketten .... ja, nu började jag fundera!

    " Det som köps idag behöver inte vara tillverkat igår.....
    med det menar jag att något kan stå på hyllan i affären, kortare eller längre perioder. "


    Den etiketten som sitter på din fågel fanns mellan ca 1965 - 1970-71.
    1971 användes en FM etikett med silver i botten, och svart text.

    Så din fina fågel kan ha stått ett bra tag i affären innan den såldes, och din mans morfar fick den i present.

    Jag lånar över en bild från inlägg 366
    http://precisensan.com/antikforum/sh...&postcount=366
    Hej, och tack för gratulationerna! Och etiketten ja, där fick ju jag lite att le åt, för det betyder ju att fågeln är ännu äldre än vad vi trodde. Vi kan alltså ha en potentiell 40-åring i hyllan?! Spännande och fascinerande...

    Comment


    • Ursprungligen postat av Cina PB Visa inlägg
      Hej, och tack för gratulationerna! Och etiketten ja, där fick ju jag lite att le åt, för det betyder ju att fågeln är ännu äldre än vad vi trodde. Vi kan alltså ha en potentiell 40-åring i hyllan?! Spännande och fascinerande...

      Visst är det spännande! Små detaljer säger en hel del. Det är därför jag alltid frågar om etikett - hur ser etiketten ut??? - för färg och text hjälper till att tidsdatera. Det kan t.ex. stå Handiwork, Handsculptured osv. så det räcker inte att säga att det står FM Konstglas Ronneby, det är det där lilla extra som är viktigt!
      Och om det dessutom finns en inskription i botten .... ja, den säger också en hel del. Alla dessa detaljer hjälper till när man ska försöka svara på en fråga.
      Av den anledningen "tjatar" jag alltid om stora, tydliga bilder, storlek på föremålet, visa etikett och inskription!!!!


      I inlägg nr 96-99 finns en hel del etiketter att beskåda.


      .

      Comment


      • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
        Tack för det! Som sagt, fin fågel och fina färger!
        Du skriver inget mått på fågeln men jag plockade fram ögonmåttet, och det säger uppskattningsvis 20 cm. ... Rätt eller fel?
        .
        20 cm var mycket bra gissat . Strax över 21 cm är fågeln.

        Comment


        • Kan vara Gränna

          Jag tror nog att den lilla blå fågeln är Gränna. Men säkrast vore om pappa fick kolla in den,

          Paul Padoan




          Ursprungligen postat av Rosita Visa inlägg
          Mina Fm Ronneby´s
          Blå katten o lilla fågeln har etikett. Blå ankan har inte etikett, men det måste väl va en FM Ronneby va?

          Comment


          • Sköldpadda.

            Hej!
            Här kommer en sköldpadda på ca 1,3kg.
            Den är 16 cm lång. Signeringen är Fm Ronneby Sweden
            m97 .150 om jag tyder det rätt.
            Bifogade filer

            Comment


            • Hej!

              Maffig Sköldpadda
              Rainbow...Det finns M77 som är en skölpadda...Kan det vara signeringen
              Du får ta en bild...Alltid intressan för en Nörd

              Godkväll
              Pjotr

              Comment


              • Brevpress.

                Ursprungligen postat av Pjotr Visa inlägg
                Hej!

                Maffig Sköldpadda
                Rainbow...Det finns M77 som är en skölpadda...Kan det vara signeringen
                Du får ta en bild...Alltid intressan för en Nörd

                Godkväll
                Pjotr
                Hej!
                Pjotr du har rätt. Det ska vara M77. Skickar med en bild på signeringen.

                Skickar med några bilder på en brevpress som har flugit ända
                från USA. Signeringen på den är bara Fm Ronneby Sweden.
                Bifogade filer
                Last edited by Rainbow; 2010-05-07, 23:00.

                Comment


                • Ursprungligen postat av Rainbow Visa inlägg
                  Skickar med några bilder på en brevpress som har flugit ända
                  från USA. Signeringen på den är bara Fm Ronneby Sweden.
                  Snygg! Det ser mer ut som en sol i din, mina brevpressar är det blommor i.
                  Några bilder på mina brevpressar, i andra färger. Och den gröna tittar på mig med sina "ögon"!
                  Båda signerade FM Ronneby Sweden, och med silveretikett Handiwork FM Konstglas Ronneby Sweden:





                  Ursprungligen postat av Rainbow Visa inlägg
                  Här kommer en sköldpadda på ca 1,3kg.
                  Den är 16 cm lång. Signeringen är Fm Ronneby Sweden
                  m97 .150 om jag tyder det rätt.
                  Mycket fin... en favorit med grått! Fin form, ibland är dom lite lägre, mer långdragna, men just den här med lite höjd över ryggen är otroligt vacker.
                  Min har också höjd över ryggen, och är en av mina favoriter. Min sköldpadda är faktiskt en av mina första FM föremål.
                  Min sköldpadda hittar du här: http://precisensan.com/antikforum/sh...&postcount=122

                  Skickar med en katalogbild till dig .....

                  ..... och även dagens sköldpadda, Fred (18 cm lång), kan väl få vara med på ett hörn!! http://www.marcolinartcrystal.com/sh..._image&pID=229
                  Bifogade filer
                  Last edited by alegni; 2010-05-09, 23:25.

                  Comment


                  • Kul med så många fina bilder och nya föremål som dyker upp!
                    Tänkte passa på att presentera PES kanske yngste FM-samlare?
                    Min son, som är 9 år, har fått följa med mig på loppisar sedan han var riktigt liten. Tidigt har han haft en förkärlek för föremål av glas och porslin. En hel del saker har fått följa med honom hem och ställts i hyllan på hans rum. När jag köpte FM-pandan, som jag visat tidigare i tråden, blev han frälst i den. Självklart åkte den in i hyllan. I bland när jag suttit vid datorn och kikat på PES, har han kommit in och kommenterat FM-föremålen.
                    Intressen är till för att odlas, så jag svor lite över att jag gjort mig av med guldpäronet som gjorde att jag hittade PES första gången. Som tur var hittade jag ett nytt! Nu har han fått i hop en liten samling. När jag fotade min sons samlingar upptäckte jag att han redan har en blå liten FM-pippi sedan länge tillbaka!, samt en svan jag är osäker på, en sköldpadda(?) från Ölandshyttan (som har koppling till FM) och en fågel med bubblor med planslipad botten, märkt Mantorp, som lätt skulle kunna misstas för FM, för den oinvigde.
                    Visar lite bilder på FM-samlingen, gyttret som behöver organiseras och identfieras och senaste nytillskottet i form av en val.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • Bidrar med en brevpress som jag köpte i helgen (ursäkta för mobilbilderna).
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • God kväll allesammans!

                        Hittade precis en FM katalog från 1986 (?) på Tradera, om någon är intresserad. Länk:

                        Köp och sälj Svenska signerade konstglas - övriga enkelt och hållbart på Tradera. Stort utbud av begagnade och oanvända saker på Sveriges största cirkulära marknadsplats


                        Tiden går ut 15 maj vid kl 23.

                        Väntar hem en flyttfågel vilken dag som helst. Nej, förlåt - två! Bilder kommer, under förutsättning att fåglarna lyckats orientera sig hit oskadda.

                        /Cina

                        Comment


                        • Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                          Tänkte passa på att presentera PES kanske yngste FM-samlare?
                          Min son, som är 9 år, har fått följa med mig på loppisar sedan han var riktigt liten.

                          Då hälsar vi din son varmt välkommen till FM tråden. Roligt att han har fastnat för FM. Han har god smak!


                          Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                          Visar lite bilder på FM-samlingen, gyttret som behöver organiseras och identfieras och senaste nytillskottet i form av en val.

                          Senaste nytillskottet är en tidig sak, tidigt 1960-tal. Valen är jättefin!

                          Han har en trevlig samling föremål. Trångt på hyllorna blir det också, och ja, det är nog ett problem för oss alla, att hitta plats åt våra saker.
                          Överfulla hyllor ger mig huvudbry, och hjälp, jag behöver fler hyllor .... men var ska jag ställa dom???
                          Har rensat ut en del föremål så just nu är det rätt så ok på mina hyllor men det fylls på hela tiden, så plocka runt på hyllorna börjar bli ett tidsfördriv!

                          Comment


                          • Ursprungligen postat av Poppe Visa inlägg
                            Bidrar med en brevpress som jag köpte i helgen (ursäkta för mobilbilderna).
                            Fina färger. En sådan brevpress önskade jag mig i födelsedagspresent för några år sedan men det blev inte av att jag fick en .... men nu när jag har flera andra föremål i just denna färgkombination så "saknar" jag den inte i min samling.

                            På andra bilden, bredvid etiketten, syns signeringen. Är den signerad bredvid etiketten? Jag frågar eftersom FM inte brukar signera på sidan.....

                            Comment


                            • Ursprungligen postat av Cina PB Visa inlägg
                              Hittade precis en FM katalog från 1986 (?) på Tradera, om någon är intresserad. Länk:
                              Köp och sälj Svenska signerade konstglas - övriga enkelt och hållbart på Tradera. Stort utbud av begagnade och oanvända saker på Sveriges största cirkulära marknadsplats

                              Tiden går ut 15 maj vid kl 23.
                              Den katalogen kan jag rekommendera. En katalog som jag har haft både nytta och glädje av. Katalogen är uppskattningsvis från 1983.

                              Ursprungligen postat av Cina PB Visa inlägg
                              Väntar hem en flyttfågel vilken dag som helst. Nej, förlåt - två! Bilder kommer, under förutsättning att fåglarna lyckats orientera sig hit oskadda.
                              Spännande! Vi ser fram emot bilder..... fåglar brukar vara duktiga på att hitta hem!

                              Comment


                              • Här kommer en fin liten FM katt ...... han gillar att sitta i fönstret och titta på utsikten, han trivs i solen!

                                ca 16,5 cm hög
                                Bifogade filer
                                Last edited by alegni; 2010-05-11, 02:27.

                                Comment

                                Working...
                                X