Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hej!
    Tack Birger för Motherlove informationen.
    Även tack till Pjotr för bilden på guldbuddhan.

    Här kommer en närbild på en Pelikan tror jag.
    Bifogade filer

    Comment


    • Det var som rackar'n...

      Hej!

      Helt ny på PES av andra skäl, och så hamnade jag här! Har ägnat eftermiddagen åt att läsa/ögna igenom tråden här och börjar alltmer inse vad jag räddade från soptippen!

      Min mans mormor avled efter jul, och i röjningen efter henne var ingen intresserad av den stora glasfågeln. Någonting inom mig tyckte det vore synd att kasta bort den bara så där utan vidare, varför den fick följa med oss hem. Och visst, har konstaterat att det med största sannolikhet är en C-640, en 20 cm hög pelikan med matchvikt på strax över 1,1 kg. Endast etikettmärkt, men med etiketten intakt. Fick igår veta att min mans morfar fick den i 50-årspresent 1975 av sina systrar.

      Så nu går jag på glasjakt här hemma! Har alltid tyckt om glas och köpt på mig bl.a. lite av Monica Bratts röda Reijmyreglas, samt en del krackelerade Skansenföremål, men nu har jag nog trillat dit ordentligt! Har verkligen frossat i vackra föremål här inne nu, och är glad åt att kunna bidra till att hålla tråden vid liv ett tag till!

      Comment


      • Hej!

        Välkommen till tråden och PES......Intressant med fågeln..... har du bild på den och hur ser etiketten ut.

        Mvh Pjotr

        Comment


        • Ursprungligen postat av Rainbow Visa inlägg
          Här kommer en närbild på en Pelikan tror jag.
          Fina färger. Den ser jättefin ut!

          Gärna fler bilder, gärna en helbild av fågeln!



          Ursprungligen postat av Rainbow Visa inlägg
          Här kommer en superläcker haj och en fågel.
          Fin haj, och jättefin fågel med grått inlägg!

          Jag har flertalet färgvarianter i min samling men jag återkommer alltid till det grå. Det är och förblir min favorit!
          Det var genom det grå inlägget som jag fastnade för just FM/Marcolin. Först efter många år började jag köpa även de andra färgkombinationerna.....

          .
          Last edited by alegni; 2010-04-28, 03:16.

          Comment


          • Ursprungligen postat av Cina PB Visa inlägg
            Någonting inom mig tyckte det vore synd att kasta bort den bara så där utan vidare, varför den fick följa med oss hem. Och visst, har konstaterat att det med största sannolikhet är en C-640,
            Hej!

            Välkommen till PES och FM tråden!

            Oj, oj, oj! Aldrig kasta! Jag blir alldeles förskräckt!

            Vad skönt att du förbarmade dig över fågeln! .... Men om ingen vill ha ett föremål så är nog det bästa att skänka det till t.ex. Myrorna eller Kupan, så kan dom förhoppningsvis sälja och få in lite pengar. Jag har skänkt en hel del till både Myrorna och Kupan, då kan någon annan få glädje av det som jag inte längre behöver eller vill ha. ..... Eller om man har ork och lust, sälja på Tradera.

            Det vore intressant att få se bilder på din fågel. Eftersom du vet årtal, 1975, så blir det extra intressant att se form, färg och etikett. Då vet vi vad som fanns just det året, och det är värdefull information för FM samlare.

            .
            Last edited by alegni; 2010-04-28, 03:37.

            Comment


            • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
              Fina färger. Den ser jättefin ut!

              Gärna fler bilder, gärna en helbild av fågeln!

              .
              Här kommer en helbild på fågeln .
              Bifogade filer

              Comment


              • Hej!

                Här kommer en Gås (tror jag) enbart med etikett

                Mvh Pjotr
                Bifogade filer

                Comment


                • Min pelikan.

                  Ursprungligen postat av Pjotr Visa inlägg
                  Hej!

                  Välkommen till tråden och PES......Intressant med fågeln..... har du bild på den och hur ser etiketten ut.

                  Mvh Pjotr
                  Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                  Hej!

                  Välkommen till PES och FM tråden!

                  Oj, oj, oj! Aldrig kasta! Jag blir alldeles förskräckt!

                  Vad skönt att du förbarmade dig över fågeln! .... Men om ingen vill ha ett föremål så är nog det bästa att skänka det till t.ex. Myrorna eller Kupan, så kan dom förhoppningsvis sälja och få in lite pengar. Jag har skänkt en hel del till både Myrorna och Kupan, då kan någon annan få glädje av det som jag inte längre behöver eller vill ha. ..... Eller om man har ork och lust, sälja på Tradera.

                  Det vore intressant att få se bilder på din fågel. Eftersom du vet årtal, 1975, så blir det extra intressant att se form, färg och etikett. Då vet vi vad som fanns just det året, och det är värdefull information för FM samlare.

                  .
                  Tack för välkomnandet!

                  Bild på min pelikan; etikett, helbild samt botten. Den borde vara tillverkad 1974, då min mans morfar fyllde 50 år 1 januari 1975, mycket troligt att den är köpt helt ny i butik.

                  Click image for larger version

Name:	DSCN4361 - Kopia.jpg
Views:	1
Size:	66,8 KB
ID:	490805
                  Click image for larger version

Name:	DSCN4358 - Kopia.jpg
Views:	1
Size:	78,1 KB
ID:	490806
                  Click image for larger version

Name:	DSCN4366 - Kopia.jpg
Views:	1
Size:	58,6 KB
ID:	490807

                  Comment


                  • Är det inte en Tukan?

                    Comment


                    • Vad jag förstått så är det enligt katalogerna en pelikan, fast jag tänkte tukan jag med.

                      Comment


                      • Ursprungligen postat av Cina PB Visa inlägg
                        Vad jag förstått så är det enligt katalogerna en pelikan, fast jag tänkte tukan jag med.
                        Hej Cina Pb!
                        Välkommen till tråden!Jo visst är det en pelikan. modellnr. C-640. Den är lika stilig som min som jag hade som fredagsgissning för 2v. sedan. Du har min på sidan 133.Din har dock en snygg etikett, det saknas min.
                        Mvh. Birger!
                        Last edited by birger; 2010-04-30, 00:06.

                        Comment


                        • Tack, Birger (hette min salig farfar, förresten!)!

                          Jo, visst är pippin stilig, inte tal om annat, även om jag från en början inte riktigt visste hur jag skulle förhålla mig till den. Men nu, efter att ha läst igenom så gott som hela den här tråden, så inser jag alltmer vilka konstverk dessa figurer handlar om, och vilket hantverk det är att framställa dem.

                          FM-jakten har bara börjat här hemma, inser jag!

                          Comment


                          • Ursprungligen postat av Rainbow Visa inlägg
                            Här kommer en helbild på fågeln
                            Tack för det! Som sagt, fin fågel och fina färger!
                            Du skriver inget mått på fågeln men jag plockade fram ögonmåttet, och det säger uppskattningsvis 20 cm. ... Rätt eller fel?



                            Ursprungligen postat av Pjotr Visa inlägg
                            Här kommer en Gås (tror jag) enbart med etikett
                            Det är nog en gås, får lite Nils Holgersson vibbar! Trevlig fågel! En färgkombination som bryter av på hyllan,
                            jag har två vita storkar med orange näbb. De lyser upp bland de grå .....

                            .

                            Comment


                            • Ursprungligen postat av Cina PB Visa inlägg
                              Bild på min pelikan; etikett, helbild samt botten. Den borde vara tillverkad 1974, då min mans morfar fyllde 50 år 1 januari 1975, mycket troligt att den är köpt helt ny i butik.

                              Tack för bilderna. Vilken fin fågel ... grattis!

                              Etiketten .... ja, nu började jag fundera!

                              " Det som köps idag behöver inte vara tillverkat igår.....
                              med det menar jag att något kan stå på hyllan i affären, kortare eller längre perioder. "


                              Den etiketten som sitter på din fågel fanns mellan ca 1965 - 1970-71.
                              1971 användes en FM etikett med silver i botten, och svart text.

                              Så din fina fågel kan ha stått ett bra tag i affären innan den såldes, och din mans morfar fick den i present.

                              Jag lånar över en bild från inlägg 366
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • Ursprungligen postat av bege Visa inlägg
                                Är det inte en Tukan?
                                Ursprungligen postat av Cina PB Visa inlägg
                                Vad jag förstått så är det enligt katalogerna en pelikan, fast jag tänkte tukan jag med.

                                Jag tänkte också tukan första gången jag såg denna fågel men som sagt, enligt katalogen så är det en pelikan!

                                min fågel hittar ni här:


                                katalogbild hittar ni här:


                                .

                                Comment

                                Working...
                                X