Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Det skulle kunna vara P.Hoff från reijmyre som har gjort hjorthuvudet!

    Comment


    • Hej Christoffer85!
      Intressant! Helt klart är det hög kvalitet på arbetet och det finns vissa likheter med FM-älghuvudet på inlägg 165 här på tråden. Marcolinbröderna var ju verksamma där en tid så varför inte! Reijmyre kan nog inte uteslutas. Tack för uppslaget!
      Mvh. Birger!

      Comment


      • Hej Hirvi!
        Så rätt du har. Det är två skilda saker att kunna beskriva hur något ska utföras och sedan få det utfört. " det är lätt att säga tulpanros men göra det" Själv är det just det fantasifulla, naiva och att varje glasfigur oavsett om det är ett djur, brevpress, lampa, vas mm. på något vis är unik, som tilltalar mig i FM's produktion. Det gäller även Marcolin av äldre produktion. Kul att du också tyckte hjorthuvudet var av hög kvalitet, jag tycker själv att det finns mycket FM över det.

        Comment


        • Tack för att du skrivit det så bra alegni, det tar sin tid att formulera sin text.

          Rudolf Kosa var nog en kortare tid på -60 talet med Marcolin,
          sedan var han nog på några mer bruk i Småland, han slutade med glas sedan
          kanske penningen som styrde.

          Jag är tveksam om det spreds så mycket kunskap till andra bruk när FM slog igen, det var ju säkert ett lagarbete på FMs produkter oxå,
          men dom var nog några få stycken som gjorde slutklämmen på dom finare djurpjäserna, när det kunniga gänget slutade här så fanns det inte så mycket kvar att sprida till andra bruk,
          Gränna glashytta har ju gjort fantastiska djurpjäser,
          det ligger väl i släkten.
          Hirvi
          SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

          Comment


          • Förlåt Alegni!
            Missade att det var ditt inlägg, håller med Hirvi, väl skrivet och tänkt. Samlare är vi alla men det som driver oss är nog inte vad som blir värdefullt i framtiden utan vad som tilltalar oss nu. Visst var det ändå intressant med Reijmyre som möjlig tillverkare av hjorthuvudet.
            Mvh. Birger!

            Comment


            • Ursprungligen postat av christoffer85 Visa inlägg
              Det skulle kunna vara P.Hoff från reijmyre som har gjort hjorthuvudet!
              försökte lite snabbt hitta något om Paul Hoff och såg en referens här på PES, och det talades om Reijmyre,
              Paul Hoff och årtalen 1984-1985, serie djurfigurer.

              Marcolin och Reijmyre var slutet 1950-talet.

              " Vid 50-talets mitt anställdes tre italienare, vilka var synnerligen skickliga i att på fri hand tillverka allehanda slags figurer av glas, främst djur. Efter 5 år slutade dessa för att starta egna hyttor.
              Den yrkesskicklighet som krävdes för att tillverka figurer på fri hand fanns inte bland den kvarvarande personalen. Problemet löstes genom att man stöpte glas i formar och på så sätt fick fram en grundform som efter uppvärmning kunde bearbetas vidare till det slutliga utseendet. "



              Ett FM hjorthuvud finns att beskåda i inlägg 1010.



              Birger, kan du ta lite fler bilder.....
              lite fler närbilder så man ser mer detaljer, t.ex. ögonen mm.
              och vad har du för mått på hjorthuvudet?


              Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
              Jag är tveksam om det spreds så mycket kunskap till andra bruk när FM slog igen, det var ju säkert ett lagarbete på FMs produkter oxå,
              men dom var nog några få stycken som gjorde slutklämmen på dom finare djurpjäserna, när det kunniga gänget slutade här så fanns det inte så mycket kvar att sprida till andra bruk,
              ..... det kanske inte spreds så mycket kunskap som jag antog.
              Men var alla skickliga glasblåsare (på FM) italienare som senare åkte tillbaka till Italien. Åkte alla hem? Vilka blev kvar i Sverige? Och jag tänkte inte bara på när FM stängde ner i Ronneby utan löpande under åren.
              Vi känner till Ölandshyttan: http://precisensan.com/antikforum/sh...&postcount=573


              Det finns fortfarande många obesvarade frågor ..... vi får fundera vidare!

              .
              Last edited by alegni; 2010-04-09, 00:47.

              Comment


              • Hej Alegni!
                Här kommer lite mer bilder på hjorthuvudet, är ingen riktig fena på det här med bilder men jag hoppas de duger. Måtten är 23 cm hög, utan sockel, samt 13 cm lång.
                Mvh Birger!Click image for larger version

Name:	Hjort 001.jpg
Views:	1
Size:	54,5 KB
ID:	488703

                Click image for larger version

Name:	Hjort 006.jpg
Views:	1
Size:	102,3 KB
ID:	488704

                Click image for larger version

Name:	Hjort 005.jpg
Views:	1
Size:	97,7 KB
ID:	488705

                Click image for larger version

Name:	Hjort 004.jpg
Views:	1
Size:	57,8 KB
ID:	488706

                Click image for larger version

Name:	Hjort 003.jpg
Views:	1
Size:	91,8 KB
ID:	488707

                Comment


                • Tycker inte jag minns den här färgkombinationen här tidigare, men ... Tror det är FM pga form och slipad botten bl a. Vikt: 900 g.
                  Söffe
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • Ursprungligen postat av söffe Visa inlägg
                    Tycker inte jag minns den här färgkombinationen här tidigare, men ... Tror det är FM pga form och slipad botten bl a. Vikt: 900 g.
                    Söffe
                    Hej Söffe!

                    Fina färger! Ja, detta är FM.

                    här är exempel på några olika färgkombinationer:


                    .

                    Comment


                    • Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
                      Här kommer lite mer bilder på hjorthuvudet, är ingen riktig fena på det här med bilder men jag hoppas de duger.
                      Måtten är 23 cm hög, utan sockel, samt 13 cm lång.
                      Hej Birger!

                      Tack för bilderna. Hjorthuvudet är jättefint! Nu verkligen framkommer det hur fint det är! Jättebra bilder!

                      Jag har suttit och tittat på dina bilder, begrundat färg och form på både sockeln och hjorthuvudet, tittat på olika detaljer .... och jag är fortfarande osäker på om detta är FM eller inte.

                      Vad tror du om sockeln? Kan man vara säker på att det är en orginalsockel??? Hjorthuvudet kanske inte hade någon sockel från början??? Denna typ av sockel (färg och form) har jag inte sett tidigare hos FM, men det kan självklart förekomma variationer som jag inte känner till.

                      Är det FM? Är det Gränna? Eller ...???

                      Med tanke på att vi har inget "facit" när det gäller FM så kan jag inte vara helt säker. Jag kan bara jämföra med de FM föremål som jag har sett tidigare, jämföra färg och form, och då tycker jag att det inte riktigt stämmer med FM.

                      Det kan ju, i och för sig, vara tidig produktion, och variationer förekommer under åren, så jag får nog dessvärre lämna öppet för vem som tillverkat hjorthuvudet.



                      .
                      Last edited by alegni; 2010-04-11, 05:33.

                      Comment


                      • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                        Hej Birger!

                        Tack för bilderna. Hjorthuvudet är jättefint! Nu verkligen framkommer det hur fint det är! Jättebra bilder!

                        Jag har suttit och tittat på dina bilder, begrundat färg och form på både sockeln och hjorthuvudet, tittat på olika detaljer .... och jag är fortfarande osäker på om detta är FM eller inte.

                        Vad tror du om sockeln? Kan man vara säker på att det är en orginalsockel??? Hjorthuvudet kanske inte hade någon sockel från början??? Denna typ av sockel (färg och form) har jag inte sett tidigare hos FM, men det kan självklart förekomma variationer som jag inte känner till.

                        Är det FM? Är det Gränna? Eller ...???


                        Med tanke på att vi har inget "facit" när det gäller FM så kan jag inte vara helt säker. Jag kan bara jämföra med de FM föremål som jag har sett tidigare, jämföra färg och form, och då tycker jag att det inte riktigt stämmer med FM.

                        Det kan ju, i och för sig, vara tidig produktion, och variationer förekommer under åren, så jag får nog dessvärre lämna öppet för vem som tillverkat hjorthuvudet.



                        .
                        Hej Alegni!
                        Ja det är sannerligen inte lätt att säga. Sockeln ser inte ut som FM, det håller jag med om. Det är dock svårt att avgöra om det är orginal. Limningen ser helt ok ut och sockeln är välgjord. Jag tror dock att huvudet kan stå av sig själv utan sockel också. Så jag håller med dig, frågan om vem som gjort den får vara öppen så länge. Jag har inte hjärta att bryta upp limningen och se hur bottenslipningen ser ut men det är ju också en lösning. Det kan ju faktiskt också finnas en signering därunder?

                        Nu när julen sedan länge är slut och våren äntligen är här åker granarna ut. Tur för mig, som igår på loppis hittade en liten nyutslängd gran. Alla barr kvar och härligt gnistrande. Ingen etikett men kan inte annat än tro att det är en FM-gran. Den kunde jag ju bara inte motstå!
                        Click image for larger version

Name:	002.jpg
Views:	1
Size:	79,8 KB
ID:	488788

                        Click image for larger version

Name:	003.jpg
Views:	1
Size:	88,4 KB
ID:	488789

                        Comment


                        • Stort intresse för Hjorthuvet, det är kul. Det är Gränna Glasbruk, på original mahognysockel (tror att det var mahogny). Ej signerad. Mitten 70 talet. Borde vara första sortering, men märket saknas. Jag skall se om jag kan ta en bild på ett liknande nästa gång jag är i Gränna.

                          Comment


                          • Fåglarna är troligen Gränna Glasbruk. Även dom använder polerade bottnar på första sortering i huvudsak. Men på de mindre produkterna försvann det med tiden av kostnadsskäl.

                            Comment


                            • Hej ObdevilX!
                              Tack för gåtans lösning! Ser fram emot din bild på liknande huvud från Gränna så småningom.
                              Mvh. Birger!

                              Comment


                              • Ursprungligen postat av ObdevilX Visa inlägg
                                Fåglarna är troligen Gränna Glasbruk. Även dom använder polerade bottnar på första sortering i huvudsak. Men på de mindre produkterna försvann det med tiden av kostnadsskäl.
                                Nu är jag lite osäker på vilka fåglar du kommenterar? Vilket inlägg (nr) avser du?

                                Jag har nog ...
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X