Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
    Ibland blir det inte som man tänkt sig!

    Men .... vad händer!!!!! Datorn pajar! Kaputt! Jaha, där försvann dom bilderna ... men skam den som ger sig ... det är bara att börja om från början!

    .
    Jag riktigt ryser. Alla bilder borta.
    Men du hade förhoppningsvis backup?

    Comment


    • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
      Att datorn pajar är en droppe i havet, det finns nya datorer att köpa ...... men följande droppe ur min samling ersätter man inte lika lätt.
      Under åren som gått så har jag bara sett en, och den köpte jag. Var man skulle kunna hitta en idag vet jag inte ... någon som tittar in i FM tråden kanske vet var man ska leta.
      Ursprungligen postat av Rainbow Visa inlägg
      Hej! Mycket fin droppe Alegni.

      Visst är den fin! Köpt på eBay (USA) för några år sedan.

      Ingen här på PES har uppenbarligen skådat en likadan i något sammanhang, t.ex. på en mässa, och det kanske är så att vissa modeller inte såldes i Sverige utan gick på export till 100%.
      Eller så är det så, att alla sitter och håller på sin droppe! En droppe olja som inte säljs för allt smör i småland!

      Droppen var ny 1982, här kommer några bilder, hämtade ur en FM katalog resp. priskurant.

      .
      Bifogade filer
      Last edited by alegni; 2010-03-27, 03:22.

      Comment


      • Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
        Jag riktigt ryser. Alla bilder borta.
        Men du hade förhoppningsvis backup?
        Ja, jag hade backup så det är lugnt!
        Det var 'bara' senaste omgången bilder som gick förlorade, jag hade inte kommit mig för
        att backuppa dom. Så jag förlorade runt en 20st bilder så det var inte så farligt.

        Comment


        • Hej Alegni!
          Mycket snygg "Droppe" Visst är det så att vissa produkter till 100% exporterades. T.ex. Acc modellerna till USA. Hoppas ni inte glömt bort min "firre" väntar fortfarande på att någon har ett hum om vilken modell det är. Förmodar att den är ganska ovanlig.
          Mvh. Birger!

          Comment


          • Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
            Visst är det så att vissa produkter till 100% exporterades. T.ex. Acc modellerna till USA.
            Jag tror man ska vara lite försiktig med att dra slutsatser här.
            - Föremål märkta med ACC innebär att dessa föremål är märkta på ett speciellt sätt men det säger inget om exporten.
            - Ett okänt antal av vissa modeller har exporterats till USA, märkta ACC, men det säger inget om vad som såldes i Sverige.


            Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
            Hoppas ni inte glömt bort min "firre" väntar fortfarande på att någon har ett hum om vilken modell det är.
            Din firre är inte bortglömd men när inte alla priskuranter finns tillgängliga så blir det svårt att matcha artikelnummer mot rätt föremål.
            Visserligen borde en stor fisk vara lättare att hitta i en priskurant men det förutsätter att man har alla priskuranter tillhands.
            Problemet är att i priskuranterna finns det inga bilder, och tyvärr så finns det inte så många kataloger att tillgå.


            Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
            Förmodar att den är ganska ovanlig.
            Ovanlig? Ja, vad är ovanligt?
            Många läser FM tråden, få gör inlägg. Det är möjligt att flera har tittat in i tråden och sett din fisk och konstaterat: den där har jag sett flera gånger på olika mässor! Men inga inlägg görs så även här finner jag det svårt att dra några slutsatser då jag inte vet vad som finns ute på mässor eller hemma i gömmorna hos folk.


            .

            Comment


            • I år kläcktes en blå påskkyckling!

              .
              Bifogade filer

              Comment


              • Pappa tupp vill också vara med på ett hörn .....
                Bifogade filer

                Comment


                • Glad påsk på er alla PES medlemmar och speciellt till dig alegni!
                  Jag är bara en ny och entusiastisk samlare av främst FM-föremål och är blott och bart en amatör, men inställningen är det inget fel på. Jag är naturligtvis inte speciellt kunnig men jag är omåttligt intresserad och lär mig mer och mer, främst från er "gamla rävar" och jag hoppas att jag fortsatt får den möjligheten. Ha en riktigt glad påsk önskar Birger!

                  Comment


                  • Hej Birger!

                    Du har, i mitt tycke, tagit upp en intressant frågeställning.

                    - Vad är vanligt, och vad är ovanligt?
                    Vissa FM modeller ser man ofta på Tradera/eBay, andra dyker upp extremt sällan eller inte alls.
                    - Hur ska man definiera vanligt resp. ovanligt?

                    - Hur många tillverkades av varje modell?
                    - Hur många tillverkades av varje färgkombination?
                    - Hur länge fanns olika modeller i produktion?
                    - Hur stor del av produktionen exporterades varje år?
                    - Vilka modeller exporterades?
                    - Vilka modeller exporterades inte, utan såldes enbart i Sverige?

                    En stor del av FMs produktion gick enligt uppgift på export, t.ex. 1970 gick 60% på export, 1989 gick så mycket som 92% på export!
                    När det gäller FMs utbud idag så kan det inte bli bredare än det som erbjuds på loppisar/mässor och Tradera/eBay.

                    Ett exempel: För några år sedan sålde jag en singel med A-teens på eBay. Folk bjöd som tokiga! En kille i USA hade gett sig sjutton på att just han skulle ha singeln, en annan kille från Sydafrika var jätteintresserad .... dessa köpare uppfattade A-teens singel som sällsynt/ovanlig.
                    Här hemma i Sverige var den inte ovanlig alls. På Hemköp låg den i travar, där delades den ut till alla som köpte två förpackningar juice av ett visst märke. Travarna med singlar låg där länge, och var singlarna tog vägen till slut vet jag inte, kanske slängdes dom eftersom Hemköp verkade ha svårt att bli av med dom.
                    Denna singel var således ovanlig i vissa länder men vanlig i Sverige. Nu talar vi hemmamarknad resp. exportmarknad.

                    Ett annat exempel: En modell kan vara vanlig 1980 men ovanlig 2010!
                    Jag köpte en del FM i slutet av 1970-talet och början av 1980-talet. Dessa modeller kanske var vanliga då, men idag blir dom ovanliga, för vi som köpte då säljer inte idag. Vi behåller våra föremål, och säljer först någon gång långt fram i tiden.
                    Nu talar vi alltså om dödsbon. Vissa föremål säljs inte, utan det är först när ägaren avlider som föremålet kommer ut på samlarmarknaden igen.
                    Detta behöver alltså inte betyda att modellen i fråga är ovanlig .... den är bara inte till salu just nu.

                    Jag hade en sådan situation nyligen. En samlare ville köpa ett av mina FM föremål, som jag köpte runt 1980, men jag sade nej, den är inte till salu. Detta föremål har jag inte för avsikt att sälja så länge jag lever .....

                    Geografiskt är det nog också skillnader i utbudet av FM föremål. Gaspadin har ju visat att i Blekinge finns det giraffer, jag hittar inga giraffer i Stockholm!

                    Det är många variabler, många okända faktorer, så jag är numera "försiktig/sparsam" med mina slutsatser. Det kan bli teorier men det är svårt att veta säkert vad som är fakta. Det är tyvärr fortfarande mycket som är okänt, vilket gör det svårt att dra slutsatser vad som är vanligt resp. ovanligt. Men vi kan här i FM tråden fortsätta diskutera teorier, och dra troliga slutsatser, och jag ser fram emot många spännande diskussioner!

                    Så, Birger, fortsätt med inlägg och bilder för du har lyckats hitta FM föremål som jag inte sett förut ...... din "firre" var ju ny för mig, och jag håller koll på den ifall jag kan matcha ihop artikelnummer med rätt modell.

                    Comment


                    • Glad Påsk på er alla FM entusiaster
                      Här kommer mitt påskkort,visserligen inte en tupp utan en nyanskaffad fasan som jag tycker passar bra till påsk!
                      Bifogade filer
                      Loppisadiktus

                      Comment


                      • Snygg tupp Gaspadin!
                        För en tupp är det, en ståtlig fasantupp!
                        Lite tyst just nu på tråden skickar därför lite bilder på loppis och traderafynd. Hjorthuvudet är nog inte FM men så snyggt att det nog platsar ändå.Click image for larger version

Name:	FM Ronneby till PES 003.jpg
Views:	1
Size:	52,9 KB
ID:	488589

                        Click image for larger version

Name:	FM Ronneby till PES 006.jpg
Views:	1
Size:	54,9 KB
ID:	488590

                        Click image for larger version

Name:	FM Ronneby till PES 007.jpg
Views:	1
Size:	57,9 KB
ID:	488591

                        Click image for larger version

Name:	FM Ronneby till PES 009.jpg
Views:	1
Size:	53,9 KB
ID:	488592

                        Click image for larger version

Name:	FM Ronneby till PES 012.jpg
Views:	1
Size:	58,7 KB
ID:	488593

                        Click image for larger version

Name:	FM Ronneby till PES 015.jpg
Views:	1
Size:	51,7 KB
ID:	488594

                        Click image for larger version

Name:	FM Ronneby till PES 016.jpg
Views:	1
Size:	57,0 KB
ID:	488595

                        Comment


                        • Ursprungligen postat av Gaspadin Visa inlägg
                          Här kommer mitt påskkort,visserligen inte en tupp utan en nyanskaffad fasan som jag tycker passar bra till påsk!
                          Fin bild! Passar utmärkt som påskkort, och jag tror nog att din fasan gärna hoppar in extra under Påsken.

                          Min lilla blå fågel extraknäckte som påskkyckling, och det gick alldeles utmärkt!


                          Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
                          Lite tyst just nu på tråden skickar därför lite bilder på loppis och traderafynd. Hjorthuvudet är nog inte FM men så snyggt att det nog platsar ändå.
                          Oj, din samling växer så det knakar! Mycket trevlig samling!! Trion på sista bilden är nog mina favoriter!


                          Jag tror inte hjorthuvudet är FM men jag vet inte vem som kan ha tillverkat det.


                          Färg och form ... vad säger det? Några förslag? Vilken produktion hade t.ex. Bergdala?

                          Hirvi, vad tror du om hjorthuvudet?

                          .
                          Last edited by alegni; 2010-04-08, 04:01.

                          Comment


                          • .
                            Tips till säljare och köpare av FM.

                            Jag ser flertalet utrop på både eBay och Tradera som är "Ronneby???".

                            I flertalet fall visas ej bottenslipningen. Hur ett föremål är slipat kan säga en hel del.

                            FM Ronneby har alltid blankslipad botten. Samtliga FM föremål som jag har sett, och det är en hel del, har alla haft blankslipad botten.


                            Här kommer tre bilder:

                            Dom två första bilderna visar exempel på FM. Som ni ser så är botten blankslipad, och så klar, att man kan se rakt in i föremålet.

                            Bild nr 3 är inte FM, i detta exempel ser ni en matt botten.


                            Så mitt tips till dig, som säljer "Ronneby???", är att alltid ta med en bild som visar bottenslipningen.

                            .
                            Bifogade filer
                            Last edited by alegni; 2010-04-08, 03:03.

                            Comment


                            • Hjorthuvudet är ju profsigt gjort, hittar ni inte det hos FM Ronneby
                              så vet i tusan om jag tror på Sverige, det skulle vara Gränna i så fall,
                              jag tror att dom glasmakare som gör djur med hög klass är ganska få idag,
                              vad jag menar med detta är att har man inte fallenhet för att fasonera djur i glas så är det inget man kan tvinga på sig för att få det bra.
                              Hirvi
                              SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                              Comment


                              • Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
                                Hjorthuvudet är ju profsigt gjort, hittar ni inte det hos FM Ronneby
                                så vet i tusan om jag tror på Sverige, det skulle vara Gränna i så fall,
                                Med få FM kataloger så är det svårt att hitta rätt, och identifiera föremålen. Ja, det skulle kunna vara Gränna ...

                                Men de glasblåsare som jobbade på FM under några år .... var tog dom sedan vägen? En del gick vidare till andra glasbruk, så dom som kunde göra djurfigurer tog med sig den kunskapen/skickligheten till andra glasbruk. Vi ser djurfigurer från t.ex. Ölandshyttan, Mantorp m.fl.

                                Hirvi, vilka år var t.ex. Rudolf Kosa på FM Ronneby, och var tog han vägen sedan? Vet du?

                                Hjorthuvudet får nog bli ett frågetecken så länge, och så får vi se om det dyker upp någon som vet mer.


                                Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
                                jag tror att dom glasmakare som gör djur med hög klass är ganska få idag,
                                vad jag menar med detta är att har man inte fallenhet för att fasonera djur i glas så är det inget man kan tvinga på sig för att få det bra.
                                Så sant som det är sagt! Jag fick en gång höra att FM gör enkla saker. Jag tror att vad som då avsågs var motivet. FM gör djurfigurer och det anses enkelt, lite barnsligt att samla på djurfigurer. Tyvärr så är det inte alla som ser skickligheten i att göra djurfigurer utan stirrar sig blinda på motivet. Alla känner heller inte till att FM:s produktion är mer än djurfigurer, det är både vaser och brevpressar, och utan den kunskapen så får man ingen uppfattning om FM, det blir vad som bjuds ut på t.ex. mässor och Tradera.

                                Jag har även mötts av attityden att det är inte "seriöst" att samla på djurfigurer utan det ska vara "konstglas", och då företrädesvis dom kända namnen. T.e.x. vaser designad av dom stora namnen (t.ex. Lindstrand) men betänk att dessa stora designers/formgivare är beroende av en skicklig glasblåsare/glasmästare som ger deras skapelser liv. En designer kan ha visioner men utan skicklighet hos glasblåsaren så blir det inget mästerverk.

                                En glasblåsare kan designa ... men en designer kan inte alltid blåsa glas!!!

                                Detta är nu inte unikt för glassamlarna. Inom andra områden är det också dom kända namnen som ger pondus för en samlare.
                                Samlar man på kameror ska det helst vara Nikon och Leica. Beatrix Potter djurfigurer ska helst vara Beswick ...... det ska vara där pengarna finns! Köp ett föremål idag för en viss given summa, imorgon ska du kunna sälja samma föremål och veta att du får tillbaka dina pengar, och i framtiden kan du få ännu större summor för ditt föremål. Det är inte nödvändightvis föremålet i sig som stiger i pris utan det är t.ex. namnet på designern som borgar för att priset står sig med tiden, och troligtvis också stiger med tiden.

                                Man ska även helst passa in i en grupp, och då är det bekvämt att ge sig in i en given samlarmarknad.
                                Om man samlar på dom "stora/kända" glasbruken, typ Orrefors, så finns det ofta litteratur att tillgå. Böcker som visar produktionen, dvs.bilder på föremålen, etiketter och signeringar.
                                När det gäller FM ... ja, då är det FM tråden här på PES som gäller!


                                .

                                Comment

                                Working...
                                X