Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Har lekt lite mer med min nya 'kamera' .... eller jag ska väl i ärlighetens namn säga mobiltelefon, för det är ju med den jag tar bilderna.
    Jag brukar inte ta så mycket bilder själv men med nya saker så bara måste man ju testa ... inte sant?

    .
    Bifogade filer

    Comment


    • Här kommer en fågel som inte varit med tidigare .....

      .
      Bifogade filer
      Last edited by alegni; 2009-04-30, 05:03.

      Comment


      • Appropå min örn i tidigare inlägg nr 1007 så kan jag berätta att
        vingbredden är 36 cm.

        Den har ingen signering men etikett, och vad jag har fått fram
        så är det artikelnummer C-763.
        Kom som nyhet 1968 och blev uppenbarligen en riktig långkörare.....

        Den finns t.ex. med i priskuranten 1986 men saknas däremot
        i 1991 års priskurant så någonstans däremellan upphörde
        tillverkningen av C-763.


        Här kommer bild på en annan örn, daterad 1989.
        .
        Bifogade filer

        Comment


        • Ursprungligen postat av Pjotr Visa inlägg
          lasek...Ditt äpple C86 har jag bara en notering om 1987 vet ej när den kom som nyhet,Mvh Pjotr
          Jag kan tillägga att äpplet C-86 finns med i 1986 års priskurant.

          .

          Comment


          • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
            Gaspadin, det var en tjusig brevpress, härliga färger! Hittade du den på loppisen i Ronneby? Har du varit där, hur var FM utbudet?

            Jag har roat mig med att ta lite bilder med min nya 'kamera', och idag fick jag hem en fågel i klarglas, med ametistfärgad hätta på huvudet, och med en etikett som jag saknade i min samling.

            Roligt när det rullar på ......

            .
            Snygga bilder Alegni,riktigt bra mobil du har köpt som det blir så fina bilder med!

            Vilken tjusig örn,härlig färgkombination!
            Jelly Fish John är ju bara så läcker,det känns nästan som tentaklerna på maneten rör sig när man tittar på den,har den rest lång för att komma till dig?


            Jag var på loppisen i Brunnsparken i Ronneby för ett par veckor sedan och det var där jag hittade den fina brevpressen.
            Det kändes som det var mindre utbud av Fm glas där i år än i fjol och man får titta ordentligt på de saker man köper mycket är omärkt och andra sortering med småskador.
            Jag fick också med mig hem en mätarlarv i klarglas,den är omärkt och har en liten skada på "rumpen" men den var inte så dyr så det blev köp i alla fall.

            Bilder på Alegnis fina mätarlarv finns här:http://www.precisensan.com/antikforu...larv#post75785

            Ett fint hjorthuvud i glas kom med posten förra vecka,den är signerad på sidan,kan det vara så att den har stått på en sockel från början eftersom signeringen inte sitter under huvudet?
            Bifogade filer
            Loppisadiktus

            Comment


            • Hej Glasvänner!

              Alegni: Fin Fågel med mäktig vingbredd

              Gaspardin: Hjorten som lossnar från sin sockel är tydligen ett problem som är vanligt...Jag har sett fyra stycken och alla har släppt från limningen

              Mvh Pjotr

              Comment


              • Nu har jag äntligen hittat ett par föremål från FM, jag tror att det är Isbjörnar. Skall försöka få in ett par bilder, det är inte så lätt :-)

                Comment


                • Ursprungligen postat av Pjotr Visa inlägg

                  Gaspardin: Hjorten som lossnar från sin sockel är tydligen ett problem som är vanligt...Jag har sett fyra stycken och alla har släppt från limningen

                  Mvh Pjotr
                  Pjotr:Konstigt att folk inte limmar dit dem på sockeln igen,det hade jag gjort!

                  Gloryvie:Ser fram emot dina bilder!

                  Här kommer min senaste,en härlig brevpress i blått
                  Bifogade filer
                  Loppisadiktus

                  Comment


                  • Ursprungligen postat av Gaspadin Visa inlägg
                    Jelly Fish John är ju bara så läcker,det känns nästan som tentaklerna på maneten rör sig när man tittar på den,har den rest lång för att komma till dig?
                    Jag var på loppisen i Brunnsparken i Ronneby för ett par veckor sedan och det var där jag hittade den fina brevpressen.
                    Det kändes som det var mindre utbud av Fm glas där i år än i fjol och man får titta ordentligt på de saker man köper mycket är omärkt och andra sortering med småskador.
                    Jelly Fish John har rest långt, ända från Japan!

                    Man får som du säger vara uppmärksam när man handlar. Det är ju bra när man är på en loppis eller mässa för då kan man ju titta ordentligt medan man är där, och det är ju en fördel!

                    Ursprungligen postat av Gaspadin Visa inlägg
                    Pjotr:Konstigt att folk inte limmar dit dem på sockeln igen,det hade jag gjort!
                    Här kommer min senaste,en härlig brevpress i blått
                    Ännu en brevpress i härliga färger! Grattis!

                    Jag såg ett hjorthuvud, det är nog 2 år sedan, som glädjande nog satt kvar på sin sockel så alla har ju inte lossnat även om det naturligtvis händer ibland men visst borde väl folk limma dit sockeln igen, om den nu inte lossnar fler gånger ... och till slut så hamnar sockeln på avvägar.
                    Jag hade en glasskål på fot som lossnade, limmade dit den igen, och så lossnade eländet igen.... och jag tror jag tröttnade och så gick det som det gick! Nu när jag tänkte limma ihop delarna igen så kan jag inte hitta underdelen! Så kan det gå!


                    Ursprungligen postat av gloryvie Visa inlägg
                    Nu har jag äntligen hittat ett par föremål från FM, jag tror att det är Isbjörnar. Skall försöka få in ett par bilder, det är inte så lätt :-)
                    Jag ser fram emot dina bilder!

                    .

                    Comment


                    • Känner någon igen detta Hästhuvud?

                      Är det någon som känner igen detta huvud och vet något mer om det? Är det ovanligt? Huvudet skall ha tillverkats på FM i Ronneby med art nr 50-150/1 (20). Jag har tyvärr inte själv sett någon katalog där ifrån men om någon vet om den finns på nätet så berätta gärna var!!!

                      Är även den andra hästen från Ronneby?
                      Bifogade filer
                      Last edited by DeBeer; 2009-05-16, 10:41. Anledning: Mer information

                      Comment


                      • Hej DeBeer,välkommen till Fm tråden!

                        Ditt hästhuvud är definitivt Fm Ronneby jag har en katalog från 80-talet där det finns med,bifogar en bild från katalogen.
                        Hästhuvudena i katalogen står på en sockel,kanske har ditt hästhuvud också gjort det?
                        Om signeringen på huvudet finns på sidan av huvudet och inte under till så är det med stor sannolikhet att det har stått på en sockel från början.
                        Artikelnummer B-150.
                        B står för att Benito Marcolin designat huvudet,150 är artikelnumret och /1 (20) står för vilka färger det tillverkats i.
                        1 står för klarglas och 20 för Svart Fjädereffekt.
                        Bifogar en bild på min örn med Fjädereffekt så får du se hur det ser ut!

                        Tyvärr finns det lite information att få tag på om Fm Konstglas Ronneby,ett tips är att titta på Tradera,ibland finns det kataloger ute på auktion där!

                        Den andra hästen är i princip omöjligt att säga var den kan vara tillverkat,många olika glasbruk förutom Ronneby har gjort sådana.
                        Jag har själv flera stycken i olika färger.
                        Bifogade filer
                        Last edited by Gaspadin; 2009-05-16, 13:43.
                        Loppisadiktus

                        Comment


                        • Brun uggla

                          Har tidigare satt in en uggla i samma modell med den är blå. Här kommer en brun, etiketten inklippt på bilden.
                          Söffe
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • Ursprungligen postat av söffe Visa inlägg
                            Har tidigare satt in en uggla i samma modell med den är blå. Här kommer en brun, etiketten inklippt på bilden.
                            Söffe

                            En uggla till! Grattis! Början 1960-tal enligt etiketten....


                            Jag brukar föredra färgat glas med ett lager klarglas ovanpå och
                            den regeln brukar jag följa ... men säg den regel som inte har undantag.

                            .
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • päron - tre i ett

                              Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                              Jag brukar föredra färgat glas med ett lager klarglas ovanpå och den regeln brukar jag följa ... men säg den regel som inte har undantag. .

                              nr 3 ser jag nästan aldrig, nr 1 o 2 ser jag däremot dagligen men på olika tider på dygnet!

                              .

                              Comment




                              • Får nu se om det funkar med bilden, är det isbjörnar? Hjälp jag har lite svårt att se vad det är :-) men söta är de.

                                Comment

                                Working...
                                X