Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hej igen var visst ett tag sen jag var här ;-)

    Ska se om jag inte hittar några fler fina saker som jag kan fotografera hos morsan

    Comment


    • Ha, ha, ja jag har jobbat med en fotograf och han sa alltid- "jobba aldrig med djur och barn dom gör aldrig som man vill". Väldigt snyggt i alla fall. Fler bilder efterlyser jag, det är både en fröjd för ögat och lärorikt.
      Ha en bra kväll!

      Comment


      • Ursprungligen postat av abagnale Visa inlägg
        Hej igen var visst ett tag sen jag var här ;-)

        Ska se om jag inte hittar några fler fina saker som jag kan fotografera hos morsan
        Hej igen!

        Kul om du lägger in fler gobitar från hennes samling....Har hon köpt direkt från bruket? Har ni något annat också..typ kataloger broschyrer reklam mm.
        Allt är för mig mycket intressant.

        Pjotr

        Comment


        • Ursprungligen postat av Pjotr Visa inlägg
          Hej igen!

          Kul om du lägger in fler gobitar från hennes samling....Har hon köpt direkt från bruket? Har ni något annat också..typ kataloger broschyrer reklam mm.
          Allt är för mig mycket intressant.

          Pjotr

          Få se vad jag hittar hon har ju en del förra gången la jag upp bilder på det jag tycker om i hennes samlig. Om jag ska vara ärlig vet jag inte vart hon köpt det. Min syster och jag är uppväxta med marcolin grejer i huset och jag har aldrig frågat henne men jag kan tänka mig att något är köpt direkt från bruket eftersom min syster har en personlig gravering på en av svanarna.

          Tyvärr allt hon har är prydnader, kataloger och broschyrer är inte hennes grej

          Comment


          • Ursprungligen postat av Rainbow Visa inlägg
            Själv har jag ett guldpäron som är signerat B633. Jag tror att
            b:et står för att det är designat av Benito Marcolin. Signeringenär förmodligen som ett artikelnummer.
            Enligt Fm katalogerna från 70-80 talet börjar vissa artikelnummer på bokstaven b.
            Appropå artikelnummer.....


            Ursprungligen postat av Pjotr Visa inlägg
            Här kommer en nykomling till min samling
            Designad av Rune Strand
            Signerad: FM Ronneby Sweden R 4
            Snyggt lejon, härliga bilder och mycket snyggt fotat!

            Hmm, ingen kommentar om Rune Strand. Folk brukar ju alltid efterfråga designer men när dom får en designer här så blir det tyst som i graven. Jag hade nog väntat mig något i alla fall, som t.ex. någon som undrat om det är den Rune Strand som arbetade ihop med Vicke Lindstrand? Ja, ja ...folk kanske mest tittar på bilderna.

            Ursprungligen postat av Pjotr Visa inlägg
            Har ni något annat också..typ kataloger broschyrer reklam mm.
            Allt är för mig mycket intressant.
            Detta är du inte ensam om! Vi är nog en hel del som finner kataloger mm. mycket intressant!

            Ursprungligen postat av abagnale Visa inlägg
            Hej igen var visst ett tag sen jag var här ;-)
            Ska se om jag inte hittar några fler fina saker som jag kan fotografera hos morsan
            Vi ser med spänning fram emot fler bilder.

            Du visade bild på en snäcka i inlägg 348, sid 35.

            " En snäcka som får agera vas i vardagsrummet, brukar vara blommor i vanliga fall "
            Hur stor är den snäckan? Vore kul att få veta.


            .

            Comment


            • Denna ekorre väger ca 1,3kg och är 17cm hög. Signeringen är
              FM Ronneby Sweden M508.
              Bifogade filer

              Comment


              • Ursprungligen postat av Rainbow Visa inlägg
                Denna ekorre väger ca 1,3kg och är 17cm hög. Signeringen är FM Ronneby Sweden M508.

                Oj, den talar till mig ...den tilltalar mig! Snyggt! Vilken läcker svans!
                Och så är det ju den grå effekten, som är min favorit!


                Vi hade tidigare påse med guld, sidan 83, inlägg 827-829, och här kommer en till.

                Signerad i botten: Marcolin Sweden R100

                Och här noterar vi artikelnummer: R100 .... alltså designad av Rune Strand.

                .
                Bifogade filer

                Comment


                • Några närbilder ..... FM så klart!

                  .
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                    Några närbilder ..... FM så klart!
                    Läckra närbilder Alegni!

                    Har haft problem att ladda upp bilder ett tag. Ibland är "laddauppbildrutan"
                    borta. Idag kom den tillbaka.

                    Senaste tillskottet i samlingen är denna svan. Den har en hyfsad vikt
                    på 1,1kg. Höjden liksom bredden är 18cm. Signeringen är Fm Ronneby
                    Sweden. Den saknar etikett.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • Hej! Den här fisken är nästan ett halvt sekel gammal. På etiketten
                      står det Fm Konstglas Eneryda.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • Fisken var inte så lätt att fota. Det blev reflektioner från många håll.
                        Här kommer ett till bild där man bättre ser fiskens riktiga look.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • Flyttar över detta till FM-tråden där det hör hemma.

                          Ursprungligen postat av nyfyr Visa inlägg
                          Jag ser att ni gillar utmaningar! Här kommer en från mig.

                          Vas, nästan 30cm hög, vikt uppskattningsvis ca 3,5kg, planslipad blank botten.

                          Vad tror ni om glasbruk och designer?
                          Ursprungligen postat av nyfyr Visa inlägg
                          vasen är i klarglas.
                          Ursprungligen postat av nyfyr Visa inlägg
                          Vem hade då rätt? Jo, det var Pjotr! Grattis!

                          Denna vas är alltså tillverkad av Marcolin i Ronneby. Artikelnumret är U-1 och den ingår i en serie med vaser, skålar och fat som alla har artikelnummer som börjar med U. Vem är då U? Enligt en artikel i en amerikansk glastidning så har bl.a. Rune Strand och Ulrik Nilsson designat för Marcolin. Kan man då förmoda att U står för Ulrik Nilsson!

                          Jag bifogar ett par bilder ur en Marcolinkatalog från ca 1983.
                          Som ni ser så står det U-1/1,16
                          1 = klarglas, 16 = klarglas+ametist
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • vill minnas att det är någon som söker kataloger o sånt fråm FM här finns en

                            Comment


                            • Har ett nyväckt intresse för FM produkter. Min moster var Lily Färe, mamma till Inga-Lill Marconi. Har fått och även ärvt en del glasfigurer och har därför böjat samla.
                              Är intresserad av all dokumentation i ämnet

                              Comment


                              • här finns en katalog från FM http://www.tradera.com/Glaskatalog-M...ktion_82651070

                                Comment

                                Working...
                                X