Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Hej!

    Det stämmer....Det är en ganska vanlig färgsättning av FM Konstglas den svart/grå mönstrade

    Pjotr

    Comment


    • #47
      hej okej.. där ser man.
      vad är det finaste/dyraste/ovanligaste du äger av dom då?
      D aphniamagna

      Comment


      • #48
        Hej!

        Ovanligaste för mej är denna pjäs

        Pjotr
        Bifogade filer

        Comment


        • #49
          Gud vilken läcker Vad fick du betala för den? Hur hög är den?
          D aphniamagna

          Comment


          • #50
            Här kommer en till favorit i samlingen

            Pjotr
            Bifogade filer

            Comment


            • #51
              Oh, den var också läcker
              D aphniamagna

              Comment


              • #52
                En kul grej hände i dag. Köpte en signerad glashund på ett loppis. Såg i skumrasket inte vad det stod men köpte den ändå för färgens skull. Blått som slår igenom det glasklara. Väl hemma ser jag att det står FM Ronneby Sweden D41. Kollade på Tradera. Avslutad auktion nr 35156121 är samma hund med rosa ton. Min är finare tycker jag. Nu står den bland det blåa i glasskåpet.

                Comment


                • #53
                  Hej!

                  Nu skall du se att du är fast......Det börjar med en liten sak sen kommer de större sakerna ..Hoppas du delger mig om det blir fler figurer från Ronneby.
                  Hunden äger jag också i min samling.

                  Jag hade en förhoppning på Antikrundan att de kunde pratat lite om den glastillverkning som fanns på orten och som exporterades i stora delar av världen...Synd för det borde finnas kunskap på orten om detta.

                  Pjotr

                  Comment


                  • #54
                    Winteroonligth

                    Efterlyser Winteroonligth......Du skrev i denna tråd tidigare att du eventuellt hade bilder....Hör av dig här eller i privata meddelanden om du letar efter dem

                    Jag har ej fått något svar när jag skickade meddelande till dina Privata meddelanden

                    Pjotr

                    Comment


                    • #55
                      Hej på er!
                      Jag vet rätt mycket om FM-konstglas. Har själv jobbat där till och från...
                      Nån fråga ni tror jag kan svara på?

                      Comment


                      • #56
                        Kan tillägga...
                        Glasbruket grundades 1962 av Josef och Benito Marcolin. Josefs dåvarande fru hette Färe i efternamn innan giftemålet, Därav företagsnamnet Färe-Marcolin.

                        Båda är från Murano (Venedig) och har fått sina kunskaper därifrån. Hos dem arbetade även de övriga bröderna, Luigi (han som gör smycken idag) samt Giovanni som ansvarade för sliperiet. Även andra släktingar har varit verksamma på glasbruket inom olika funktioner. Under 60 och 70 talet var dessutom en hel del andra "venezianare" på mer eller mindre långa arbetsbesök. Därav den starka venezianska prägeln på stilen. Till att börja med låg koncenrationen på figurer i färggrant "Sodaglas", men med åren lyftes den svenska "Helkristallen" fram mer och mer och färgsättningen bestod en hel del i ametistglas som "röktes" eller med bladguld och olika färgpulver. Man var också bland de första att testa olika typer av kemiska sätt att "röka" glaset för att tex få fram flammiga effekter.

                        Som konstaterats här gick det mesta på export, framför allt till USA och Asien. Det gick enligt vad jag förstått mycket bra men återväxten bland utbildad personal gick inte tillräckligt bra. Därför lade man faktiskt av av bla åldersskäl. Trist! Tilläggas kan att Josef och Benito försökte sig på en vända på Sardinien för att bla. få nytt blod i verksamheten men det spåret är nedlagt och det enda jag vet om dagsläget är att Josef bor i Salzburg och "konsultar" därifrån medan Benito, som jag anser var en otroligt skicklig mästare, dragit sig tillbaka efter att ha varit verksam som mästare på "Vas Vitreum" glashytta i Vadstena. Han gjorde en del fantastiskt fina saker där.

                        Comment


                        • #57
                          Hej Halvan!

                          Tack för din information!


                          När det gäller fortsatt verksamhet vet jag inte hur mycket Josef är inblandad i Marcolin´s produkter i Italien ....Här kommer en relativt ny sida på internet.
                          http://marcolinartcrystal.com/ med både deras nya och gamla produkter från Italienska produktionen i samarbete med ColleVilca.

                          Du kanske har bilder som jag kan få köpa kopior ifrån.

                          Kontakta mig via privata meddelanden här på sajten.

                          Pjotr

                          Comment


                          • #58
                            Välkommen hit, Halvan. Det är alltid intressant med förstahandsinformation. Ovärderligt, helt enkelt!

                            Comment


                            • #59
                              Hej Glasvänner!

                              Jag kan tillägga att Bolaget grundades 1961 och man hyrde lokaler på Eneryda glasbruk fram till 1962 ...där producerades FM Konstglas produkter med FM etiketter innan man flyttade till Ronneby

                              Pjotr

                              Comment


                              • #60
                                Hej Halvan!

                                Vad roligt att någon som jobbat på FM tittar in här på forumet! Och tack för
                                att du är villig att svara på våra frågor!

                                Jag har samlat FM Konstglas i snart 30 år. Har köpt lite sporadiskt under
                                åren men inte riktigt vetat så mycket om FM över huvud taget. Nu när min
                                samling växer så det knakar så har jag börjat leta efter mer information om
                                företaget och dess produktion.

                                Tack för den information du redan bidragit med. Jag kan tillägga att Josef
                                Marcolin och Inga-Lill Färe gifte sig ca 1956-1957. Inga-Lill var dotter
                                till Bror Färe (1888-1963), en en man med pengar och sinne för affärer, en
                                entreprenör!
                                Man kan nog anta att Bror Färe, eller om dottern hade eget kapital, var med
                                och startade/finansierade FM Konstglas AB och då var det ju inte konstigt att
                                båda familjenamnen fanns med i företagets namn.
                                Under mitten av 1980-talet ändrades företagets namn till FM Marcolin Art
                                Crystal AB, under slutet av 1980-talet ändrades företagets namn till
                                enbart Marcolin Art Crystal AB.

                                Den som vill kan läsa mer om Bror Färe här:

                                Bilnyheter 2023 Senaste nytt inom sportbilar, elbilar, SUV, Supercars, motorsport och andra bilrelaterade saker.




                                hälsningar,
                                Ingela

                                Comment

                                Working...
                                X