Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hej Alegni!

    Härliga bilder på din B-15. Du tar som vanligt helt fantastiska bilder. Tack!

    Mvh. Birger!

    Comment


    • Hej FM-Vänner!

      Nu har jag faktiskt sprungit på något som jag tror är ovanligt. Jag har i vilket fall aldrig själv sett just detta av FM. Trodde först att det var ett "hemmabygge" men ack vad jag bedrog mig. Glasplattan var ju signerad undertill. FM-Ronneby Sweden D-34.200, tror jag, möjligen D-37, svårt att tyda signeringen. Fåglarna bör ju vara D-38 och möjligen en M-74. Skulle vara roligt att få höra lite åsikter om denna roliga pjäs.
      Mvh. Birger!Click image for larger version

Name:	002.jpg
Views:	1
Size:	32,6 KB
ID:	503769

      Click image for larger version

Name:	003.jpg
Views:	1
Size:	34,5 KB
ID:	503770

      Click image for larger version

Name:	006.jpg
Views:	1
Size:	47,4 KB
ID:	503771
      Last edited by birger; 2010-11-21, 18:28. Anledning: tillägg

      Comment


      • Hej Igen!

        Hittade lite annat smått och gott idag, kan inte låta er bli utan dessa härliga tingestar. En brevpress, med 2 etiketter? En härlig blå "racersvala"
        Håll till godo!
        Mvh. Birger!
        Click image for larger version

Name:	008.jpg
Views:	1
Size:	50,5 KB
ID:	503777

        Click image for larger version

Name:	009.jpg
Views:	1
Size:	49,4 KB
ID:	503778

        Click image for larger version

Name:	010.jpg
Views:	1
Size:	50,1 KB
ID:	503779

        Click image for larger version

Name:	011.jpg
Views:	1
Size:	44,4 KB
ID:	503780

        Click image for larger version

Name:	012.jpg
Views:	1
Size:	40,5 KB
ID:	503781

        Comment


        • Hej Igen!

          Till sist kommer ett litet "Charmtroll" i grått och vitt. Inte sett just den här modellen tidigare. Ingen etikett eller signering men jag är ändå ganska säker på att det är en FM-fågel.
          Mvh. Birger!
          Click image for larger version

Name:	014.jpg
Views:	1
Size:	58,6 KB
ID:	503786

          Click image for larger version

Name:	016.jpg
Views:	1
Size:	59,5 KB
ID:	503787

          Click image for larger version

Name:	017.jpg
Views:	1
Size:	46,4 KB
ID:	503788

          Click image for larger version

Name:	015.jpg
Views:	1
Size:	58,2 KB
ID:	503789

          Click image for larger version

Name:	018.jpg
Views:	1
Size:	24,2 KB
ID:	503790

          Comment


          • Grattis till dina inköp! Du har turen att hitta lite ovanliga föremål .....

            Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
            ett litet "Charmtroll" i grått och vitt. Inte sett just den här modellen tidigare. Ingen etikett eller signering men jag är ändå ganska säker på att det är en FM-fågel.
            Härlig färgkombination! En liten fin fågel som inte jag heller sett tidigare, men jag tror också på FM här. Jag har flera FM föremål i denna färgsättning.


            Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
            Hittade lite annat smått och gott idag, kan inte låta er bli utan dessa härliga tingestar. En brevpress, med 2 etiketter?
            En liten ensam blomma ... men fin! Och två etiketter, det var generöst!
            Det kom blänk över etiketten ... får jag fråga vad som står där? Handiwork eller Handsculptured?


            Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
            Nu har jag faktiskt sprungit på något som jag tror är ovanligt. Jag har i vilket fall aldrig själv sett just detta av FM. Trodde först att det var ett "hemmabygge" men ack vad jag bedrog mig. Glasplattan var ju signerad undertill. FM-Ronneby Sweden D-34.200, tror jag, möjligen D-37, svårt att tyda signeringen. Fåglarna bör ju vara D-38 och möjligen en M-74. Skulle vara roligt att få höra lite åsikter om denna roliga pjäs.
            Jag har stött på denna tidigare, för länge sedan .... på Tradera (tror jag?), men det är inte något som dyker upp ofta.
            Jag jämför med fåglarna i Silverkatalogen och tycker det ser ut att vara D-38 och D-39.
            Försöker läsa inskriptionen, det kom lite blänk i texten, men det bör stå D-37.

            Slängde ut en fråga och fick in ett svar! Saxat ur 1976 års priskurant.

            (färgkod 1 = klar, 7 = vit)
            Bifogade filer

            Comment


            • Hej! Alegni!

              Stort tack för ditt svar. Blev väldigt glad över att få ordning på modellnummret av denna härliga pjäs. Jag håller med dig, jag har en väldig tur som hittar många udda saker.

              Det står Handsculptured på brevpress etiketten, den andra är för sliten men bör väl stå samma på den. Varför det är 2 etiketter är ju lite udda.

              Mvh. Birger!

              Comment


              • Grattis till dina fynd Birger,du har en förmåga att hitta de lite ovanliga pjäserna
                Jag skulle gärna husa din fina brevpress med blomman hos mig!

                Håller med att det är lite märkligt med två etiketter!
                Kanske att den som arbetade började närma sig slutet av passet och började bli lite trött så det blev dubbelt av misstag.
                Jag har en panda med dubbla etiketter så det är nog inte helt ovanligt att det blev lite tokigt ibland.
                Loppisadiktus

                Comment


                • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                  Oj, vilken bamse till haj! Grattis till fiskelyckan! Jo, det bör vara B-783.
                  Den gjorde sig bra i denna färgkombination.

                  Jag har en haj (B-783), 42 cm hög, men den väger bara 3 kg .....
                  Tack Alegni!

                  Ja det är ju det som är en del av tjusningen med konstglas,alla har sin individuella utformning men samma grundtanke på form och utförande!
                  Min haj har väll varit duktigare på att fånga småfirrar så den har blivit tjockare runt midjan

                  Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
                  Hej Gaspadin!

                  Wow! Häftig firre! Stort grattis till den! Känner absolut ett visst habegär till den.

                  Mvh. Birger!
                  Tack Birger!

                  Måste erkänna att jag suktar efter en del av dina saker också
                  Last edited by Gaspadin; 2010-11-22, 17:44.
                  Loppisadiktus

                  Comment


                  • Och vad är nu detta??? Vad är det jag har köpt?

                    .
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • Hej Alegni!

                      Jag vet, jag vet. men jag tiger som muren...en stund till.

                      Mvh. Birger!

                      Comment


                      • Tallefjant
                        Hirvi
                        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                        Comment


                        • Hej FM-Vänner!

                          När vi ändå är inne på lite gissningar. Vad har jag köpt?
                          Alla bilder härstammar från samma föremål.
                          Click image for larger version

Name:	031.jpg
Views:	1
Size:	118,0 KB
ID:	503855

                          Click image for larger version

Name:	007.jpg
Views:	1
Size:	91,4 KB
ID:	503856

                          Click image for larger version

Name:	023.jpg
Views:	1
Size:	107,2 KB
ID:	503857

                          Click image for larger version

Name:	030.jpg
Views:	1
Size:	108,4 KB
ID:	503858

                          Mvh. Birger!

                          Comment


                          • Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
                            Jag vet, jag vet. men jag tiger som muren...en stund till.
                            Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
                            Tallefjant
                            Hirvi
                            Det gick inte att lura er, grabbar!

                            Det är en ekorre.
                            Men det är inte vilken ekorre som helst ... det är gottegrisen Kurre. Och varför kallas han då gottegrisen?
                            Jo, för han gillar inte bara tallkottar utan även punschkottar!!!!!!!!! Jag lyckades fota två st som han hade
                            i ett undangömt hörn! Han trodde inte att jag såg hans lilla godisgömma .....
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
                              När vi ändå är inne på lite gissningar. Vad har jag köpt? Alla bilder härstammar från samma föremål.
                              Så otroligt läckra närbilder! WOW! Mycket snyggt fotade! Har du köpt ny kamera?

                              Men den här var svår! Men det var nog meningen .....

                              Men skam den som ger sig! Här krävs lite list och knep.... jag tar fram min magiska kristallkula (eller är det en brevpress? av något slag), nåja, självklart är den gjord i blykristall ..... försöker titta in hemma hos dig, Birger, och se vad som står på hyllorna ..... ja, är det en svår utmaning så får man ta till alla knep!

                              Jag tycker mig skymta en fisk ..... det kanske står B-54 undertill (för 1354 tror jag inte på! ) ...... Jag satsar på att det är en fisk.

                              Comment


                              • Mycket vacker Ekorre alegni, jag gillar den färgen,
                                tänkte först Gepard Puma eller gjorde dom inte något liknande
                                Hirvi
                                SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                                Comment

                                Working...
                                X