Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 FM Konstglas Ronneby / Marcolin - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Gaspadin Visa inlägg
    Undrar lite om den här neodymium pippin som jag hittade på en loppis i våras.
    Någon som har en likadan med etikett eller möjligtvis en katalog där den finns med?
    Jag trodde det var en Fm när jag hittade den men nu känner jag mig osäker!
    Pippin är en riktig lite knubbis,den väger 500 gram och är ca 7 cm hög.
    Hej Gaspadin!
    Visst ska detta vara en neodymium pippi från FM
    I detta inlägg finns en till som Kaptenen räddade från glittrigt nagellack:



    Någon med mer kunskap om produktionen kan säkert ringmärka den.

    Grattis!!!

    Comment


    • Tack Simco!
      Detta inlägg hade jag glömt men med 1771 inlägg i tråden så är det kanske inte så konstigt
      Loppisadiktus

      Comment


      • Ursprungligen postat av Gaspadin Visa inlägg
        Undrar lite om den här neodymium pippin som jag hittade på en loppis i våras.
        Någon som har en likadan med etikett eller möjligtvis en katalog där den finns med?
        Jag trodde det var en Fm när jag hittade den men nu känner jag mig osäker!
        Pippin är en riktig lite knubbis,den väger 500 gram och är ca 7 cm hög.
        Vilken liten härlig knubbig fågel!

        Har du kollat på FM, artikelnummer B-786
        Last edited by alegni; 2010-08-21, 20:30.

        Comment


        • Nu ni, go'vänner...

          Nu ska ni få se vad jag fått tag på! En färg jag inte sett tidigare på tråden (rätta mig gärna om jag har fel nu ...). Eller är det rentav två kanske?

          Dessa två skönheter såldes var för sig, dock fick jag mail om att den ena hade en näbbskada. Säljaren kunde skicka med den på köpet ihop med den andra som kompensation. Tja, tur som en tokig för en gångs skull - klart jag tackade ja, för jag visste ju vad jag hade hojtat hem!

          Så njut nu gott folk; en förmodad kyckling F-125 i lila (med drag åt M-250) och en Pippi M-250 i colabrunt är de senaste glädjeämnena i hyllan. Den näbbskadade är kycklingen, men vet man inte om det och låter den stå kvar fint intill sin gula kompis, så märks det inte. Däremot syns det för ett tränat öga. Båda saknar etiketter och signering.

          Tror jag fick tag på ett sjusärdeles bra dammsugarmunstycke i vintras, hehe...

          /Cina PB
          Bifogade filer
          Last edited by Cina PB; 2010-08-21, 20:50.

          Comment


          • Ursprungligen postat av eawb Visa inlägg
            Hej alla. Jag orkade bara titta igenom 80 sidor i den här jättespännande tråden den här morgonen men jag återkommer senare.
            Hej, och välkommen in i FM tråden!
            Det är en hel del att titta igenom ... Mycket att ta till sig på en gång!


            Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
            Visst är det fisk B-868!!!
            Och du har dessutom alldeles rätt med färgsättningen det är min sons färgade klotlampa mot hans guldvägg,
            som ger den häftiga färgskiftningen när den är tänd.
            I vanligt ljus är fisken grön/blå.
            Rolig och knepig utmaning! Det var bubblorna som fick mig på rätt spår, det är nog få FM föremål som har så stora bubblor. Just nu kan jag bara komma på denna fisk B-868, kan ni komma på några andra FM föremål med denna typ av stora bubblor?


            Ursprungligen postat av Gaspadin Visa inlägg
            Jag har själv gått på väldigt många loppisar i sommar men tyvärr inte hittat så mycket,men ett blått päron en grön fågel och ett grönt äpple med bubblor har det blivit i påsen,
            Jag brukar ofta börja med att titta på bilderna i ett inlägg, och tänkte, vad roligt, en klarglasfågel ..... som jag trodde plockade upp färg från omgivningen.
            Sedan läste jag är en grön fågel! Hoppsan! Det var inte lätt att se.... kan man få önska sig en bild mot neutral bakgrund så jag ser färgerna i fågeln.


            Ursprungligen postat av Cina PB Visa inlägg
            Nu ska ni få se vad jag fått tag på! En färg jag inte sett tidigare på tråden (rätta mig gärna om jag har fel nu....) Eller är det rentav två kanske?
            Så njut nu gott folk; en förmodad kyckling F-125 i lila (med drag åt M-250) och en Pippi M-250 i colabrunt är de senaste glädjeämnena i hyllan.
            Lila har vi, om jag nu minns rätt, inte haft i FM tråden tidigare.
            Den bruna har vi haft i form av en uggla som Söffe la in här: http://www.precisensan.com/antikforu...postcount=1017

            "en förmodad kyckling F-125 i lila (med drag åt M-250)"

            Dom är onekligen lika varandra, och det är något som både jag och nyfyr har funderat på. I vår senaste diskussion om just dessa fåglar slog det oss att den ena modellen har klarglas utanpå det färgade glaset, den andra är enfärgad (utan klarglas utanpå), och då är din lila (precis som du säger) F-125 (kyckling, med klarglas utanpå), och din bruna M-250 (Pippi).
            Sedan har vi även M-512 (kyckling), klarglas+guld resp. klarglas+silver

            Jag har haft en M-512, i klarglas+silver. Den har aldrig blivit riktigt bra på bild, och det här är den bästa bilden jag har kvar .....
            Bifogade filer
            Last edited by alegni; 2010-08-22, 01:10.

            Comment


            • Det är roligt att se alla era inköp, och jag säger ett stort kollektivt Grattis!


              Hittade några bilder, och blev lite nostalgisk! Här är fisken som ansvarar för att jag sitter här ....

              Jag fick/köpte mina första FM föremål i slutet av 1970-talet och början av 1980-talet. Sedan kom andra saker in i mitt liv, och FM föremålen stod på hyllan, prydde sin plats, men det blev inga fler FM ..... åren gick, tills en dag (för en 7-8 år sedan), då en snäll kompis gav mig en födelsedagspresent! En FM fisk, med den grå effekten!
              Föga anade hon vad hon startade! Jag fick en nytändning, jag Yahooade, jag Googlade, kollade eBay, och en hel ny värld öppnade upp sig ... ja, när slussportarna en gång öppnades så gick dom inte att stänga igen!

              Många föremål har det blivit under åren, i olika färgkombinationer, men jag återkommer alltid, alltid, alltid till det grå! Fast idag har jag faktiskt köpt något som jag inte har sedan tidigare ..... och det är inte grått! Spännande!

              .
              Bifogade filer

              Comment


              • Min mormor jobbade på en fabrik som gör fönster. Hon hade en liten blå glasfågel som jag tyckte mycket om som hon fick eller köpte på jobbet. Min mamma jobbade också där när hon var ung och hon har också den lilla blå fågeln. Så jag har växt upp med de blå fåglarna men jag har aldrig vetat var de kom ifrån det fanns ingen signering eller märke från tillverkaren på mammas och mormors fåglar. Det enda som fanns var ett klistermärke undertill med namnet på fönsterfabriken.
                För ungefär ett år sen så var jag inne på Erikshjälpens Second Hand affär och där hittade jag en liten fågel men den här fågeln var brun. Jag hade aldrig sett en brun förut. Den har en liten skada på huvudet och är lite rispig i botten men jag blev förtjust i den ändå och den fick följa med mig hem.
                Så såg jag en liknande fågel på Tradera och det stod FM konstglas på den. Men så kom livet i mellan och jag glömde bort det tills nu och när jag sökte på FM konstglas Ronneby så hittade jag den här tråden.
                Det är jättespännande och roligt att läsa om FM konstglas i den här tråden och oj vad mycket fina saker ni har.

                Här är de enda jag har, mina två fåglar:
                Eva B

                Comment


                • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                  Jag har haft en M-512, i klarglas+silver. Den har aldrig blivit riktigt bra på bild, och det här är den bästa bilden jag har kvar .....
                  OJ! Vilken bling-bling pippi!
                  Den skulle passa i skyltfönstret hos Harry Winston.
                  Kul att se den, en sådan skulle vi gärna ha härhemma. Har aldrig sett FM´s silverföremål "live"
                  så det är något att spana efter likt den svarta ametisten.
                  Och allt därimellan såklart!

                  Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                  Det är roligt att se alla era inköp, och jag säger ett stort kollektivt Grattis!


                  Hittade några bilder, och blev lite nostalgisk! Här är fisken som ansvarar för att jag sitter här ....

                  Jag fick/köpte mina första FM föremål i slutet av 1970-talet och början av 1980-talet. Sedan kom andra saker in i mitt liv, och FM föremålen stod på hyllan, prydde sin plats, men det blev inga fler FM ..... åren gick, tills en dag (för en 7-8 år sedan), då en snäll kompis gav mig en födelsedagspresent! En FM fisk, med den grå effekten!
                  Föga anade hon vad hon startade! Jag fick en nytändning, jag Yahooade, jag Googlade, kollade eBay, och en hel ny värld öppnade upp sig ... ja, när slussportarna en gång öppnades så gick dom inte att stänga igen!
                  Håller med om att det verkligen är roligt att se alla inköp!
                  FM-tråden är suverän när det gäller bilder och alla användares album.

                  Kul att höra hur ditt samlande började.
                  Du får hälsa och tacka din kompis för födelsedagspresenten från oss!
                  Vilken himla tur att slussportarna öppnades, så att vi nu kan sitta här och
                  diskutera se vackra bilder och med spänning vänta på vad nästa föremål ska bli!


                  Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                  Många föremål har det blivit under åren, i olika färgkombinationer, men jag återkommer alltid, alltid, alltid till det grå! Fast idag har jag faktiskt köpt något som jag inte har sedan tidigare ..... och det är inte grått! Spännande!

                  .
                  Appropå spännande! VAD HAR DU KÖPT, VAD HAR DU KÖPT!!!
                  Last edited by simco; 2010-08-22, 09:09.

                  Comment


                  • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg


                    Jag brukar ofta börja med att titta på bilderna i ett inlägg, och tänkte, vad roligt, en klarglasfågel ..... som jag trodde plockade upp färg från omgivningen.
                    Sedan läste jag är en grön fågel! Hoppsan! Det var inte lätt att se.... kan man få önska sig en bild mot neutral bakgrund så jag ser färgerna i fågeln.



                    Jag har haft en M-512, i klarglas+silver. Den har aldrig blivit riktigt bra på bild, och det här är den bästa bilden jag har kvar .....

                    Nu har jag tagit lite nya bilder på fågeln päronet och äpplet.
                    Jag har ju faktiskt ett fototält som jag fått i present av min sambo
                    Men det är tusan vad det ska vara svårt att få bra bilder på glas,jag tycker det blev för dåligt ljus med fototältet så bilderna blev lite gryniga.
                    Jag ska försöka fixa ett "fototält" ute kanske med ett lakan så bakgrunden inte stör färgerna på föremålen.

                    Härliga bubblor på din silverkyckling,det verkar som guldvarianten på kycklingen och frukterna är betydligt vanligare.
                    Personligen tycker jag silvervarianten är snyggare!

                    Jag håller med Simco: vad har du köpt?!!!!

                    ewab:Roligt att du hittat hit har vi en blivande Fm samlare till kanske?


                    Cina PB:
                    Grattis till fina kycklingar,den lila varianten har inte jag sett någon gång den är nog ganska ovanlig!


                    Simco:
                    nu har jag tittat i ditt album,du har rätt päronet och äpplet skulle passa bra ihop.
                    Jag skickar min adress till dig via pm:
                    Bifogade filer
                    Loppisadiktus

                    Comment


                    • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                      Vilken liten härlig knubbig fågel!

                      Har du kollat på FM, artikelnummer B-786
                      Nu hittade jag den i katalogen från 1971-72.

                      I katalogen finns ett försättsblad med ett fotograferat urval.

                      På nedersta raden av bilden finns en fågel "Domherre/Redchest F-170 klar/röd".
                      Jag har lusläst i katalogen men inte hittat domherren,antagligen så har flera årgångar haft samma försättsblad så kataloginnehållet stämmer inte till 100%med försättsbladet.

                      Bifogar bilder på vad jag tror är Domherre F-170,omärkt och osignerad.
                      Domherre heter förresten bullfinch på engelska,jag tycker dessutom att pippin är mer lik en rödhake
                      Bifogade filer
                      Last edited by Gaspadin; 2010-08-22, 21:11.
                      Loppisadiktus

                      Comment


                      • Hej eawb!

                        Välkommen till tråden. Grattis till dina vackra små pippifåglar, nu har du ju en bra start till en samling!

                        Mvh. Birger!

                        Comment


                        • eawb: Kul att höra hur du ramlade in på FM .......


                          Ursprungligen postat av eawb Visa inlägg
                          Min mormor jobbade på en fabrik som gör fönster. Hon hade en liten blå glasfågel som jag tyckte mycket om som hon fick eller köpte på jobbet. Min mamma jobbade också där när hon var ung och hon har också den lilla blå fågeln.

                          "... fick eller köpte på jobbet ...... "
                          Vet du hur det kom sig att mormor/mamma fick eller kunde köpa en blå fågel på jobbet. Hade denna fönsterfabrik något samröre med FM Konstglas Ronneby???


                          Ursprungligen postat av eawb Visa inlägg
                          Så jag har växt upp med de blå fåglarna men jag har aldrig vetat var de kom ifrån det fanns ingen signering eller märke från tillverkaren på mammas och mormors fåglar. Det enda som fanns var ett klistermärke undertill med namnet på fönsterfabriken.
                          För ungefär ett år sen så var jag inne på Erikshjälpens Second Hand affär och där hittade jag en liten fågel men den här fågeln var brun.
                          Så såg jag en liknande fågel på Tradera och det stod FM konstglas på den. Men så kom livet i mellan och jag glömde bort det tills nu och när jag sökte på FM konstglas Ronneby så hittade jag den här tråden.

                          Jag hade mina FM föremål i många år, utan att veta något om glasbruket, det var bara ett glasbruk bland andra, det låg i Ronneby läste jag på etiketten, men det var också allt jag visste.
                          Sedan fick jag höra namnet Marcolin, gjorde sökningar på nätet, upptäckte att det fanns flertalet andra färgkombinationer, köpte en FM svan med
                          vitt i ..... sedan fick jag en FM fisk med mitt älskade grå ..... och så tog det fart! Rasande fart!

                          Kul att se om ditt intresse nu tar fart, vi kanske kan inspirera dig i ditt samlande! Du kanske har lokala loppisar i närheten, som du kan besöka och hitta lite olika godbitar!

                          Comment


                          • Hej Gaspadin!

                            Tack och grattis själv till dina fynd. Jag diggar din knubbiga B-786, den är bara så läcker, den verkar vara väldigt upptagen med att titta bakåt, tur att den inte flyger, då kunde det gått illa. Är också väldigt förtjust i din gröna skönhet, jag har ju "brorsan" till den själv.http://www.precisensan.com/antikforu...?t=87&page=168. Din domherre F-170 är också helt sagolik.

                            Mvh. Birger!

                            Comment


                            • Hej! Cina PB

                              Återigen stort grattis till dina fynd. Dina kycklingar är bara helt superba.en lila är kittlande fräck.Håller också med om att den nog är ovanlig, aldrig sett den färgen tidigare. Även din Coca cola-pippi är stentuff. Din skål ser underbar ut, kan man få se lite mer av den?

                              Mvh. Birger!
                              Last edited by birger; 2010-08-22, 19:03.

                              Comment


                              • Hej FM-Vänner!

                                Vill också passa på att tacka alla som bidrar med fina bilder och roliga och intressanta berättelser, ingen nämnd ingen glömd.

                                Vill också gratulera FM-tråden för sitt 5-års jubileum. STORT GRATTIS!!!!!!

                                Sedan sällar jag mig till övriga skaran och frågar nyfiket. VAD HAR DU KÖPT ALEGNI????????

                                Mvh. Birger!

                                Comment

                                Working...
                                X