Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
    Instämmer, fina loppisfynd, Simco!

    Etiketter! Att vara eller inte vara, det är frågan .... för en del! Men inte för oss samlare, för utan etikett så kan det ibland vara svårt att identifiera ett föremål. Men en etikett säger inte allt, en etikett kan flyttas mellan föremål, och vips, så har vi t.ex. en FM .... men det är inte en FM! Så lita blint på en etikett kan man inte göra. Jag har sett föremål som har "blivit" med etikett ...

    Har förresten tittat en del på inredningsprogrammen med Simon och Tomas ... och Simon skriker i högan sky varje gång han ser ett föremål med etikett ... man hör ständigt från honom: nämen, va f***n! T.ex. en Orreforsskål som står framme med etiketten kvar ... ja, det är väl ett etikettsbrott!
    Simon frågar folk: Varför låter du etiketten sitta kvar? .... jag skulle i ett sådant läge svara: Varför inte?? Vem säger vad som är rätt eller fel!
    Undrar om samma personer som förfasas över oss som låter etiketten sitta kvar på ett föremål ... jag undrar om dom köper märkeskläder, där etiketten sitter på utsidan på plagget, där syftet är att etiketten ska synas och visa att man minsann är en person som köper märkeskläder. Och då är det helt ok att visa etiketten!

    Varför inte lämna utrymme för oss alla att göra som vi vill, göra det vi trivs med! Jag inser att det jag trivs med i min lägenhet får Simon att utbrista: nämen, va f***n! Vitriner är något som får igång Simon ..... men vad ska man göra med en samling. Den ska förvaras och förevisas ... jag vill ha en säker, trygg och snygg förvaring till min samling .... och för glasföremål så är väl en vitrin en bra lösning. Simon ger inga förslag till lösningar, utan det är väl snarare att göra sig av med samlingen som är hans alternativ..... eller så kan man "på nåder" få behålla sisådär 5 föremål, men inte fler ... samlingen får ju inte ta över!!!

    Jag tittar på t.ex. Simon och Tomas inredningsprogram för att se om jag kan finna inspiration för min samling ... men inga alternativ ges. I ett program fick en människa ha bokhyllor men på hyllorna ställdes pocketböcker, pocketböcker målade i olika färger, vilket tog bort förvaringsytor. På väggen sattes dörrmattor, inramade med stuprör. Ja, det var ju ovanligt kan jag säga!!!!!

    Så, hur gör ni med era samlingar? Jag har, som jag nämnt tidigare i denna tråd, valt IKEA. Det fick bli Billybokhyllor med vitrindörrar samt väggvitriner Bertby. Inte mitt förstaval men min plånbok säger att detta är mitt förstaval, dvs. lösningen för mig. Har ni några andra tips och förslag? Det ska ju vara lösningar som håller ute damm, och som låter föremålen stå tryggt så man inte råkar riva något i golvet .......

    Avslutar med en etikettmärkt Reijmyresvan .... för nog kan vi väl se Marcolin i denna vackra skapelse!
    Underbart vacker svan alegni!

    Jag har också tittat lite på Simon och Thomas men har slutat med det då jag är allergisk mot folk som inte tar hänsyn till andras intressen och som bara stövlar på och kör sitt eget rejs.
    En hel del har blivit bra av deras projekt men samtidigt så är de så enerverande enkelspåriga emellanåt!

    Jag säger som Cina PB behåll etiketterna för jösse namn och samlingen också för den delen!

    När vi ändå pratar om etiketter så har jag märkt att en viss modell av etiketter har en tendens att lossa och ramla bort lättare än andra.
    Det är den silverfärgade med svart text,måste vara dåligt klister på just den sorten.
    Någon annan som gjort samma upptäckt?
    Jag lägger in en bild på den etiketten.

    Visst är det enklare att identifiera fm föremål om de har etiketten kvar,i alla fall när man precis börjat samla,sen lär man sig att känna igen vad som är fm och inte.
    Självklart kommer det alltid finnas oklara fall som hade varit hjälpa av att etiketen fanns kvar.
    Jag för min del tycker det är roligt att hitta föremål med etiketten kvar men tycker inte att de föremål jag har utan etikett är mindre värda för mig,jag vet ju att det är Fm ändå!

    Billy och Bertby är ju utmärkt förvaring för en glassamling!

    Min samling finns utspridd i hela huset,i fönsterkarmarna.bokhyllan och på mina tre stora linneskåp.
    Inte damfritt dock men det är smällar man får ta,jag gillar faktiskt att damma mina glasgrejer

    Simco:
    Snygga loppisfynd,jag gillar verkligen neodymium duvan!

    Birger: Läcker papegoja med attityd,saknas faktiskt i min egen samling

    Pjotr: Grattis till en tjusig giraff,vi har snart fått ihop till en hel flock här!

    Äjth frågade efter den gröna Buddhan och har fått svar från mig via Pm,tack för hjälpen alegni!
    Kanske det kan vara kul för er andra att också se den så här kommer några bilder på min gröna Buddha.
    Bifogade filer
    Last edited by Gaspadin; 2010-07-01, 23:06. Anledning: stavfel
    Loppisadiktus

    Comment


    • Signerad? det var oväntat!
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

      Comment


      • Ursprungligen postat av Pjotr Visa inlägg
        Godkväll!

        Mycket kaxig papegoja Birger....Hur hög är den?

        Här kommer en 25 cm hög Giraff (Giraffa camelopardalis) också den från 60-talet och med skön attityd

        Mvh Pjotr
        Ursprungligen postat av Gaspadin Visa inlägg
        Underbart vacker svan alegni!

        Jag har också tittat lite på Simon och Thomas men har slutat med det då jag är allergisk mot folk som inte tar hänsyn till andras intressen och som bara stövlar på och kör sitt eget rejs.
        En hel del har blivit bra av deras projekt men samtidigt så är de så enerverande enkelspåriga emellanåt!

        Jag säger som Cina PB behåll etiketterna för jösse namn och samlingen också för den delen!

        När vi ändå pratar om etiketter så har jag märkt att en viss modell av etiketter har en tendens att lossa och ramla bort lättare än andra.
        Det är den silverfärgade med svart text,måste vara dåligt klister på just den sorten.
        Någon annan som gjort samma upptäckt?
        Jag lägger in en bild på den etiketten.

        Visst är det enklare att identifiera fm föremål om de har etiketten kvar,i alla fall när man precis börjat samla,sen lär man sig att känna igen vad som är fm och inte.
        Självklart kommer det alltid finnas oklara fall som hade varit hjälpa av att etiketen fanns kvar.
        Jag för min del tycker det är roligt att hitta föremål med etiketten kvar men tycker inte att de föremål jag har utan etikett är mindre värda för mig,jag vet ju att det är Fm ändå!

        Billy och Bertby är ju utmärkt förvaring för en glassamling!

        Min samling finns utspridd i hela huset,i fönsterkarmarna.bokhyllan och på mina tre stora linneskåp.
        Inte damfritt dock men det är smällar man får ta,jag gillar faktiskt att damma mina glasgrejer

        Simco:
        Snygga loppisfynd,jag gillar verkligen neodymium duvan!

        Birger: Läcker papegoja med attityd,saknas faktiskt i min egen samling

        Pjotr: Grattis till en tjusig giraff,vi har snart fått ihop till en hel flock här!

        Äjth frågade efter den gröna Buddhan och har fått svar från mig via Pm,tack för hjälpen alegni!
        Kanske det kan vara kul för er andra att också se den så här kommer några bilder på min gröna Buddha.
        Hej Gaspadin!

        Man ska ju inte svära i kyrkan men herre du jävlar vilken häftig buddha! Stort grattis! Jag måste säga att speciellt det gröna i FM-produktionen tilltalar mig x-tra mycket. Tack för en härlig buddha!

        Mvh. Birger!

        Comment


        • Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
          Signerad? det var oväntat!
          Signerad men utan etikett,varför tycker du det var oväntat?

          Tack så mycket Birger det värmer i hjärtat,då har vi samma smak du och jag
          Här kommer en vacker "gröning" till!
          Bifogade filer
          Last edited by Gaspadin; 2010-07-01, 23:20. Anledning: tillägg
          Loppisadiktus

          Comment


          • Min saknar signering!!
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

            Comment


            • Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
              Min saknar signering!!

              Så är det ibland,vissa föremål signerades och etikettmärktes,andra bara etikettmärktes.
              Loppisadiktus

              Comment


              • Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                Signerad? det var oväntat!
                Ursprungligen postat av Gaspadin Visa inlägg
                Så är det ibland, vissa föremål signerades och etikettmärktes, andra bara etikettmärktes.

                vi har diskuterat detta med signeringar förut men aldrig kommit fram till något svar .....

                1) Vi kan inte utgå från hur det är idag .. t.ex. 1:a sortering signeras, 2:a sortering signeras inte

                2) Vi måste fråga oss: Vad var brukligt på 1950-talet? Vad var brukligt på 1960-talet? ... osv.

                3) Vi måste fråga oss: Vad var brukligt i Sverige? Vad var brukligt i Murano?

                4) Hur valde Marcolin att göra? Följa traditionen från Murano, anamma det svenska, eller en mix av båda?



                Vår FM tråd ökar intresset för FM Ronneby/Marcolin.
                Detta ökar tyvärr ibland även en säljares kreativitet, föremål som ej är FM kan få en FM etikett, och på så sätt så får man lite extra kosing för föremålet. Ett okänt föremål får ett id.
                Även signeringar kan sättas dit i efterhand.
                Det kanske inte händer ofta men man ska vara medveten om att det förekommer.
                Detta gäller självklart inte bara FM utan alla glasbruk. I följande tråd var det en etikettmärkt Orrefors som till slut identifierades som Målerås:



                När det gäller 1960-talet så brukar FM föremål inte vara signerade.

                Pjotr: du visade upp en val signerad Marcolin Sweden. Ovanligt ... eller signerad vid senare tillfälle??? Ja, det är frågan!
                Det skulle vara intressant, Pjotr, om du kunde berätta när du köpte denna val, och varifrån. Det kan ju vara något speciellt tillfälle som föranledde denna signering, det behöver inte vara konstigt .... men att signera Marcolin Sweden känns ej tidstypiskt.

                Om vi återgår till FM Buddhan så har vi Äjths exemplar kontra Gaspadins.
                Den gröna Buddha jag visade dig, Äjth, är även den signerad: FM Konstglas Ronneby Sweden (finns att beskåda i ett av mina album)

                Äjth: ser det ut som din Buddha kan ha suttit på en sockel? Hur ser den ut under, kan du fota undersidan/botten?
                Jag funderar nämligen på om din Buddha saknar sin sockel??? I så fall så bör det ha suttit en etikett på sockeln.

                Hur som helst, så ser det ut som Äjths Buddha är tillverkad runt 1969-1970 och Gaspadins bör vara tillverkad senare (troligtvis 1974), och då är det inte konstigt om den ena är signerad men inte den andra. Det är svårt att få en exakt uppfattning om tillverkningsår då ingen av oss har samtliga kataloger/priskuranter att tillgå.

                Jag tycker detta med signeringar är intressant att diskutera, och det för vår forskning kring FM framåt!


                Till sist får jag ta ett kollektivt tack till alla, för fina bilder och inlägg.
                Hinner inte skriva så mycket som jag önskar. Andra tar nu semester men jag ska sätta tänderna i en tung JO anmälan, en plumbumtung anmälan, som kommer att ta både på humör och ork. Men jag försöker delta i FM tråden så mycket jag bara hinner...... kanske inte långa inlägg men lite glada tillrop då och då .... och en liten bild kanske ... en bild säger ju mer än tusen ord!!

                Här kommer i alla fall min favorit ..... den grå effekten! Grön och grön-blå är fint men jag har bara några få i den färgkombinationen. Det är tur att vi har olika favoriter för då slipper vi slåss om allting!
                Bifogade filer
                Last edited by alegni; 2010-07-02, 05:15.

                Comment


                • Pjotr: du visade upp en val signerad Marcolin Sweden. Ovanligt ... eller signerad vid senare tillfälle??? Ja, det är frågan!
                  Det skulle vara intressant, Pjotr, om du kunde berätta när du köpte denna val, och varifrån. Det kan ju vara något speciellt tillfälle som föranledde denna signering, det behöver inte vara konstigt .... men att signera Marcolin Sweden känns ej tidstypiskt.


                  Hej Alegni!

                  Den signerade valen är en av de tio första föremålen i min samling och den är köpt på en privat liten loppis i hälsingeskogarna för ca 15 år sedan och det är nu på senare tid som jag såg det ovanliga med signeringen.

                  Mvh Pjotr

                  Comment


                  • Hej igen!

                    Är liksom alegni mycket intresserad av signeringar och etiketter. Pjotr's val och dess signering gjorde mig också förvånad, då den ju inte känns riktigt tidstypisk.
                    Nåväl, nu vet vi ju var den är inköpt och när, men något svar på gåtan av själva signeringen kom vi ju inte speciellt mycket närmare. Kanske någon annan på tråden har en ide' om hur den signeringen har uppstått?

                    Jag själv är ju mycket förtjust i det gröna och idag kom det en härlig pippi inflygande till mig. Lite blyg är den men ack så charmig i sin gröna och lite blå fjäderskrud. den är också signerad på det vanliga FM-sättet. Håll till godo!

                    Mvh. Birger!
                    Click image for larger version

Name:	001.jpg
Views:	1
Size:	74,8 KB
ID:	493021

                    Click image for larger version

Name:	002.jpg
Views:	1
Size:	99,5 KB
ID:	493022

                    Click image for larger version

Name:	005.jpg
Views:	1
Size:	62,6 KB
ID:	493023

                    Comment


                    • Ursprungligen postat av Gaspadin Visa inlägg
                      När vi ändå pratar om etiketter så har jag märkt att en viss modell av etiketter har en tendens att lossa och ramla bort lättare än andra.
                      Det är den silverfärgade med svart text,måste vara dåligt klister på just den sorten. Någon annan som gjort samma upptäckt?

                      Min samling finns utspridd i hela huset,i fönsterkarmarna.bokhyllan och på mina tre stora linneskåp. Inte damfritt dock men det är smällar man får ta,jag gillar faktiskt att damma mina glasgrejer
                      Inte så jag har tänkt på det .... någon enstaka (med betoning på enstaka) FM etikett har ramlat av, men även en V. Nason etikett har ramlat av så, nej, inget vanligt förekommande hos mig. Jag skulle nog säga att det är ytterst sällan det har hänt mig
                      Är det föremål placerade på samma ställe som drabbas? T.ex. att de föremål som står i fönsterkarmarna, att deras etiketter ramlar av oftare än andra??
                      Dammar du för ihärdigt?? Här dammas det sällan.....

                      Ursprungligen postat av Pjotr Visa inlägg
                      Den signerade valen är en av de tio första föremålen i min samling och den är köpt på en privat liten loppis i hälsingeskogarna för ca 15 år sedan och det är nu på senare tid som jag såg det ovanliga med signeringen.
                      Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
                      Nåväl, nu vet vi ju var den är inköpt och när, men något svar på gåtan av själva signeringen kom vi ju inte speciellt mycket närmare. Kanske någon annan på tråden har en ide' om hur den signeringen har uppstått
                      Tack, Pjotr, för ditt svar!

                      Vi har inte svar på "frågan" men jag tycker att vi möjligtvis blev lite klokare i alla fall!
                      Jag har några funderingar, dvs. teorier, men det är enbart teorier och det är, tycker jag, ingen vits att sprida dom ...... teorier blir tyvärr alltför ofta till sanningar på t.ex. Tradera!

                      Comment


                      • "loppisfynd?"

                        Hej FM-Vänner!

                        En lång och svettig lördag resulterade i en hel del fynd, tror jag? I vilket fall så tror jag nog att mina små fynd intresserar er och kommer att få er att "gnugga" geniknölarna och slå i era kataloger. Jag är oavsett era svar, riktigt glad över mina små fynd men är alla FM? Njaaa! Vad tycker ni? Först kommer en samlingsbild över alla föremålen sedan kommer mer specifika bilder.

                        Click image for larger version

Name:	014.jpg
Views:	1
Size:	40,4 KB
ID:	493048

                        Brevpressen och fisken är definitivt FM, det vet jag men jag lägger ändå in bilderna på dem. Notera den innovativa förre ägaren som tejpat fast etiketten!
                        Mycket klokt tycker jag!
                        [ATTACH][ATTACH]Click image for larger version

Name:	013.jpg
Views:	1
Size:	41,9 KB
ID:	493051[/ATTACH][/ATTACH]

                        Det kommer mera!
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • Hej igen!

                          Nu kommer det lite föremål som jag inte blir riktigt klok på! Känns FM men är de det? Här behöver jag helt enkelt eran hjälp.

                          Först kommer en lite lampa, ser väldigt mycket ut som en brevpress, har en fin polerad och slipad undersida med ett härligt slitage" ska tydligen bero på att det är fin kristall, lite mjukare" Ingen etikett eller signering men jag tycker mig ha sett tekniken förut dock inte blandat som här med bubblor och "flakes".
                          Sedan kommer ett snyggt päron, vilket jag tror är FM.

                          Click image for larger version

Name:	003.jpg
Views:	1
Size:	39,3 KB
ID:	493052

                          Click image for larger version

Name:	004.jpg
Views:	1
Size:	44,3 KB
ID:	493053

                          Click image for larger version

Name:	001.jpg
Views:	1
Size:	31,5 KB
ID:	493054

                          Click image for larger version

Name:	002.jpg
Views:	1
Size:	36,1 KB
ID:	493055

                          Det kommer mera!

                          Comment


                          • Hej igen igen!

                            Nu blir det krångligare! Den lilla fisken har jag inte sett förut men även den känns FM, Schäferhunden är ju bara så snygg. Stilig, smäcker men ändå tung. FM? Sist men inte minst den härliga pippin med sina pepparkornsögon, FM?
                            Click image for larger version

Name:	008.jpg
Views:	1
Size:	35,7 KB
ID:	493056

                            Click image for larger version

Name:	009.jpg
Views:	1
Size:	42,1 KB
ID:	493057

                            Click image for larger version

Name:	006.jpg
Views:	1
Size:	31,2 KB
ID:	493058

                            Click image for larger version

Name:	010.jpg
Views:	1
Size:	33,3 KB
ID:	493059

                            Click image for larger version

Name:	011.jpg
Views:	1
Size:	39,8 KB
ID:	493060

                            Ja, nu har ni fått lite att klura på och förhoppningsvis lite att njuta av denna härligt varma och sköna lördagskväll. Själv njuter jag "kraftigt" jag hoppas också att få ta del av er samlade visdom och få de svar jag söker.

                            Mvh. Birger!

                            Comment


                            • Hej (med risk för att bli tjatig)!

                              I och med att jag köpte brevpressen med den tejpade etiketten så har jag faktiskt 2 av samma modell. Kan därför inte låta bli att lägga in en bild på de båda bredvid varandra. De får beskriva det för mig unika i varje FM-föremål, de må ha samma modellnummer men de är helt speciella oavsett. För mig är det FM i ett nötskal, varje figur är helt UNIK!

                              Mvh. Birger!
                              Click image for larger version

Name:	016.jpg
Views:	1
Size:	61,7 KB
ID:	493061

                              Comment


                              • Samlingen växer även här...

                                Hej på er, FM-vänner!

                                Rådande värmebölja är väl en bagatell för glasblåsare, men nu är jag dock endast samlare av föremålen och därmed inte fullt så härdad att tåla värmen.

                                Det hindrar ju inte från att hämta hem fynden jag gjort, så i mitt album finns lite godsaker, bl.a. i form av en lite hårdsmält fruktstund och Lilla Pip som hittat hem. Stoltheterna framför andra kommer dock redan här i all sin prakt!

                                Min väldans uppnosiga pingvin som hotar ta in vatten vid regn, har fått sällskap av en mer hopsjunken kamrat. Saknar visserligen både etikett och signering, men Rainbow har en likadan: http://www.precisensan.com/antikforu...&postcount=548 (den till vänster)... Tänk, vad det är bra med bilder här på tråden!

                                Och sedan en bild som gör mig så glad. Nyaste medlemmen i fågelfamiljen i form av en spov i det allra närmaste mint condition, intill sina kompisar lirafågeln och pelikanen. Endast etikettmärkt, men perfekt etikett! Härligt!

                                Och mer väntar... Semesterkassan klarar sig nog ändå!

                                /Cina
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X