Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Vilket fint stim av valar och andra djur som det bjudits på de senaste dagarna!

    Grattis birger!
    Vilken guldgruva och fint tillskott till samlingen!
    Väl värt efter en jobbig start på dagen.

    Blir så glad över alla fina bilder och diskussioner

    Mvh Simco

    Comment


    • Först: Birger - vilken måndag! Tur den slutade så mycket bättre än vad den började! Grattis till de fina fynden! Julafton kom verkligen tidigt i år!

      Och sedan måste jag onekligen le åt att det här med valår spridit sig ända hit...

      /Cina

      Comment


      • Hej Rainbow!

        Måste fråga; hästhuvudet i dina nya avatar, är det FM?
        Otroligt vackert!
        Kikade nyss i dina album, mycket trevligt!

        Mvh Simco

        Comment


        • Ursprungligen postat av Rainbow Visa inlägg
          Här kommer två vackra fåglar.

          OBS! - inlägg 1451

          Nu är det viktigt att påpeka att denna "skapelse" inte är ur FM:s produktion!

          Även om nu fåglarna är FM så ger det, för den som flyktigt tittar igenom FM tråden, en skev och felaktig bild av FM:s produktion.
          Att denna bild nu finns i FM tråden kan ge legitimitet åt dessa "hemmabyggen".

          Under en period tycks det ha varit väldigt populärt att limma ihop saker!!!! Man tager vad man haver .... och vips har man ett hopplock av diverse saker!
          Jag har sett på loppisar och auktioner, allt möjligt ihoplimmat ..... men detta är alltså något från en person som uppenbarligen haft för mycket fritid, och ger sig på diverse glasföremål, med iver och lim!

          Jag har en ihoplimmad "skapelse" som följde med i ett auktionsutrop


          Jag har sett en ihoplimmad skapelse säljas på Tradera, som FM, för 510 kr! Jag blir både ledsen och beklämd om den personen nu sitter och tror sig ha något ur FM:s produktion .... när det bara är någon "kreativ" persons "skapelse", ett hobbyarbete.

          Jag ser helst att dessa "skapelser" inte läggs in i FM tråden men om någon, mot förmodan, vill lägga in något liknande, var då vänlig och tydligt påpeka att detta är en privatpersons hobbyarbete, och inte något ur FM:s produktion.


          TILLÄGG:
          ps. Jag har sett flertalet ihoplimmade föremål på loppisar, mässor och även auktioner.
          Det var uppenbarligen en populär fritidsaktivitet någon gång i tiden, och många föremål "råkade illa ut".
          Man kan, om man vill, köpa dessa hemmabyggen, billigt i så fall, och hoppas att man kan få isär föremålen. Annars får man ta det som studieobjekt! Det kan ju vara ovanliga/spännande FM föremål som sitter där, fastlimmade!!

          Ville bara klargöra att det är inte Rainbow själv som har limmat ihop denna skapelse!

          .
          Last edited by alegni; 2010-05-25, 21:07.

          Comment


          • Godkväll!

            Här kommer två Fiskar som har något som faller mig i smaken.
            Den större är 12cm hög 21cm bred vikt 1,4 kg signerad Marcolin Sweden M222 20. Den mindre 11cm hög 17cm bred 950 gr signerad Marcolin Sweden M222 17 etikett silver utan registrerat varumärke.

            Mvh Pjotr
            Bifogade filer

            Comment


            • Hej Simco och Cina PB!
              Tack ska ni ha! Ja visst var det julafton för mig. Tänkvärt är ju också hur livet ibland kan förändras till det bättre med blixtens hastighet.

              Ni ska också ha stort tack för era bilder och för att ni deltar i diskussionerna på ett aktivt och passionerat sätt. Ni bidrar själva till trådens innehåll i högsta grad.

              Mvh. Birger!

              Comment


              • Jadu, Birger - jag är ju ännu så länge rätt så nytänd och lär mig sakta men säkert mer och mer för var dag som går. Känns onekligen väldigt kul att lyfta upp en sak och kunna säga för sig själv att "nä, inte FM", ställa ner den och titta vidare. Eller för all del - se en sak och känna "wohoo, en FM!" och bli alldeles rusig över fyndet! Som min knallgula pippi! Den bräcker av lite i vitrinskåpet...

                Att jag sedan har anknytning till Blekinge via min morfar som växte upp i skogarna norr om Ronneby gör ju att det känns lite mer speciellt...

                /Cina

                Comment


                • Hästhuvud.

                  Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                  Hej Rainbow!

                  Måste fråga; hästhuvudet i dina nya avatar, är det FM?
                  Otroligt vackert!
                  Kikade nyss i dina album, mycket trevligt!

                  Mvh Simco
                  Hej Simco!
                  Hästhuvudet är Fm Ronneby.
                  Den är alldeles underbar .
                  Höjden är 16 cm.
                  Signeringen är Fm Ronneby Sweden.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • Hej Rainbow!
                    Grattis till ett helt underbart hästhuvud. Fantastiskt effektfullt gjort!
                    Mvh. Birger!

                    Comment


                    • Motherlove.

                      Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
                      Hej Rainbow!
                      Grattis till ett helt underbart hästhuvud. Fantastiskt effektfullt gjort!
                      Mvh. Birger!
                      Tack så mycket Birger.
                      Grattis själv till alla Fm fynd du hittat.
                      Här kommer några bilder på en ståtlig mamma med sitt barn i klarglas.
                      Motherlove är 34 cm hög och väger 1,7kg. Det finns ingen signering.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • Wow Rainbow!
                        Jag böjer mitt huvud i vördnad för denna magnifika moderskärlek. Jag måste också ge dig en eloge för dina vackra bilder. Jag är själv nästan helt oduglig på att ta bra bilder. Jag tror "banne mig" att jag får gå en kurs!
                        Mvh. Birger!

                        Comment


                        • Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
                          Wow Rainbow!
                          Jag böjer mitt huvud i vördnad för denna magnifika moderskärlek. Jag måste också ge dig en eloge för dina vackra bilder. Jag är själv nästan helt oduglig på att ta bra bilder. Jag tror "banne mig" att jag får gå en kurs!
                          Mvh. Birger!
                          Hej Birger!
                          Det är inte lätt att ta bra bilder på glas.
                          Det blir nästan alltid reflektioner från diverse håll.
                          Ett bra tips är att utnyttja solljuset då kommer färger och
                          lyster fram på ett bra sätt. Jag använder en ganska enkel
                          digitalkamera så skärpan och kvaliten på bilderna blir sådär.

                          Comment


                          • Hej Rainbow!

                            Magnifikt hästhuvud! Otroligt vackert hantverk, väldigt vackra effekter... Kan häva ur mig massor men hästen talar nog bäst för sig själv, trots allt. Motherlove är också vacker, i all sin enkelhet.

                            Vad gäller fotografering; jag har också en väldigt enkel digitalkamera, men har investerat i ett s.k. ministativ för 99 kronor som är guld värt och gör att det är lättare att ta hyfsat skarpa bilder även på nära håll. Och även jag nyttjar solskenet flitigt! Håller tummarna nu för att det ska bli soligt här närmaste dagarna; väntar hem sändningar som behöver förevigas... Både fågel, fisk och mittemellan!

                            /Cina

                            Comment


                            • Massor av härliga föremål och bilder i tråden!

                              Hästhuvudet faller mig i smaken ... med det grå inlägget! Mina två FM hästhuvuden är i klarglas, men dom är också fina!


                              Att ta bra bilder av glas är en utmaning, reflektioner från olika håll, t.ex. från fönster, färger plockas upp från föremål runtomkring, ibland ser man fotografen avspeglad i föremålet....
                              Fördelen med digitalkameror är skärmen bak, man ser bilden, man ser direkt om den är oskarp osv., man kan då ta bort bilden, och prova att ta en ny bild. Och så kan man hålla på ... tills man blir nöjd eller ger upp!!

                              Mina bilder, med några få undantag, är tagna med en kamera från 2003. Olympus C-750UZ, 4 megapixel. Jag har inget fototält eller stativ. Ett fåtal bilder är tagna med min mobilkamera, 5 megapixel.


                              ------

                              Här kommer en FM med attityd! Kaxig som bara den!!!
                              ca 16 cm hög

                              på sista bilden står han på hyllan, med sina kompisar
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • Hej Pjotr!

                                Jag har funderat lite kring din fina val och dess signering. Jag har aldrig sett just den tidigare. Jag har tidigare väckt frågan kring just signeringar på tråden och förstått att det är en ganska vansklig historia. Det genomgående svaret var ändå att det är extremt ovanligt att tidiga FM-föremål är signerade. Då blir det hela väldigt intressant då jag noterar att din val måste vara av tidig produktion men ändå har en signering. Dessutom en lite ovanlig signering. Jag undra därför, är signeringen samtida eller har den gjorts senare? Är detta en lite "udda" signering? Har du själv eller någon annan på tråden sett denna signering tidigare? Det vore jätte intressant om du eller någon annan kunde utveckla detta lite mer.
                                Mvh. Birger!
                                Ursprungligen postat av Pjotr Visa inlägg
                                Här kommer Signering

                                Pjotr

                                Comment

                                Working...
                                X