Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Återigen. Var kommer min svärdfisk ifrån?

    Skickat en fråga om denna fisk förut. Bottenslipningen är så blank, rund och välgjord. Jag hoppas och tror att den är en FM-fisk. Snälla rara, kan någon ge ett svar på denna gåta. Jag ber också om ursäkt för en hel del dåliga foton men varken jag eller kameran kan bättre. Vill också passa på att meddela vilken glädje denna speciella FM-tråd ger mig och framföra mitt varma tack till alla som bidrar till den. Jag är ny som samlare och verkligen gripen av alla dessa härliga djur och figurer, så tack återigen till Pjotr och alla andra "fan" och tack för att jag också får en möjlighet att delta och bidra.
    Bifogade filer

    Comment


    • Några bättre bilder!

      Blixten sabbar Neodymium pippin. Skickar ett nytt. Skickar även med en annan tjock fisk! Försöker även få en förbättring av signeringen på ängeln, tyvärr inte direkt mkt. bättre.
      Bifogade filer

      Comment


      • Hej birger, svärdfisken ser inte ut som FM men vart den kommer ifrån vet jag inte....

        Trevlig samling du har!

        Comment


        • Tack!
          Jag håller nog med dig, jag har inte sett någon FM-fisk som liknar den här men just själva bottenslipningen är väldigt mkt. FM. Vad jag förstått av diskussionerna på denna tråd, är just bottenslipningen viktig för att fastställa vilket glasbruk som gjort figurerna. När jag jämför denna bottenslipning med de andra FM figurernas, är den väldigt lik. Förstår att det alltid blir problem med identifieringen om det saknas etikett eller signering. Skulle dock vara roligt om någon vet mer om fisken.

          Comment


          • Enligt min far, Germano Padoan, så kan Ugglan vara Gränna eller Bergdala, troligen gjord av Lazlo Toth. Anden är Gränna.

            Comment


            • Hej Birger och mi.ke.

              Jag skulle nog drista mig att säga att detta är FM Ronneby!
              Enligt katalogbild bör det vara Haj B-782. Jag tar även med Birgers bild från inlägg 1172 som jämförelse.
              Bifogade filer

              Comment


              • Hej Nyfyr!
                Stort tack, jag blir sååå glad! Jag trodde det var en FM-fisk hela tiden, förvisso en svärdfisk men en haj är ju inte fy skam!Vet du något om tillverkningsår?
                Last edited by birger; 2010-01-07, 00:05.

                Comment


                • Haj B-782 fanns i produktion ca 1970-1974.

                  Comment


                  • Hej och tack igen nyfyr!
                    Tidigt 70-tal alltså! Jättekul att veta.

                    Comment


                    • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                      Här kommer några fler bilder ....

                      Hästhuvudet väger ca 2,6 kg och är ca 21 cm högt

                      .
                      Fantastiskt fint hästhuvud med mkt fart och fläkt i.
                      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                      Comment


                      • Hej Birger!

                        Det var många FM på en gång! Du har legat i ..... Grattis!

                        - Apropå din ekorre så har den en etikett som man inte ser så ofta. Kul!

                        - neodymium
                        Prova att ställa din fågel på diskbänken i köket, under lysröret, använd inte blixt! Hur blir effekten/bilderna nu?

                        Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
                        Klotfisk signerad B668 eller B568 eller BS68,
                        - Din fisk bör vara artikelnummer B-868 ...... Ser att din fisk är väldigt repig under, det är min också!!!!

                        Så här skrev Hirvi i en annan tråd apropå repig botten

                        Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
                        Men en sak till, det repas lättare när det är finare blyglas (helkristall)
                        det blir mjukare, därför är slipat glas oftast helkristall.
                        Hirvi

                        Här kommer en katalogbild samt bild på min fisk B-868.

                        .
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • Tack Alegni!
                          Kul med etiketten. Kollade själv på sidan 75 och det bör ju vara etikett nr. 3 och isåfall tydligen ovanlig. Tack för den informationen! Gjorde som du föreslog och tog bort blixten, konstigt nog blev inte förändringen så stor med lysrör utan störst effekt hade faktiskt en lågenergilampa. Skickar med en bild på en neodymium fisk också. Skickar 3 nya bilder. Bild 1 är tagen under lysrör, bild 2 är tagen under reflekorlampa och bild 3 tagen under lågenergilampa. Ganska anslående skillnader eller hur? Håll till godo!
                          Mvh! BirgerClick image for larger version

Name:	neodymium 001.jpg
Views:	1
Size:	49,3 KB
ID:	484358
                          Click image for larger version

Name:	002.jpg
Views:	1
Size:	43,2 KB
ID:	484360
                          [ATTACH]53442[/ATTACH
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • Jag har faktiskt plöjt igenom alla sidor i den här tråden utan att finna " min " elefant, så här är den! trumpetande mot himlen! Ögnade lite i kurantblad ni lagt ut, men vet inte om den fanns med. Uppdatera mig gärna på denna elecharm!
                            Bifogade filer
                            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                            Comment


                            • Hej Äjth!
                              Stilig elefant. 60-talet, att döma av etiketten! Har inte heller sett den förut i det inlagda materialet på FM Ronneby tråden. Kul med en "ny" häftig FM-figur.
                              Mvh! Birger

                              Comment


                              • Då avsökte jag tråden ordentligt! Total höjd: 20 cm. Tror nog att Masken var i åtanke när man fick tíll snabeln! Då ser jag fram emot att ngn kanske finner denna i ngn kurant!
                                Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                                Comment

                                Working...
                                X