Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
    Har precis fått hem en uggla (med grått i) som jag faktiskt tycker påminner lite om Jakob Uggla! Bild kommer så småningom....

    Jaha, här kommer då den utlovade ugglan.....

    ca 15cm hög, inskription Marcolin Sweden M-642
    kom i produktion ca 1985-1986

    Simma lugnt!

    .
    Bifogade filer

    Comment


    • Hjälp! Ett monster!!!!! ..... eller vad har jag nu hittat på?

      .
      Bifogade filer

      Comment


      • Först Ugglan, mycket fin, kommer ihåg serien

        Monstret, ja nog ser det så ut, häftig bild i vilket fall,
        bör vara stuckna blåsor i en brevpress eller liknande
        Hirvi
        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

        Comment


        • Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
          Först Ugglan, mycket fin, kommer ihåg serien
          När det gäller ugglan så är det min egen tolkning att det ser ut som ugglan i Fablernas värld. Direkt när jag såg den så tänkte jag på Jakob Uggla, och visst är det väl likt? I alla fall så tycker jag det!
          __________________________________________
          Här kommer lite onödigt vetande:
          .....Fablernas värld (nederländsk originaltitel De Fabeltjeskrant) animerad nederländsk TV-serie för barn, producerad 1968–1992 och totalt omfattande 1640 avsnitt på vardera fem minuter, som vanligen innehåller en sedelärande historia. Varje episod inleds av rollfiguren Ugglan, som med orden "Simma lugnt" också avslutar programmet. Serien har stop motion-animerade inledningar och avslutningar men är i övrigt gjord med handdockor. Fablernas värld utkom även som serietidning – i Sverige utgiven av Semic Press, med 11 nummer under 1970.
          Jakob Uggla - Högst troligt den visaste, klokaste och helt igenom intelligentaste invånaren i skogen med alla djuren. Han både inleder och avslutar varje saga, och har däremellan rollen som berättare. Jakob Uggla är välkänd för sin favoritfras som han alltid avslutar med: "Simma lugnt".....
          __________________________________________


          Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
          Monstret, ja nog ser det så ut, häftig bild i vilket fall,
          bör vara stuckna blåsor i en brevpress eller liknande
          Hirvi
          Hirvi, dig lurar man inte! Visst är det en brevpress!
          Jag har visat brevpressen tidigare men det var ett tag sedan - Klicka här!
          (Sedan så har jag just nu denna bild som framsida till ett av mina PES-album ... men det hade jag glömt bort!!!!)

          .
          Bifogade filer
          Last edited by alegni; 2009-07-03, 03:12.

          Comment


          • Det var så alegni
            Fina skarpa bilder tar du, det ser ut som planeter i rymden
            Hirvi
            SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

            Comment


            • Ibland blir det helt obegripligt ... här kommer en bild där det är totalt obegripligt!

              Jag fotar, vrider och vänder på föremålet och helt plötsligt så tycks jag ha fotat en alien!

              Jag tror detta är ett Marcolin föremål, jag är inte helt säker, det kanske är V. Nason, vad vet jag?

              .
              Bifogade filer

              Comment


              • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                Ibland blir det helt obegripligt ... här kommer en bild där det är totalt obegripligt!

                Jag fotar, vrider och vänder på föremålet och helt plötsligt så tycks jag ha fotat en alien!

                Jag tror detta är ett Marcolin föremål, jag är inte helt säker, det kanske är V. Nason, vad vet jag?

                .
                Hej! Kul monsterbild Alegni.

                Här kommer några bilder på min nya Bambi.
                Den väger ca 1,3 kg. Höjden är 28 cm.
                Ingen signering.
                Bifogade filer

                Comment


                • Har precis hittat hit - spännande!!
                  Har sedan länge haft tre FM Ronneby djur i min ägo, men upptäckte när jag kikade runt i den här fantastiska tråden att jag minsann har en lampfot också! Kul!
                  I alla fall, har en fråga: läser i era inlägg att det brukar finnas ett artikelnummer i signeringen, men det gör det inte på mina. Djuren är signerade endast:
                  FM Ronneby Sweden
                  Hur kommer det sig?
                  Lampfoten är inte signerad alls, och tyvärr saknar alla etikett.

                  Comment


                  • Hej o Välkommen inza!

                    Kul att du hittade PES.

                    Till din fråga.
                    Det finns ett flertal olika signeringar och FM Konstglas Sweden som du har finns både med och utan artikelnummer....varför det är så har jag inget svar på. Det finns även en signering Marcolin Sweden och artikelnummer dessa två är de vanligaste signeringarna som jag hittat....Sedan finns det ovanligare med namnet på designern. Det är också väldigt vanligt att hitta föremål med bara etikett.

                    Mvh Pjotr

                    Comment


                    • Ursprungligen postat av inza Visa inlägg
                      Har precis hittat hit - spännande!!
                      Välkommen till PES!

                      Det stämmer som Pjotr säger att det finns flera olika signeringar, med eller utan artikelnummer.

                      FM Ronneby Sweden är vanlig men FM Konstglas Sweden har jag däremot inte sett några större
                      mängder av men de jag har sett är med denna kombination: ACC Style FM Konstglas Sweden.
                      Ovanlig är i alla fall Royal Sweden Crystal Marcolin som jag hittills bara stött på vid ett tillfälle.

                      Signeringen kan även hjälpa till att datera föremålen, i alla fall på ett ungefär. Jag skulle uppskatta
                      FM Ronneby Sweden runt 1970 fram till 1983 då signeringen Marcolin Sweden började användas.
                      När det gäller föremål från 1960-talet har jag, såvitt jag kan påminna mig, inte sett några signeringar
                      utan bara etikettmärkta föremål.

                      Hm, tre FM Ronneby djur och en lampa i din ägo! Kanske man kan få några bilder att titta på?
                      Last edited by alegni; 2009-07-06, 22:04.

                      Comment


                      • Ursprungligen postat av Rainbow Visa inlägg
                        Här kommer några bilder på min nya Bambi.
                        Den väger ca 1,3 kg. Höjden är 28 cm.
                        Ingen signering.
                        Oj, det var ingen dålig Bambi! Grattis! Om jag ser rätt så står det 'Handsculptured'
                        på etiketten?
                        Det är inte så vanligt med Marcolin föremål som står på separata ben. Vi har haft
                        med en tjur tidigare, i inlägg 299.

                        Comment


                        • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                          Ibland blir det helt obegripligt ... här kommer en bild där det är totalt obegripligt!
                          Jag fotar, vrider och vänder på föremålet och helt plötsligt så tycks jag ha fotat en alien!
                          Jag tror detta är ett Marcolin föremål, jag är inte helt säker, det kanske är V. Nason, vad vet jag?
                          Nu ska jag vända monstret rätt! Jag vänder bilden rätt som den ska vara och ärligt talat så vet jag inte hur jag lyckades få till detta 'monster'? Jag skulle fota denna fisk bakifrån, tog bilden lite snett bakifrån för jag ville försöka fånga färgnyansen i glaset ovanpå det grå, och helt plötsligt så såg det ut som det grå svävade ur föremålet och fenorna böjde sig. Igår tog jag ny bild, rakt bakifrån och inga konstigheter där, som ni ser så är firren inte böjd på något sätt. Och tidigare bild var inte mixtrad med heller.

                          Denna fisk är jag inte hundra på, Marcolin eller V. Nason. Jag lutar nu åt Nasonhållet till och tar gärna emot synpunkter.

                          .
                          Bifogade filer
                          Last edited by alegni; 2009-07-07, 01:22.

                          Comment


                          • Hej Glasvänner!

                            Fina glasbilder på Uggla, Bambi och Fisk
                            Ugglan är väldigt lik Jakob Uggla

                            Jag har inte hittat så mycket glas den senaste tiden....Sänder med mitt senaste inköp en Isbjörn 11 cm hög 13 cm bred signerad FM Ronneby Sweden.
                            Kuben den står på är signerad B.Vallien och har lite isbergskänsla

                            Mvh Pjotr
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                              Oj, det var ingen dålig Bambi! Grattis! Om jag ser rätt så står det 'Handsculptured'
                              på etiketten?
                              Det är inte så vanligt med Marcolin föremål som står på separata ben. Vi har haft
                              med en tjur tidigare, i inlägg 299.
                              Det stämmer att det står Handsculptured på etiketten på min Bambi.

                              Comment


                              • Här kommer en örn inflygande .....

                                från 1982, ca 14 cm hög, signerad FM Ronneby Sweden C11

                                .
                                Bifogade filer
                                Last edited by alegni; 2009-07-16, 04:46.

                                Comment

                                Working...
                                X