Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Hej Halvan!

    Nu har jag min första fråga till dig!

    Det gäller artikelnummer/signeringen i botten.
    En typisk signering kan vara: G7-220
    artikelnummer är i mitt fall G7-220-01

    G7 är artikelnumret
    220 är storleken som i detta fall anges i mm (kan även anges i cm, då skulle
    det stå 22)
    01 är färgkoden, i detta fall "klar"

    I de 2 FM kataloger jag har finner jag följande bokstäver i början av
    artikelnumret:
    i katalog från 70-talet:
    artikelnr som börjar med B, C, D, F, G, GS, L, LB, LM, M
    i katalog från 80-talet:
    artikelnr som börjar med B, C, D, F, H, L, M, R, S, T, U, V


    Vad står bokstäverna för? t.ex. B för Benito ..... Tänker jag i rätt banor här?

    Jag skulle skulle uppskatta att få så många som möjligt av ovanstående
    bokstäver identifierade, vem står bakom signaturen om det nu är någons signatur.
    Det kanske finns andra artikelnr som inte står med i mina kataloger men jag
    tar tacksamt emot den information du har.

    Tusen tack på förhand!

    Ingela

    Comment


    • #62
      Hej!

      Känner ni till Neodymium? Titta på de här bilderna.......




      simma lugnt!

      Ingela
      Last edited by alegni; 2007-02-13, 19:51. Anledning: uppdatera länk till album, den tidigare fungerar inte längre

      Comment


      • #63
        Välkommen hit, Ingela!
        Du verkar vara insatt i Marcolins produktion. Är det ditt usergallery som du länkar till? Det kanske kan vara intressant för andra att beskriva det (och kanske din smaling också?).

        Sen är jag osäker på vad du menar med ditt sista inlägg, men om du undrar vad neodym är så är det ett metalliskt grundämne som används bl.a. just till att färga glas med:
        Studiehjälpen, Studiehjälpen@Internet, Läxhjälpen, Greppet, Träna Svenska, Träna Franska, Träna Tyska, Träna Engelska, YoungGenius, YoungGenius, Tränaserien, Träna serien, skolprogram, barnprogram, pedagogiska datorprogram, datapedagogik, läroprogram, läromedia, utbildningsprogram, skola, studera, betyg, betygshöjare, studieknep, webshop, internetbutik, handla, köp, beställa, periodiska systemet, gratisprogram, multiplikationstabellen, mult, plump, Lögdahl, Tikka, Ulf Lögdahl, Ulf Nilsson, David Tikka, Jonas Löfgren, Ulun, Ulun Data, Titania, Titania Software, studera.com

        Comment


        • #64
          ....."Sen är jag osäker på vad du menar med ditt sista inlägg, men om du undrar vad neodym är så är det ett metalliskt grundämne som används bl.a. just till att färga glas med".....


          Hej!

          Nej, jag tänkte nog mer i stil med ... "kolla vilken festlig grej"! Det är ju rätt intressant att se hur glas kan ändra färg beroende på vilka ämnen som blandas i.
          I det här fallet så skiftar det färg beroende på vilket ljus man har.
          I dagsljus/vanliga glödlampor så är det lila, i lysrörsbelysning så blir det ljusblått.
          Under bilderna så finns en länk till en sida som tar upp neodymium.


          "lavender/lilac in daylight or in incandescent light and then turns to a
          pale blue color in fluorescent lighting"


          Jag har ett annat föremål som skiftar färg under UV-lampa, har ingen bild på detta ännu men det kommer en så småningom.

          Så ta och kolla de glasföremål ni har, ni kanske blir överraskade!

          Jag har några album på nätet där jag har samlat på mig bilder som jag hittat på internet. Det är även en del bilder som jag och min bror har tagit. Detta är tänkt som illustrationer så att intresserade kan få en överblick över vad som finns tillgängligt.





          hälsningar,

          Ingela

          Comment


          • #65
            Roligt att se dina föremål. Rätt många blir det...

            Jo, själv samlar jag en del Uranglas, så jag vet att det händer saker i olika ljus. Det enklaste exemplet är nog Iittalas/Marimekkos saker i färgen rosoliv. Ibland grönt, ibland rosa...

            Comment


            • #66
              jag har tagit bort mina webshots album då andra konstglassamlare har uttryckt önskemål om att bilder ska man ha i sin egen dator som referensmaterial och ej dela med sig till andra!

              Ingela

              Comment


              • #67
                Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                jag har tagit bort mina webshots album då andra konstglassamlare har uttryckt önskemål om att bilder ska man ha i sin egen dator som referensmaterial och ej dela med sig till andra!

                Ingela

                vabaha!?
                "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                Konfucius

                Comment


                • #68
                  Hej Ballonggreven!

                  Jag har under längre tid sparat ner bilder som jag har hittat på internet och när jag hade fått ihop många bilder så la jag upp album på Webshots - för att glädja andra och hjälpa till med referensmaterial. Jag inkluderade även bilder som jag och min bror tagit.
                  Några har nu KLAGAT över att jag tagit med deras bilder utan att fråga om lov och istället för att ha diskussioner om detta så tog jag bort dessa album. Jag har fått höra att sparar man ner bilder så är det för att ha som eget referensmaterial, i sin egen dator, och ej att lägga ut på nätet. Jag skulle vara vänlig men fick skit istället!

                  Ingela

                  Comment


                  • #69
                    Ja, det gäller att vara försiktig med andras bilder... Med egna går det att göra vad som helst. Jag trodde det var din egen samling du visade upp...

                    Comment


                    • #70
                      Aha. Jag trodde de tyckte vara att du la ut dina egna bilder.
                      Du kan väl lägga upp dina egna foton igen?
                      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                      Konfucius

                      Comment


                      • #71
                        Hej!

                        Ett bra idé med bilderna......Du får fråga ägaren när du hittar en bild.... så blir det frid och fröjd hos alla

                        Jag såg på dina bilder att du har en del etikettmärkta med Royal Sweden Crystal. Denna etikett användes på en del exportmarknader och tack vare ordet "Royal" vann man större atraktivitet. Man eleminerade även misstolkningar framförallt i tyskspråkiga länder där man oftast uppfattade ordet "konstglas" som något konstgjort glas d.v.s. plast eller liknande
                        Etiketten är registrerad 1982

                        Pjotr

                        Comment


                        • #72
                          Hej Halvan och alla andra glasvänner!

                          Här kommer en illustration av det artikelnummer som jag nämnde i min fråga:
                          G7-220, 01 för klar

                          hälsningar,

                          Ingela
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #73
                            Se även ämne "Fina fisken", startad av Cougar. Där har jag lagt in 2 bilder som illustration på en fisk, FM Ronneby.



                            Alla fina bilder står min bror för! Han tar superbra bilder!



                            hälsningar,

                            Ingela

                            Comment


                            • #74
                              Hej Ingela (Alegni)!

                              Signeringen är nog bara artikelnr för att knyta till tillverkning och prislistor och beställningar. Jag har aldrig sett någon personlig signering av Josef eller Benito....Det enda annorlunda är företags signering.
                              Finns det några personliga sådana skulle det vara väldigt intressant att få se en det på bild.

                              Pjotr

                              Comment


                              • #75
                                Hej Pjotr,

                                Nej, någon personlig signering har jag inte efterlyst, ej heller förväntat
                                mig.

                                Detta var en undran över de bokstäver och bokstavskombinationer som dom
                                använde sig av i artikelnumren.

                                Det finns t.ex. artikelnr som börjar med: G, GS, L, LB, LM, M

                                Dom har en serie som börjar med L, hur tänkte dom när dom sedan tog LB osv.
                                Kan det då ha koppling till glaskonstnär, formgivare, designer........?

                                T.ex. Orrefors har olika nummerserier, se denna sida:


                                Är det möjligt att FM Konstglas har använt Orrefors numreringssystem som förebild???

                                hälsningar,

                                Ingela

                                Comment

                                Working...
                                X