Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Det här glaset med guldglitter var de väl ganska ensamma om att producera i Sverige, va? För övrigt är produktionen till förväxling (åtminstone enligt mig) lik den som gjordes på Flygsfors. Eller?

    Comment


    • #17
      Godmorgon!

      Det tillverkades till största del djur i olika utföranden på FM Konstglas.
      Jag har ingen koll på Flygfors....men jag har sett skålar, vaser och lampor därifrån.....inte några djur.

      Mvh Pjotr

      Comment


      • #18
        Elefanten jag såg i Lund hade en gråsvart glasmassa invändigt och var elegantare i stilen än de på dina bilder. Kollade ej efer signatur eller guldflingor.

        Här är en isbjörn till salu på eBay.se.Inte helt olik den jag har på fråga i annan tråd.
        "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
        Konfucius

        Comment


        • #19
          Nä, den var inte alls lik din första isbjörn Ballo..
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

          Comment


          • #20
            Hej!

            Det låter som om det skulle vara ett fantasipris.Hittade några elefanter på bild ..några med svart "fyllning"

            Pjotr
            Bifogade filer

            Comment


            • #21
              Fråga?

              Godkväll!

              Finns det någon som kan ge en förklaring eller tips till vad detta betyder som signering....Jag tycker det ser ut som All style 8810 FM konstglas.
              Spåna gärna med edra funderingar

              Pjotr

              Comment


              • #22
                Glömde bilden.....Trött........Trött
                Bifogade filer

                Comment


                • #23
                  Kanske kan hjälpa till lite.. De var och är en av världens bästa tillverkare av handskulpterade djur. Enligt egen åsikt var de bättre förr.
                  Har inte mycke matrial att bidra med men ganska stor kunskap om dem.. så fråga om du vill veta nått!

                  Comment


                  • #24
                    Står det inte "AU", "Style 8810" eller liknande. dvs läs varje rad för sig!

                    Comment


                    • #25
                      Eller kanske till och med "AM" på första raden. Vad hette Marcolinbröderna i förnamn?

                      Comment


                      • #26
                        Fm.

                        Ursprungligen postat av E.B.
                        Eller kanske till och med "AM" på första raden. Vad hette Marcolinbröderna i förnamn?
                        Josef och Benito var brödernas namn.

                        Comment


                        • #27
                          Ursprungligen postat av KrB.
                          Josef och Benito var brödernas namn.
                          Då sket sig min teori

                          Comment


                          • #28
                            Marcolin

                            Hej!

                            Jättekul med nytt liv i denna tråd...Tack för nya idéer
                            Här kommer lösningen ...Via en kontakt i USA
                            Det står ACC och betyder American Crystal Corp och är ett importföretag som importerat Ronneby glas och sålt ...Det satt ofta en etikett..se bild.

                            Är det någon som sett något roligt i sommar angående Marcolin?
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #29
                              MI.KE ......Vet du om det jobbade några andra kända glaskonstnärer under åren och signerades det på något speciellt sätt

                              Comment


                              • #30
                                Inte några jätte kända.. men jag kan nog återkomma om det. Vad jag vet signerades de bara med artikel nr och Marcolin, men jag har bara special gjorda. Vad kommer det sig att du är intresserad av just dom?
                                /mike

                                Comment

                                Working...
                                X