Sidan 2 av 476 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 12 52 102 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 4756

Ämne: FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Hej!

Det tillverkades vaser skålar fat lampfötter svärd dolkar figurer brevpressar skepp Snobbenserie mm. Det största området var djur.Tekniken var venetiansk eftersom de var italienare och var upplärda i Murano hos de stora tillverkarna. De exporterade 90 % av allt de tillverkade i Sverige och de stängde inte pga av dålig orderingång utan problem att hitta kompetent arbetskraft.Jag har ingen koll på hur vanliga dessa föremål är i södra Sverige på loppisar auktioner mm

Pjotr

Det verkar som om verksamheten fortsatt i Salzburg. Här verkar en av marcolinarna vara aktiv med smycken.
    Hittade en uppgift som säger att Mats Jonason arbetade där. Stämmer det? I så fall kan väl kontakt med honom ge lite information.
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Hej!

Jag har också hört det att Mats hade jobbat där ....så jag mailade och fick svar att det hade han inte gjort.Undrar vart det ryktet kommer ifrån?

Pjotr

Såg en tjusig elefant cirka 20cm hög med FM-etikett på Esplanaden i Lund i lördags. Säljaren ville ha 1200 kr!!! Påstod att auktionshusen får 2000-2500 kr för liknande pjäser. Yrade han eller finns det rimlighet i hans påstående?
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Hej!

Priset lät väldigt högt.....Hade den något speciellt utseende......Guldinslag....Signering....Beskriv lite till
    Eller såg den ut som någon av dessa bilder som jag skickar med .Priset på en elefant som dessa brukar ligga mellan 60 - 150 kr på tradera och hos de antikhandlare jag sett dessa föremål.

Mvh Pjotr
    Bifogade bilder Bifogade bilder    

Det här glaset med guldglitter var de väl ganska ensamma om att producera i Sverige, va? För övrigt är produktionen till förväxling (åtminstone enligt mig) lik den som gjordes på Flygsfors. Eller?

Godmorgon!

Det tillverkades till största del djur i olika utföranden på FM Konstglas.
    Jag har ingen koll på Flygfors....men jag har sett skålar, vaser och lampor därifrån.....inte några djur.

Mvh Pjotr

Elefanten jag såg i Lund hade en gråsvart glasmassa invändigt och var elegantare i stilen än de på dina bilder. Kollade ej efer signatur eller guldflingor.

Här är en isbjörn till salu på eBay.se.Inte helt olik den jag har på fråga i annan tråd.
    Konfucius

Nä, den var inte alls lik din första isbjörn Ballo..

Hej!

Det låter som om det skulle vara ett fantasipris.Hittade några elefanter på bild ..några med svart "fyllning"

Pjotr
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •