Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Allt

    Hejsan.

    Han/dom gjorde nog allt vad jag kan minnas att han berättat. Det skapades ett litet museum för säkert 30 år sedan i trakterna av Glimåkra, (med bara glas) av någon eldsjäl, men jag vet inte om det finns kvar.

    Pappa är en underhållare och kulturpersonlighet i länet, så visst tvingade honom att sjunga

    Fasanen är helt i stilen dom jobbade i, så det kan vara Glimma.

    Paul

    Comment


    • Glimma Glasmuseun i Glimmåkra finns kvar.
      I’m a real mean bitch!

      Comment


      • Godkväll Glasvänner!

        Kul med nya personer i denna tråd.
        Det borde finnas någon med tidningsurklipp.... Bilder.....Kataloger mm
        Fler berättelser från tiden då det begav sig.

        Älgen finns i min samling också....Prova med Tradera

        Kom igen och skicka in någon rolig bild på deras glas

        Pjotr

        Comment


        • Ursprungligen postat av Pjotr Visa inlägg
          Kom igen och skicka in någon rolig bild på deras glas
          Pjotr

          Här kommer en liten fågel med silverinlägg.

          Pjotr! Vad har du i dina gömmor? Fyll gärna på med fler bilder!


          .
          Bifogade filer

          Comment


          • Vad sägs om den här närbilden?

            .
            Bifogade filer

            Comment


            • Här kommer något till frukost....Färsk frukt

              Morgonstund har Guld i mun

              Pjotr
              Bifogade filer

              Comment


              • Oj, vad kul. Då måste jag försöka komma iväg till det.

                /Paul

                Comment


                • Ursprungligen postat av TinaSand Visa inlägg
                  GRATTIS pjotr!!! Så roligt att du blivit hundägare. Jag gläder mig verkligen för din skull - och en signerad till på köpet! Inte illa. Var hittade du honom? eller hittade han dig?
                  Himla kul för nu är vi iaf två i Sverige som har var sitt ex.

                  Jag har, dessvärre, inte haft möjlighet ännu att åka till Ronneby, som jag pratade om. Har visserligen haft ledigt ett par veckor (börjar jobba imorgon igen) men det har inträffat en del som gjort, att jag inte kunnat företa några efterforskningar. Men de kommer att göras...
                  mvh Tina
                  Hoppar in här med en Snobben, lite dålig bild!
                  Det är min kompis som har den, ser lite annorlunda ut,
                  skall kolla med han, hur det ligger till med denna!
                  Hirvi
                  Bifogade filer
                  SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                  Comment


                  • Kul, Hirvi, med ännu en modell av den förtjusande lilla hunden!
                    Till Pjotr (och alla andra föstås) kan meddela, att jag inte har glömt att leta info om Marcolinernas Ronnebytid. Bad häromdagen min granne att leta bland tidningsarkiven. Han är nämligen fd chefredaktör för lokaltidning och han lovade, att han skall titta efter vad som finns. Så jag hoppas att snart kunna bidra med något lite.

                    Comment


                    • FM glasbruk i Ronneby

                      Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                      Hej!

                      Är det någon som kan berätta mer om denna byggnad?

                      Ingela
                      Hej!

                      Jag är från Ronneby själv och byggnaden på bilden är FMs glasbruk i Ronneby. Det revs någon gång på 90-talet. Det låg då mellan Övre och Nedre Brunnsvägen precis i utkanten av Ronneby Brunnspark. Om jag minns rätt så låg butiken i början på motsatt gavel som inte syns på bilden. De senare åren så låg den i en byggnad som hette Rosengården och som låg till höger utanför bilden. Rosengården är för övrigt också riven nu.

                      Jag har varit på glasbruket och sett glasblåsarna i arbete när jag var liten men, minns det bara vagt. Det jag minns däremot är glashögen utanför med det som skulle kasseras. Det var rena guldgruvan för ett barn. Om man tittar på bilden så ser man att det är några öppna fönster där under/bredvid dem var glashögen. Familjen har super 8 film på mig från när jag var liten och vi skulle fira midsommar i brunnsparken, jag surade och sprang och gömde mig bakom träd och ville inte vara med och fira eftersom de inte stannat vid glasbruket så att jag kunde undersöka vad som fanns i glashögen.

                      Jag var skolkamrat med Tosos barn och Toso var en av glasblåsarna på bruket. Vet att barnen Toso var kusiner med barnen Marcolin så det borde ju betyda att Fru Toso var syster till Marcolin (hon är från Italien)? Givet skämt om man umgicks med barnen var förstås är din far glasblåsare... ja, just det.

                      När det gäller loppmarknaden i Ronneby Brunnspark så brukar det alltid finnas gott om glas från FM där och även på andra loppisar runt omkring brukar det finnas FM-glas. Mycket är dock sekunda men, det kan ju vara fint för det. Om ni någon gång äter på kinarestaurangen i Ronneby så har de en mäktig glaspjäs med guld i från FM i ett skåp bakom bardisken. Har för mig att det är en drake.

                      Comment


                      • Hej!

                        Roligt att du skriver lite runt omkring detta ämne.
                        Du skriver att det är ofta sekunda glas till försäljning...Finns det något kännetecken på det.Du har ingen bild eller någonting annat från dem.

                        Pjotr

                        Comment


                        • Det är kanske lite fel att säga sekunda det jag menar med det osignerat och utan etikett. Andra sortering är kanske ett bättre ord? Etiketter kan i och för sig ha tvättats bort.

                          Comment


                          • En liten bild till!
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
                              Hoppar in här med en Snobben, lite dålig bild!
                              Det är min kompis som har den, ser lite annorlunda ut,
                              skall kolla med han, hur det ligger till med denna!
                              Hirvi
                              Hej Hirvi!

                              Kul med en Snobben till! Det kanske såldes några här hemma också, alla kanske inte gick på export?
                              Du får berätta hur din kompis fick tag i sitt exemplar!

                              Ingela

                              Comment


                              • Ursprungligen postat av TinaSand Visa inlägg
                                Till Pjotr (och alla andra föstås) kan meddela, att jag inte har glömt att leta info om Marcolinernas Ronnebytid. Bad häromdagen min granne att leta bland tidningsarkiven. Han är nämligen fd chefredaktör för lokaltidning och han lovade, att han skall titta efter vad som finns.
                                Hej Tina!

                                Det låter lovande! Vilken trevlig granne du har!

                                All information tas tacksamt emot!

                                Det finns ju inga böcker om FM Konstglas så vi får alla leka detektiver!


                                Ingela

                                Comment

                                Working...
                                X