Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hej!

    Pjotr! Vilken fiskelycka! Fina fisken! 'Dancing Girl' är också fin!

    Den här delfinen simmade in hos mig..... 25 cm hög.
    signerad FM Ronneby Sweden

    Ingela
    .
    Bifogade filer

    Comment


    • Den var vacker.

      Comment


      • Inte Gränna

        Hej.

        Germano Padoan är min far och jag har vuxit upp i Gränna, delvis på bruket.

        Lite kuriosa, bröderna Marcolin lockade hit min pappa på 50 talet, enligt honom flyttade dom hit när dom sett "Hon dansade en sommar" på bio, svenska flickor Marcolin och min pappa jobbade ett tag tillsammans och efter Glimma Glasbruk och Reijmyre (där han jobbade med Monica Bratt bl.a.) så köpte han in sig till 50% i Gränna Glashytta. Han äger fortfarand en liten del och jobbar regelbundet trots att han är en bit över 70. Vad jag vet, så har han inte speciellt mycket kontakt med Marcolin, men dom är inte ovänner, tror jag.

        Pappa jobbade/jobbar med lite enklare medel men som någon nämde så är och var han absolut inte sämre hanverkare, troligen vassare faktiskt. Han har jobbat som konsult hos flera bruk och lärt ut hur man kan tillverka konstglas effektivt och vackert. Den enda glashantverkare min far någonsin blivit imponerad av är Ermano Nanson, som tyvärr har gått bort för några år sedan. Han var endast aktiv i Murano. Möjligen är V. Nanson en släkting?

        I dag jobbar ingen i min familj (mer än pappa) med glas, men några Kusiner och släktingar i Italien är i branchen. Pappa jobbar på och tillverkar i dag mest frukter mm till företagskunder. Även vissa skulpturer och unikat slinker ut.

        Så fågeln är inte från Gränna och min gissning är ett det är import.

        Hör av er om ni vill veta mer eller så och passa på att besöka Gränna Glasbruk innan pappa lägger av helt, fabriksboden är kanske int helt tidsenlig, men det är sista chansen att få se den typen av hanverk i Sverige, det finns sannolikt ingen hanverkare i dag i närheten av hans kunskper när det gäller konstglas, han har jobbat med det i 60 år!

        Mvh

        Paul Padoan

        Comment


        • Godkväll!

          Roligt med en ny infallsvinkel.

          Jag var ute i skogen i eftermiddag.......och på en gren dök denna upp

          Pjotr
          Bifogade filer
          Last edited by Pjotr; 2007-08-31, 22:49.

          Comment


          • Ursprungligen postat av Pjotr Visa inlägg
            Godkväll!

            Roligt med en ny infallsvinkel.

            Jag var ute i skogen i eftermiddag.......och på en gren gren dök denna upp

            Pjotr
            Kul att få se en Ekorre, jag gjorde sådana med en nöt i framtassarna.
            har inte lyckats hitta någon till mig själv ännu,
            När båset är tomt, undrar man var alla objekt är!
            Hirvi
            SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

            Comment


            • Ursprungligen postat av ObdevilX Visa inlägg
              Lite kuriosa, bröderna Marcolin lockade hit min pappa på 50 talet, enligt honom flyttade dom hit när dom sett "Hon dansade en sommar" på bio, svenska flickor Marcolin och min pappa jobbade ett tag tillsammans och efter Glimma Glasbruk och Reijmyre .....

              Hej Paul!

              Välkommen till PES!

              Jätteroligt att du tittar in här på forumet! Och tack för intressant information!

              Aha! Den tredje italienaren!
              Jag har hört att förutom Josef och Benito så kom det en tredje italienare till Glimma Glasbruk.
              Jag har hört olika bud här! En uppgift sa var det en kusin till bröderna Marcolin, en annan sa Germano Padoan, och min egen fundering var att det möjligtvis kunde vara deras svåger Aure Toso.
              Men då är alltså din pappa den tredje italienaren. Kul att en pusselbit till föll på plats!

              Jag har förresten hört din pappa på radion! Han sjöng den italienska nationalsången, det var i samband med VM i fotboll förra året. Mycket trevlig intervju!

              V. Nason - Murano
              Den fågel som jag hade inne i tidigare inlägg (127 + 130) är köpt på eBay, från en säljare i England och jag vet inte hur fågeln hamnade där? Om någon varit i Italien och köpt den där eller om den importerats och sålts i England? Vet inte om V. Nason någonsin har sålts här i Sverige? Troligtvis inte?

              Jag hopps du tittar in igen här på forumet. Det skulle vara roligt att höra mer om de tidiga åren på Glimma och Reijmyre. Hur såg produktionen ut? Djurfigurer, skålar, vaser? Jobbade din pappa och Marcolin mest med djurfigurer eller var det lite av varje? Jag har sett en fasan som ska vara från Glimma glasbruk och jag bifogar en bild på den.



              Ingela

              .
              Bifogade filer
              Last edited by alegni; 2007-09-03, 02:08.

              Comment


              • Hej!

                Här kommer ett tidningsurklipp från utställnigen

                Pjotr
                Bifogade filer

                Comment


                • FM-glas

                  Hejsan!
                  Jag har följt den här tråden från början. Först som gäst och nu som medlem. Det är en verkligt intressant och givande diskussion med mycket information för en som inte kan något om FM.

                  Comment


                  • Håller med Lillstina, en mycket trevlig tråd.

                    Nu har jag upptäckt att jag själv har en liten firre från FM Konstglas så jag visar den väl här.
                    Ca 16 cm från nos till stjärt.

                    Utöver det så har jag en brungul fisk som jag undrar om ni känner igen.
                    Den är ca 30 cm från nos till stjärt men har ingen märkning alls.
                    Bifogade filer
                    Last edited by Kecke; 2007-09-08, 19:22. Anledning: Borttag av bild som inte passar in i tråden.

                    Comment


                    • Hej Lillstina!

                      Den här tråden fyllde 2 år för ett litet tag sedan, 14 aug. Tänk vad många
                      inlägg det har blivit under åren som gått och många, många visningar. Det är
                      roligt att så många läser tråden! Kanske fler inlägg från nya och gamla
                      medlemmar smyger sig in så småningom.

                      Har du möjligtvis en liten FM konstglas någonstans på dina hyllor?


                      Ingela

                      Comment


                      • Hej Kecke!

                        Har du provat att titta på din FM fisk i olika belysning? Vanligt lampsken
                        resp. lysrör!!!!!!! Då kan det bli som på bilden!! Det kallas Neodymium.



                        Din andra fisk vet jag inget om. Kanske någon annan känner igen den.


                        Ingela
                        .
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                          Hej Kecke!

                          Har du provat att titta på din FM fisk i olika belysning? Vanligt lampsken
                          resp. lysrör!!!!!!! Då kan det bli som på bilden!! Det kallas Neodymium.



                          Din andra fisk vet jag inget om. Kanske någon annan känner igen den.


                          Ingela
                          .

                          Fachinerande.
                          Det skall jag kolla imorgon.
                          Tycker mej ha sett tidigare att färgen sett lite olika ut.

                          Comment


                          • Hej , jag vet ingenting om Ronnebyglas ,men vill gärna veta mer............
                            Jag har ett härligt Älgtjurshuvud i gnistrande grönt med hornen i vitt allt i glas , jag har hittat en signatur som jag kan utläsa som " FM Ronneby Sweden B 154 260".Älghuvudet är monterat på en svart sockel.
                            Skulpturen är cirka 20 cm hög och cirka 25 cm bred bara uppskattningsvis, eftersom jag inte har hittat riktigt rätt på detta forumet så är det okej att ringa mig ............... ,men endast dagtid fr 8 -20 ,om ni har ett hum om värdet, eller vill köpa min älg
                            hälsning Maria sandström
                            Last edited by Bruce; 2007-09-03, 23:03.

                            Comment


                            • Har raderat telefonnummer i ovanstående inlägg. För allas säkerhet uppmanar vi att medlemmar använder PM-funktionen.
                              /Admin
                              admin@precisensan.com

                              Comment


                              • Hej Maria!

                                Ser din älg ut som på bifogad bild?

                                Jag kan nämna att en gång i tiden, i mitten av 70-talet, såldes den för 297 kr på Domus.
                                Det är svårt att säga vilket värde den har idag. Det beror på hur många köpare som är
                                intresserade och hur mycket dom är villiga att betala.

                                Du kan ju alltid prova att lägga ut den på Tradera.


                                Ingela


                                .
                                Bifogade filer
                                Last edited by alegni; 2007-09-04, 02:46.

                                Comment

                                Working...
                                X