Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
    Hej Simco!
    Tack själv för ett vackert album. Väldigt bra bilder och din "discoval" är helt fantastisk den gillar jag skarpt. Noterade även en panda, den väckte ett visst habegär hos mig Tänker själv fortsätta att lägga upp nya album när vädret blir lite bättre här hemma. Riktigt roligt att kunna titta på varandras samlingar, eller hur?
    Mvh. Birger!
    Tack så mycket!:-)
    Det är jättespännande att få kika i alla album!
    Pandan är en tungviktare och var det föremål som gjorde att min sons samlande började på allvar,
    även fast han fått med sig ett par FM hem före den, utan att jag visste om det! Nu har det även smittat av sig rejält på mig
    och jag är minst lika entusiastisk som honom när ett nytt föremål kommer innanför dörren.

    Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
    Hej igen!
    Lägger också med en ny neodymiumfisk som dykt upp.
    Mvh. Birger!
    Nä, mä!!! Har det dykt upp en Discofisk hos dig också!
    Oj, vad kul, riktigt snygg! Matchar Discovalen perfekt.
    Hoppas du får hjälp med den fina elefanten, känner igen mönstret under sockeln men kan inte placera den. Visade upp en sköldpadda(?)
    från Ölandshyttan av Luigi Barbaro, sockeln under den hade ringar i mönstret.
    Det dyker säkert upp någon som har koll.

    Mvh Simco

    Comment


    • Simco och birger, kör ni disco-tema mitt i veckan! ..... Trevligt!

      Jag har haft flera föremål i denna färgkombination men dom har nu hittat nya hem, och kvar finns nu bara en ..... Jag firade med (min) ping-vin när vi passerat 1000 inlägg här i FM tråden.


      * * * * *


      "Jag är själv gammal tennisspelare så den bakgrunden intresserar helt klart mig"

      birger, var det Björn Borg som inspirerade dig till tennisspelandet?


      * * * * *


      birger, Din elefant ser lite bekant ut men jag kan inte komma på vem som tillverkat den ......
      En liten undran från min sida ....... bottenplattan som den står på, ser det ut att vara orginal, att den har suttit där från början? Eller kan den ha blivit ditlimmad vid senare tillfälle?
      Last edited by alegni; 2010-06-10, 01:52.

      Comment


      • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
        Simco och birger, kör ni disco-tema mitt i veckan! ..... Trevligt!

        Jag har haft flera föremål i denna färgkombination men dom har nu hittat nya hem, och kvar finns nu bara en ..... Jag firade med (min) ping-vin när vi passerat 1000 inlägg här i FM tråden.


        * * * * *


        "Jag är själv gammal tennisspelare så den bakgrunden intresserar helt klart mig"

        birger, var det Björn Borg som inspirerade dig till tennisspelandet?


        * * * * *


        birger, Din elefant ser lite bekant ut men jag kan inte komma på vem som tillverkat den ......
        En liten undran från min sida ....... bottenplattan som den står på, ser det ut att vara orginal, att den har suttit där från början? Eller kan den ha blivit ditlimmad vid senare tillfälle?
        Självklart har Björn borg inspirerat mig men jag är och förblir en "bollidiot" oavsett om det gäller fotboll, golf, tennis eller boulle' mm.

        Disco är ju klart inne igen så självklart så röjer Simcos val och min fisk runt i en virvlande discodans. Retro rules!

        Angående elefanten så är den helt orginal, elefantens svans är ingjuten i sockeln. Skulle vara så kul att få veta lite mer om den. Jag tycker själv att en är riktigt häftig.

        Mvh. Birger!

        Comment


        • Här kommer en härlig FM vas. Denna vas ligger även i en separat tråd, en "gissa glasbruk" tråd.

          Jag tar med en bild här, och så har ni fler bilder i den separata tråden:


          vasen är drygt 20 cm hög, vikt 821 g

          .
          Bifogade filer

          Comment


          • Ursprungligen postat av Cina PB Visa inlägg
            Hahaha, Birger du glömmer väl inte att pingviner är simkunniga... Grattis till dina fina loppisfynd, och vad roligt att hunden hamnade hos dig!

            /Cina
            Hej Cina!

            Tittade in i ditt album och fick se din fina klotfisk. Den skulle jag gärna vilja se lite fler bilder på, även lite mått, vikt etc. Ser riktigt häftig ut. Den har klart en kraftigt uttalad scennärvaro. Jag vet att pingviner kan simma men jag hävdar fortfarande att även i simmande ställning skulle din pingvin råka i andnöd vid regnväder hi hi!
            Mvh. Birger!

            Comment


            • Nya Album

              Hej FM-vänner

              Välkomna att kika in i mina nya album. Kan ju vara trevligt med lite "lördagsgodis!

              Mvh. Birger!

              Comment


              • Fm-groda?

                Hej igen!

                Var ute på en liten kort rundtur i området och lyckades hitta en alldeles fantastisk neodymium-groda. Ingen etikett men en fin signering. Stor sak, väger 1,1kg. Ser väldigt mkt. ut som FM men kanske mer troligt är Murano. Skulle vara väldigt intressant att få reda på om någon känner igen signeringen så att grodan kan placeras på rätt plats. Hittade också en trevlig tidig FM-fisk med fin etikett.

                Mvh. Birger!
                Click image for larger version

Name:	077.jpg
Views:	2
Size:	58,3 KB
ID:	492365

                Click image for larger version

Name:	078.jpg
Views:	1
Size:	76,8 KB
ID:	492366

                Click image for larger version

Name:	082.jpg
Views:	1
Size:	62,9 KB
ID:	492367

                Click image for larger version

Name:	086.jpg
Views:	2
Size:	36,8 KB
ID:	492368

                Click image for larger version

Name:	088.jpg
Views:	1
Size:	52,4 KB
ID:	492369
                Last edited by birger; 2010-06-12, 20:26.

                Comment


                • Vilken fin groda! La Zanetti Vetreria Artistica grundat 1956 av Oscar Zanetti och sonen Licio. Grodan verkar vara signerad Zanetti L och det är väl troligen sonen.
                  Zanetti Vetreria Artistica from Murano Venice. Artistic handmade and handblown glass, Oscar Zanetti and Arnaldo Zanella two of the most prominent maestri alive create the finest glass sculptures using ancient colours and techniques


                  Min mor har en likadan brun fisk. Jag hade för mig att den hade just den etikett som din har, men sedan något år har etiketten blivit bortdiskad.
                  Last edited by Kaptenen; 2010-06-12, 21:20.

                  Comment


                  • Hej Kaptenen!

                    Tack för infon. Tyckte själv att det "osade" Murano om denna praktfulla groda! Är mycket glad att den "hoppade" förbi just mig denna blåsiga och regniga lördag. Tack för hjälpen.
                    Mvh. Birger!
                    Last edited by birger; 2010-06-13, 00:21.

                    Comment


                    • Hej igen Kaptenen!
                      Jag tror nog att jag gjort ett riktigt fynd här. Har googlat på Licio Zanetti och jag förstår att han är en mycket erkänd Murano glaskonstnär. Ingen av hans signerade figurer går för under tusenlappen. Jag köpte grodan för 50 kr. visst är det härligt med lantliga små loppisar!'
                      Mvh. Birger!
                      Last edited by birger; 2010-06-13, 00:10.

                      Comment


                      • Fann Du denna? LICIO ZANETTI AMETHYST FROG FIGURE

                        acid-etched signature on bottom, 5 inches tall.

                        Comment


                        • Hej Kaptenen!
                          Nej den hittade jag inte. Tusen tack! Vad häftigt, där är ju min groda och inte nog med det,
                          den har tydligen ett bra värde också. Ja 50 kr. på ett loppis kan ibland bli mycket mer. Jag får se om jag säljer den eller inte, köpte ju den för att jag tyckte om den. Oavsett stort tack för informationen, jag blev glad när jag köpte grodan och ännu gladare av informationen jag fick av dig. Så nu är jag "jätteglad".
                          Mvh. Birger!

                          Comment


                          • Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
                            Hej FM-vänner

                            Välkomna att kika in i mina nya album. Kan ju vara trevligt med lite "lördagsgodis!

                            Mvh. Birger!
                            Hej birger!
                            Tack för lördagsgodiset! Vilket jobb du lagt ned med snygga exponeringar.
                            Ett stort grattis till grodan, vilket fynd!!!
                            Kaptenen, en klippa som vanligt!

                            Comment


                            • Hej! Här kommer några bilder.
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • Här händer det grejer!!!

                                Har kikat in lite till och från (mest från...) senaste veckan, och jisses vad ni skickat in bilder här! Jag har haft en mycket hektisk och uttröttande arbetsvecka, varför jag inte orkat hämta ut paketen som legat hos Schenker-ombudet och väntat. Fast å andra sidan får jag ju hem fler saker på en och samma gång. Lite mer som julafton på det viset...

                                Och jag är otroligt glad för de senaste bilderna på skålarna här i tråden! Jag hojtade hem en sån osignerad och omärkt för 2 kr på Tradera nyligen! Även tack till dig, Birger, för bilderna på din fina blå skål via mailen som fick mig säker på att jag faktiskt hade en FM-skål i samlingen också! Hm, ska nog fotografera den medan solen skiner... Bild kommer i albumet, så håll utkik! Dessutom väntar jag idag hem tre föremål till så jag jobbar verkligen på att få till samlingen enligt Alegnis devis "fågel, fisk och mittemellan"...

                                /Cina
                                Last edited by Cina PB; 2010-06-13, 17:07.

                                Comment

                                Working...
                                X