Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
    Då avsökte jag tråden ordentligt! Total höjd: 20 cm. Tror nog att Masken var i åtanke när man fick tíll snabeln! Då ser jag fram emot att ngn kanske finner denna i ngn kurant!
    Fin elefant! Tidig sak, tidigt 1960-tal. Lite dåligt med tidiga priskuranter så jag har inte hittat just denna modell men etiketten är tidigt 1960-tal.
    Just den här färgen kan jag inte påminna mig att jag har sett förut så den dyker med andra ord inte upp så ofta.


    .

    Comment


    • Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
      Fantastiskt fint hästhuvud med mkt fart och fläkt i.
      Tack! Visst är det fint! Och roligt är att jag köpte ett hästhuvud, och nu sitter jag med två! Men det är en annan historia.....

      Jag har inte varit så förtjust i klarglas tidigare men man kan väl ändra sig, nu tycker jag det är jättefint!



      .
      Last edited by alegni; 2010-01-12, 15:18.

      Comment


      • Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
        Bild 1 är tagen under lysrör, bild 2 är tagen under reflekorlampa och bild 3 tagen under lågenergilampa. Ganska anslående skillnader eller hur? Håll till godo!
        Jag trodde att det skulle bli mer blått än det blev. Kanske plockar dom upp färg från dina grönmönstrade kuddar i bakgrunden.

        Jag har haft med några neodymiumbilder tidigare, bl.a. fisk, fågel, äpple och päron.

        Här är fyra bilder, på ett och samma FM päron ...


        .
        Bifogade filer

        Comment


        • Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
          Jag har faktiskt plöjt igenom alla sidor i den här tråden utan att finna " min " elefant, så här är den! trumpetande mot himlen!
          Din fina elefant är nog föregångare till min fina elefant som också 'trumpetar mot himlen'!

          Min elefant är 22 cm hög, och jag fick den i present i slutet av 1970-talet.

          .
          Bifogade filer

          Comment


          • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
            Din fina elefant är nog föregångare till min fina elefant som också 'trumpetar mot himlen'!

            Min elefant är 22 cm hög, och jag fick den i present i slutet av 1970-talet.

            .
            Jo den här fanten såg jag och det finns ju verkligen likheter. Det hade varit naturligare att min skulle tillkommit senare, då en fabrikation kunde bli mer stiliserad med tiden och inte tvärtom. Jag bara spånar nu.
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

            Comment


            • Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
              Jo den här fanten såg jag och det finns ju verkligen likheter. Det hade varit naturligare att min skulle tillkommit senare, då en fabrikation kunde bli mer stiliserad med tiden och inte tvärtom. Jag bara spånar nu.
              För mig är det faktiskt tvärtom! När jag såg din elefant så tänkte jag automatiskt tidig modell.
              Modellen/stilen gav mig en känsla av 1950-1960-tal.

              .

              Comment


              • Vad eller vem avgör vad som signeras?

                Hej!
                Jag är ju ganska ny som samlare och en sak som förbryllar mig är varför en del av figurerna är signerade och andra inte? Är det en fråga om kvalitet och, eller kvantitet? Skulle vilja ha lite hjälp med att reda ut, vad eller vem som styr över, vilka av figurerna som signeras. Skickar även en snygg tjur, signerad " All Style 8815 FM Konstglas Sweden" Skulle även vara roligt att veta lite mer om den.
                Mvh! BirgerClick image for larger version

Name:	001.jpg
Views:	1
Size:	43,4 KB
ID:	484738

                Click image for larger version

Name:	003.jpg
Views:	1
Size:	42,1 KB
ID:	484739

                Click image for larger version

Name:	004.jpg
Views:	1
Size:	28,6 KB
ID:	484740

                Comment


                • birger, grattis till ditt inköp! Tjuren är jättefin.

                  Hinner inte skriva så mycket men skickar två länkar.



                  Svårt att läsa signeringen. Har du macro på din kamera som du kan använda?
                  Eller kan du ta bild på lite längre håll och se om du kan få skärpa, och sedan beskära bilden med photoshop eller photoimpact eller vad du nu kan ha för bildprogram.....

                  Ska se om jag hittar något mer om din tjur. Jag får återkomma .....


                  .

                  Comment


                  • apropå signering .....

                    När det gäller föremål från 1960-talet kan jag fortfarande inte påminna mig att jag har sett några föremål som varit signerade.

                    När det gäller föremål från 1970-talet och framåt så är det ofta signerat men inte alltid. Det dyker ibland upp föremål som enbart har etikett men ingen signering ...




                    .
                    Last edited by alegni; 2010-01-20, 04:25.

                    Comment


                    • Hej alegni!
                      ACC står det ju, inte ALL som jag skrev. Har tagit nya kort som blev bättre.Click image for larger version

Name:	tjur 002.jpg
Views:	1
Size:	37,2 KB
ID:	484747

                      Click image for larger version

Name:	tjur 003.jpg
Views:	1
Size:	38,7 KB
ID:	484748 Om jag förstått dig rätt så menar du, att ju äldre ett FM föremål är, ju mindre chans att det skulle vara signerat. Det tror jag också men det finns ju nyare som inte är signerade heller, jag har själv en stor Marcolin fisk med etikett men ingen signering. Då undrar man ju om den kvalitativt inte höll måttet? Eller något annat. Jag tycker det är intressant och skulle verkligen vilja veta mer om vad som avgjorde signering. Medveten plan eller ganska godtyckligt?
                      Mvh! Birger

                      Comment


                      • Vad som avgjorde signering? Jag önskar att jag kunde svara på din fråga!

                        Detta är en fråga som man kan ställa generellt för alla glasbruk, och inte bara specifikt för FM Ronneby.

                        Vi sitter nog alla med föremål som saknar signering, och som etiketten är borttagen på eller har ramlat av.


                        Hur dom, dvs. glasbruken, resonerar kan jag ju inte säga säkert men jag kan ha teorier.
                        Det kan t.ex. ha med pris att göra, att ej så dyra föremål och föremål i stora upplagor kanske bara fick en etikett men vem vet? Även här kan det nog förekomma signering ibland!
                        Att t.ex. dyrare föremål oftare eller alltid signerades. Att föremål i begränsade upplagor, och föremål som gick på export oftare eller alltid signerades.

                        Och så kommer vi till 2:a sortering?
                        Vissa föremål som inte är signerade kan jag inte se något fel med, så om det bedömts som 2:a sortering så är det inte alltid uppenbart vad som är fel/ej håller måttet?
                        Men för det mesta så signeras väl inte 2:a sortering, eller så märks dom upp på något speciellt sätt som markerar just 2:a sortering. Som t.ex. att etiketten för 2:a sortering har en annan färg än den för 1:a sortering.


                        Sedan kan man fråga sig vad som var vanligt på t.ex. 1960-talet? Var det få föremål som signerades då, men att detta förändrades när vi kom in på t.ex. 1970-talet?


                        Men jag tror inte att glasbruken signerar godtyckligt utan det finns en medveten planering bakom.


                        - Om jag tittar på FM Ronneby så kan jag inte påminna mig att jag har sett några föremål från 1960-talet som varit signerade.
                        - Jämför jag Tradera och eBay så ser jag signerade föremål oftare på eBay än på Tradera så det skulle ju styrka min teori att föremål på export oftare signerades.
                        - "ACC Style" trodde jag bara skulle dyka upp i USA men denna signering har jag även sett på några föremål här hemma så där föll min teori att denna signering bara var för den amerikanska marknaden. Eller så var den bara för den amerikanska marknaden, men en del föremål letade sig tillbaka hit igen???

                        Mitt svar är lite svävande men som sagt, det här är ju mina funderingar kring det hela......


                        Kanske det kommer någon mer kommentar! Vad säger du, mi.ke.?




                        .

                        Comment


                        • Hej alegni!
                          Tack för ditt svar. Tydligen är det inte helt lätt att ge ett klart svar på denna frågan men jag hoppas att det dyker upp mer inlägg i detta ämne. Vad gäller ACC så har du nog rätt. Tjuren är köpt från Ebay och kommer från USA. Ser fram emot nya inlägg i ämnet.
                          Mvh! Birger

                          Comment


                          • Vad gäller signering så är det väldigt olika, men det som gäller oftast idag är väl att man signarar det som är prima, och inte det som är andrasortering. Sen finns det ju många mindre hyttor som inte signerar alls... Vet dock inte hur FM gjorde, om det va skillnad på det som såldes på plats i Ronneby eller om bara de större bitarna signerades i början... ?

                            Comment


                            • Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                              Jo den här fanten såg jag och det finns ju verkligen likheter. Det hade varit naturligare att min skulle tillkommit senare, då en fabrikation kunde bli mer stiliserad med tiden och inte tvärtom. Jag bara spånar nu.
                              Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                              För mig är det faktiskt tvärtom! När jag såg din elefant så tänkte jag automatiskt tidig modell.
                              Modellen/stilen gav mig en känsla av 1950-1960-tal.

                              Kom och tänka på detta med formspråk. Här kommer en katalogbild (från ca 1989-1991) på några elefanter.
                              Eftersom jag delvis följt Marcolins produktion under åren så kanske jag tittar på formspråket på ett annat sätt än någon som ser 'allt' på en gång.
                              Ena dagen ser man något från 1963, nästa dag något från 1989, tredje dagen något från 1971 .... man ser då inte hur formspråket ändras i kronologisk ordning.
                              Man får titta på de olika detaljerna...... en del modeller är tidlösa, en del avslöjar sig i färgsättningen osv.
                              Sedan fanns ju en del i produktion under lång tid så det blir lite mjuka skarvar i övergången mellan de olika modellerna/formerna.

                              .
                              Bifogade filer
                              Last edited by alegni; 2010-01-26, 04:06.

                              Comment


                              • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                                .
                                Här finns bild på min FM tjur
                                .
                                .

                                Birger, här kommer en katalogbild på tjur C-750.

                                .
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X